دانلود متن pdf
(چرا امیرالمومنین بعد از ححکومت نتوانستند با بدعت ها مبارزه کنند)
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۷۳ 💢
🔹لَو قَدِ اسْتَوَت قَدَمای مِن هذهِ المَداحِضِ لَغَیَّرتُ اَشیاء
اگر در لغزشگاهها قدمهای من استوار بماند اموری را تغییر میدهم.
منظور از لغزش برای امام که اصلا معنا ندارد.
«مدحض» محل لغزش و فتنه های حکومت است.
این فتنه ها و جنگهای داخلی و حسادتها اجازه دهد تصمیماتی دارم که بسیاری از امور که بدعت است تغییر دهم .
بدعتهایی که بعد از پیامبر خلفا تغییر دادند و مردم از روی جهالت ، عده ای تازه مسلمان ، عدهٔ دیگر از مراکز مکه و یمن دور بوده و اسلام اصیل بدست آنها نرسیده ، بدعتهارا راحت پذیرفتند.
تصمیم دارم اسلام را به همان ریل اصلی خود برگردانم.
چرا امیرالمومنین بعد از رسیدن به حکومت و داشتن قدرت از اینکه فرمان او مطاع بود و همه باید فرمانبرداری می کردند.
برای تغییرات در بدعت خلفا توفیق خاصی حاصل نشد؟؟
چرا بعد از حکومت بدعتها را تغییر نداد؟
حضرت خطبه ای دارند در این خصوص ، اگر حق آشکار و واضح بیان می شد مردم از آن پیروی می کردند.
همه میدانید خلفای قبل از من اعمالی انجام داده پیمان پیامبر را متعمدا شکستند و سنت او را تغییر دادند ، اشتباهی هم در کار نبود به قصد خلاف آنرا انجام دادند.
اگر در این حکومت بعنوان امام و خلیفه مسلمین عزم کنم بر تغییر اشتباهات و احکام را به جایگاه اصلی برگردانم ،بدعتها را اصلاح کنم.
نه تنها مردم بلکه سپاهیان و خواص جامعه از اطراف من پراکنده میشوند.
و تنها می مانم.
و شاید تنها عدد معدودی باقی بمانند که میدانند امامت علی واجب است
بقیه قضیه را بر نمی تابند و بر ضد من شورش میکنند.
بدعتهایی که خلفا انجام دادند.
۱- مقام ابراهیم را در دوران جاهلیت مکان آن تغییر دادند ، در عصر پیامبر به مکان اصلی برگشت در دوران خلفا مجدد به مکان قبل تغییر داده شد. و تا عصر کنونی باقی ماند.
۲- فدک حق بچه های فاطمه بود.،اگر فدک را بر می گرداندم حکومت اسلام منهدم میشود . نه تنها علی کشته میشد ،همه زحمات پیامبر نابود میشد،
نه فقط خلفا سر کار آیند بلکه اسلام از بین میرفت.
۳- پیمانه ای که در دوران پیامبر برای زکات معین شده بود تغییر داده شد.
۴- تعداد زمینهایی که در ملکیت عده ای بود ،خلفا از آنان گرفتند.
خانه برادرم جعفر به زور گرفته و در آن مکان مسجد ساختند. آیا میتوانم مسجد را خراب کنم و این مردم بپذیرند که مکان غصب است!!
۵- زنانی را بدون رعایت شرعی با داشتن همسر یا بزور طلاق، و یا اورا به عقد شخص دیگر درآوردند.
آیا می توانم زن را از همسر خود جدا کنم که تو همسر او نیستی و این مردم بپذیرند!!!
۶- خمس مربوط به رسولخدا همانطور که خدا تقسیم آنرا واجب کرده بود ،اما خلفا آن را سهم خاص خود می دانستند.
۷- تغییر در وضو، مسح پا بر روی کفش که جایز اعلام کردند.
۸- شراب نبیذ را حرمت آن برداشته و خوردن را حلال شمردند.
۹- در دوران پیامبر تکبیر نماز میت از پنج تکبیر به چهار تکبیر تقلیل دادند.
۱۰- عده ای را پیامبر از شهر و مسجد بیرون کرده بودهمانهارا به داخل شهر آوردند.و اصحاب صفه را که پیامبر اجازه داده بود از مکان مسجد استفاده کنند بیرون کردند.
۱۱- در دوران پیامبر درها ی خانه بسوی مسجد بسته بود فقط در خانه علی باز بود.
اما خلفا برای خود فضیلت درست کرده همه درهای خانه را بسمت مسجد باز کردند.
آیا میتوانم درها را به مسجد ببندم و این مردم بپذیرند!!!
۱۲- در فقه امامیه در عقد نکاح شاهد لازم نبود در طلاق شاهدانی نیاز بود، اما خلفا جای حضور شاهدان را جابجا کردند.
۱۳- روش وضو گرفتن که بارها و بارها همگان در حضور پیامبر دیده بودند.
تغییر داده شستن وضورا از پایین به بالا قرار دادند.
۱۴- نماز جماعت فقط برای نماز واجب اقامه میشد نوافل به جماعت نبود اما خلفا نوافل را تبدیل به جماعت کردند.
تا ۲۵ بدعت وجود دارد.
روزی در ماه مبارک رمضان به مردم گفتم نماز نوافل به جماعت بدعت است نهی کردم.
همان مردم پا در رکاب که در جنگها همراهی می کردند فریاد زدند که مسلمانها چه نشسته آید ، علی سنت خلفا را تغییر و نماز نافله را به جماعت بدعت میداند.
چنان شورشی بر من کردند که ترسیدم از هر طرف بر من حمله کرده و مرا بکشند.
اگر این بدعتها را بر گردانم ،نه یک نفر و دو نفر ، تمام اجتماع مسلمین از من رو بر می گردانند. کار بجایی میرسد که از خلفا بدتر بر حکومت مسلط میشدند.
در حالیکه در اول حکومت خود در اولین خطبه فرمود: آماده باشید همهٔ ناحق را که خوردید از حلقوم شما بیرون می کشم گرچه در مهر زنانتان باشد.
اما در زمان حکومت و با در دست داشتن قدرت و مطاع بودن فرمان او و واجب بودن فرمانبرداری مردم، می فرماید:
در مقام عمل نمیشود.
مخیر بودم که اسلام از بین برود یا بعضی از احکام اسلام ..
که نوع دوم را انتخاب کردم تا اسلام باقی بماند.
آن آرمان و اهداف بلند در جای خود هست اما دشمنی ها ، فتنه ها، پذیرا نبودن مردم و عدم همراهی مردم، توفیق از بین رفتن بدعتها محقق نشد.
💢 حکمت ۲۷۳ 💢
🔹اعلَموا علماً یقیناً اَنَ الله لم یَجعل للعبد
اکثر مما سُمیَّ له فی الذکرِ الحکیم
آگاه باشید ، به این جملاتی که بیان میکنم علم یقینی پیدا کنید فقط صرف شنیدن نباشد. در اعماق وجود شما رسوخ کند.
بدانید که خدای متعال برای هیچ بنده ای بیش از آنچه که مقرر کرده از رزق و روزی.
و در لوح محفوظ ثبت شده بیشتر نمیکند.مصالح آن را چه آگاه باشید یا نباشید طبق مقدر شده رزق میرساند.
🔹و اِن عَظُمَت حیلَتُه واشْتدَّت طلِبتُهُ و قَویَت مَکیدَتُهُ
اگر چه افراد دنبال چاره جویی ، و بفکر نقشه و تدبیر باشند و در طلب روزی شدت بخرج بدهند.
🔹ولم یَحُل بینَ العبدِ فی ضعفِهِ و قِلَّةِ حیلتهِ
وبینَ اَن یَبلُغَ ....
خداوند بین بنده و بین آنچه که باید به او برسد و در لوح محفوظ مسلم شده فاصله نیانداخته است.
گرچه افرادی دارای تفکر ضعیف و شم اقتصادی خوب، دقت و تدبیر لازم را ندارند اما سهم ثبت شدهٔ آنان میرسد.
خداوند به دیوانگان هم روزی می دهد تا عاقلان تصور نکنند رزق عقل خود را می خورند.
خدا به همه رزق را میرساند.
این جملات بمعنای ترک شغل نیست.
مقصود مبارزه با حرص و طمع است.
و روایات زیادی تاکید بر تلاش در راه معاش عیال و جهاد معرفی شدهاست.
توصیه حضرت بازدارندگی دارد از رفتن بسوی زیاده خواهی و افتادن در وادی طمع.
🔹العارفُ لهذاَ العاملُ به اعظمُ الناسِ شُغلاً فی مَضَرَّةِ
کسی که این حقیقت را فهمید و زندگی خود را بر اساس این اصل قرار داد بالاترین و آسوده ترین مردم است که به این حقیقت عمل کرده است.
سودی همراه با آسایش که بیشترین نفعی که در این عالم ممکن است عاید خود می کند.
باید وظیفه را انجام داد، مسئولیت را کامل کرد و اطمینان هم باشد به رزقی که میرسد و نگرانی از بابت آن نباشد سودی سرشار از راحتی و آسایش بدست آورده است.
و اما آن کسی که به این توصیه ها و حقیقت اعتقاد نداشته و باور نکند یا شک داشته باشد ، آیا خدا رزق را میرساند!!
گرفتار ترین و پر ضرر ترین شخص است.
بجای اعتماد به خدا به زور بازو ، وفکر و تدبیر خود اعتماد میکند.
از جهت مشغله بیشترین مشغولیت را دارد.
مشغله حرص ، مشغله نگهداری ، مشغله ذهن و فکر، اما سودی نبرده ، و در آخرت هم چوب حرص و طمع را می خورد.
دو گروهی که از آنها استثنا شده آند.
🔹و رُبَ مُنعِمَ علیهِ مُستدرَجٌ بالنُعمیٰ
چه بسا عده ای که نعمات بر آنها فرود می آید در حالیکه پایبند به این حقایق هم نیستند.
اوضاع بسیار خوبی از معاش هم دارند.
گروهی هستند که خدا آنها را بحال خود رها کرده ، نعمتها مقدمهٔ عذاب آنهاست .
به عذاب استدراج مبتلا شده آند.
🔹و رُبَّ مُبتلیً مصنوعٌ له بالبلویٰ
و گروه مستثنایی که چه بسا مبتلا و در معیشت سختی بسر میبرند.
هیچ رفاهی ندارند.
آنان به سبب بلا ساخته میشوند.
سختی پله ترقی آنها و سیر صعودی آنان است.
🔹فَزِد ایها المستمِع فی شکرِک و قَصِّر مِن عَجَلَتِک وَقِف عندَ منتهیٰ رزقِک
حضرت خطاب به همگان فرمود :
ای مستمعین ،خدا را بر همه چیز شاکر باشید
نداشته ها را ننگرید بر داشته های خود خدا را بسیار شکر کنید
از عجله کردن برای رسیدن به دنیا پرهیز کن.
« هرگاه به خواسته ای از دنیا نرسیدی فکر کن همیشه در دنیا هستی و روزی به آن دست خواهی یافت اندوهناک مباش عجله مکن فرصت بسیار است.»
« قصِّر » بر آن رزقی که خدا داده منتهای رزق خود توقف کن.و بیش از آن دست و پا نزن و تقلا نکن به بیش از آن نمیرسی.
اگر چند صباحی هم پول بیشتری کسب کردی یکباره از چنگ تو خارج خواهد شد.
اللهم اخرج حب الدنیا عن قلوبنا
...علی به واقعه جنگید با زبان سکوت
که ذوالفقار علی در نیام برّنده است
علی به واقعه کار مهم تری دارد
که آیه آیه کتاب خدا پراکنده است
از آن سکوت چه باید نوشت؟ حیرانم!
از آن سکوت که لحظه به لحظه اش پند است
از آن سکوت که در عصر خود نمی گنجد
از آن سکوت که ماضی و حال و آینده است
از آن سکوت که نامش عقب نشینی نیست
از آن سکوت که هنگام جنگ ترفند است
از آن سکوت که دستان حیله را بسته
و دور گردن فتنه طناب افکنده است...