🔹۱- فرض اللهُ الایمانُ تطهیراًمنَ الشرک خداوند ایمان را بر قلب شما واجب کرد تا از شرک تطهیر شوید. شرک عامل سقوط است. آین تشتّت ها انسان را در وادی گمراهی می کشاند و دچار اضطراب میکند. تنها عامل نجات از این پراکندگی و تشتت، توحید است.نفع ایمان از چند راهه و چند مسیره افتادن نجات خواهد داد.
نکته : فلسفه احکام بمعنای تام نیست. برای عبادات اهل بیت فلسفه ای فرمودند.دانستن آنها برای ما سودمند است. تاثیر بر عبادات دارد و کیفیت عمل را بالا میبرد.ولی نباید تنها به آن اکتفا کرد. که آیا فقط همین دلیل بر فلان عبادت است. قطعا اینطور نیست. در فضیلت ، حکمت و مصلحت، همه آن چیزی که می دانیم نیست. ممکن است دلایل دیگری هم باشد.
🔹۲- والصلاةَ تنزیهاً عنِ الکبر نماز را واجب کرد تا وجود شما از کبر منزه و پاک شود. نماز آمد که انسان را خاضع کند. نمازی که بعد از آن خضوع نباشد وانسان تکبر کند آن نماز نماز نبوده . همان علت سقوط شیطان تکبر ، اگر کنار نرود سقوط حتمی ست.
🔹۳- والزکاة تسبیباً الرزق زکات را واجب کرد که رزق فراهم بشود.
ارتباط زکات با رزق : زکات احتیاج فقرا را از بین میبرد.[ زکات کیرندگان] برای زکات دهندگان هم سببی است که رزق را افزایش می دهد.
امام رضا علیه السلام : زکات واجب شد که قوتی برای فقرا ، و حفظ ، افزایش اموال اغنیا و عامل کثرت و برکت باشد.
🔹 ۴- والصیامَ ابْتِلاءً لاخلاصِ الخلق خدا روزه را واجب کرد تا اخلاص مردمان را امتحان کند.
بعضی اعمال در ظاهر هویدا هستند. یک مرتبه ای از دیده شدن را دارند. اما روزه پنهان است، چون ظهور و بروز ندارد درجه و میزان اخلاص سنجیده میشود.
🔹 ۵- والحجَّ تَقویةً الدین خدا حج را برای تقویت دین قرار داد. حضور در حج، سبب تقویت فردشده با تحمل اعمال سنگین حج ، خود را قوت بخشیده ، و مرحله بعد تقویت دین است. در حج قوت و نزدیک بودن قلوب مومنین نمود پیدا می کند.
🔹 ۶- و الجِهادعزّاً للاسلام جهاد موجب عزت اسلام است. اگر کسی از جهاد روی برگرداند، لباس مذلت بتن کرده است. عزت اسلام و مسلمین در گرو جهاد است.
🔹۷- والاَمرَ بالمعروفِ مصلحةً للعَوام خدا امر به معروف را واجب کرد که سبب اصلاح تودهٔ مردم باشد.
عموم مردم مخالف و معاند نیستند قدری سستی و تنبلی دارند که با امر بمعروف تحریک به خیر و مشوق آنها میشود. امیدواری نیاز دارند که با این امر به معروف راه آسان را طی کنند
🔹 ۸- والنهیَ عن المنکر رَدعاً للسُفهاء خدا نهی از منکر را واجب کرد تا سفیهان را از انجام گناه باز بدارد.
نکته: در امر بمعروف عموم مردم را فرمود . در نهی از منکر یک گروه خاص ، عدهٔ کمی بازدارندگی در برابر گناه نیاز دارند.
حضرت گناه را سفاهت دانسته و سفیه دیوانه است، گنهکار دیوانه است چون عاقل گناه نمیکند.
🔹۹- و صلةَ الرحمِ مَنماةً للعدد صله ارحام را واجب کرد تا موجب افزایش عدد مسلمانها گردد. کثرت در گرو صلهٔ رحم است
ارتباط بین عدد و صله ارحام: تاثیر ظاهری آن ، با ارتباط و رفت و آمد ، پشت یکدیگر بودن ، در میان آنها ازدواج صورت میگیرد زاد و ولد زیاد میشود. مشکلات را دست بدست هم حل میکنند. از نظر ظاهری پشتوانه دارندو باعث کثرت. با صله ، و یکی بودن قوم و خویش، در درگیری و نزاع با دشمن مقاومت و ایستادگی دارند که جلوگیری از مرگ و میر و موجب کثرت جمعیت میگردد.
تاثیر معنوی صله رحم: روایت نبوی : صله رحم باعث افزایش عمر ، آبادانی شهر و دیار میشود ، نه فقط برای مسلمان حتی غیر اسلام با صله ارحام رزق و عمر او زیاد و مرگ به تعویق افتاده ، سلامتی حفظ میشود.. زیرا این عمل [ صله رحم ] را خدا دوست دارد.
🔹۱۰- والقصاصَ حَقناً للدِّماءِ وجوب قصاص برای حفظ خون است. « و لکم فی القصاص حیاةٌ یا اوُلیِ الاَلباب لعلَکم تتقون بقره ۱۷۹ » قصاص موجب حیات بقیه انسانهاست. خون آنها را حفظ میکند. قصاص دهها نفر دیگر را از مرگ نجات می دهد.
🔹۱۱- واقامةِ الحدودِ اِعظاماً للمَحارِم خدا حدود را واجب کرد با بپا داشتن حدود ، حرمت گناهان بزرگ شمرده شوند. گناه حد و تعزیر نداشته باشد عادی و معمولی از کنار آن میگذرند.
شدت و حدت در ارتکاب گناه ، و گناهانی که حد خاصی دارند.گنهکار را مراقبت میدهد که دست و پای خود را جمع کند.
رسولخدا صلی الله علیه وآله : چهل روز باران خوب در زمین باعث احیای زمین میشود.اجرای تعزیر و حدود در زمین اینگونه اثر بخش است و اقامه حدود ، برای بزرگداشت محارم است.
🔹۱۲- وترکِ شُربِ الخَمر تَحصیناً للعقل ترک شرب خمر را واجب کرد تا عقل انسان را حفظ کند. با مستی، اختیار در دست او نیست عقل از بین رفته ، به قتل هم دست میزند. حفظ عقل از واجبات است و هر چیزی که عقل را ضایع میکند ترک آن واجب شده.
🔹۱۳- ومُجانَبَةَ السرقَةِ ایجاباً للعفةِ امر کرد که از دزدی اجتناب کنید که موجب عفت گردد.
عفت مالی که باشد دست به مال مردم ، به تکدی ، و مقابل هر کسی دست نیاز دراز نمیکند. عفت هر گونه خود نگهداری است ، با عفت مالی امنیت اجتماعی و اقتصادی حفظ میشود.
🔹۱۴- و ترکَ الزنا تَحصیناً للنَّسب زنا را حرام کرد تا نسلها حفظ شود.پدرو مادر هر کس مشخص باشد.
امام رضا علیه السلام : حرام شد چون فساد های متنوعی در آن بود، قتل نفس، [ قتل دختر و پسر از طرف خانواده، قتل نفس نطفه فرزند] مضرات آن از بین رفتن نسب، با نامعلوم بودن پدر ، فرزند تربیت صحیح ندارد، موجب ارث بردن هم نمیشود، قواعد فقهی و ارثی بهم میخورد، تبعات متعددی دارد.
🔹۱۵- و ترکَ اللواطِ تکثیراً للنَّسل ترک لواط را برای تکثیر در نسل بشر قرار داد.
هر کاری که منافی فطرت باشد و در ساختاری که خدا خلق کرده غیر از آن باشد حرام است. باید در مسیر تکوین و در مسیری که خدا امر کرده قرار گرفت.
🔹۱۶- والشهاداتِ اِستِظهاراً علیَ المُجاهَدات هر کسی که میتواند شهادت بدهد . بعنوان شاهد باید اظهار حق کند. تا خصومتها از بین برود. شهود نقش مهمی دارند. یک نقش وجوب شاهد است. « ولا یَأبَ الشهداءُ اذا ما دُعُوا بقره - ۲۸۲» مبادا ابا کنید از شهادت دادن که این شهادت واجب است.
و ترک شهادت گناه بزرگی هست. « ولا تَکتُمُ الشهادة ومَن یَکتُمها فانَهُ اٰثِمٌ قلبُهُ بقره - » پنهان کاری و کتمان شهادت ، قلب را دچار گناه کرده و باعث اصلاح امور هم نمیشود.
🔹۱۷- و ترکِ الکذِبِ تشریفاً للصِدقِ دروغ را حرام کرد تا جایگاه راستی ، صدق ، درستی بالا رود و جایگاه آنها معلوم باشد.
رسولخدا: دروغ از فجور است ، فجور جهنم است. خود دروغ گفتن جهنم است.
🔹۱۸- والسلامَ اَماناً منَ المَخاوِف سلام کردن بر یکدیگر ، یک نشانه و رد و بدل پیامی ست در آمان بودن از ترس.
از طرف یکدیگر هیچ خطری شما را تهدید نمیکند. خصوصا در صدر اسلام و اختلافات دینی که ایجاد شده ترس از یکدیگر زیاد بود.
متوجه شدن و پایبندی به جایگاه سلام در نگاه هر شخص چقدر به صلح و آرامش ، یکرنگی و یکدلی کمک میکند.
اللهم وفّقنا لما تحّب و ترضیٰ
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۵۲ 💢
قال علیه السلام:
🔹۱- فرض اللهُ الایمانُ تطهیراًمنَ الشرک
خداوند ایمان را بر قلب شما واجب کرد تا از شرک تطهیر شوید.
شرک عامل سقوط است.
آین تشتّت ها انسان را در وادی گمراهی می کشاند و دچار اضطراب میکند.
تنها عامل نجات از این پراکندگی و تشتت، توحید است.نفع ایمان از چند راهه و چند مسیره افتادن نجات خواهد داد.
نکته :
فلسفه احکام بمعنای تام نیست.
برای عبادات اهل بیت فلسفه ای فرمودند.دانستن آنها برای ما سودمند است.
تاثیر بر عبادات دارد و کیفیت عمل را بالا میبرد.ولی نباید تنها به آن اکتفا کرد.
که آیا فقط همین دلیل بر فلان عبادت است.
قطعا اینطور نیست.
در فضیلت ، حکمت و مصلحت، همه آن چیزی که می دانیم نیست. ممکن است دلایل دیگری هم باشد.
🔹۲- والصلاةَ تنزیهاً عنِ الکبر
نماز را واجب کرد تا وجود شما از کبر منزه و پاک شود.
نماز آمد که انسان را خاضع کند.
نمازی که بعد از آن خضوع نباشد وانسان تکبر کند آن نماز نماز نبوده .
همان علت سقوط شیطان تکبر ، اگر کنار نرود سقوط حتمی ست.
🔹۳- والزکاة تسبیباً الرزق
زکات را واجب کرد که رزق فراهم بشود.
ارتباط زکات با رزق : زکات احتیاج فقرا را از بین میبرد.[ زکات کیرندگان]
برای زکات دهندگان هم سببی است که رزق را افزایش می دهد.
امام رضا علیه السلام :
زکات واجب شد که قوتی برای فقرا ، و حفظ ، افزایش اموال اغنیا و عامل کثرت و برکت باشد.
🔹 ۴- والصیامَ ابْتِلاءً لاخلاصِ الخلق
خدا روزه را واجب کرد تا اخلاص مردمان را امتحان کند.
بعضی اعمال در ظاهر هویدا هستند. یک مرتبه ای از دیده شدن را دارند.
اما روزه پنهان است، چون ظهور و بروز ندارد
درجه و میزان اخلاص سنجیده میشود.
🔹 ۵- والحجَّ تَقویةً الدین
خدا حج را برای تقویت دین قرار داد.
حضور در حج، سبب تقویت فردشده با تحمل اعمال سنگین حج ، خود را قوت بخشیده ، و مرحله بعد تقویت دین است.
در حج قوت و نزدیک بودن قلوب مومنین نمود پیدا می کند.
🔹 ۶- و الجِهادعزّاً للاسلام
جهاد موجب عزت اسلام است.
اگر کسی از جهاد روی برگرداند، لباس مذلت بتن کرده است.
عزت اسلام و مسلمین در گرو جهاد است.
🔹۷- والاَمرَ بالمعروفِ مصلحةً للعَوام
خدا امر به معروف را واجب کرد که سبب اصلاح تودهٔ مردم باشد.
عموم مردم مخالف و معاند نیستند قدری سستی و تنبلی دارند که با امر بمعروف تحریک به خیر و مشوق آنها میشود.
امیدواری نیاز دارند که با این امر به معروف راه آسان را طی کنند
🔹 ۸- والنهیَ عن المنکر رَدعاً للسُفهاء
خدا نهی از منکر را واجب کرد تا سفیهان را از انجام گناه باز بدارد.
نکته:
در امر بمعروف عموم مردم را فرمود .
در نهی از منکر یک گروه خاص ، عدهٔ کمی بازدارندگی در برابر گناه نیاز دارند.
حضرت گناه را سفاهت دانسته و سفیه دیوانه است، گنهکار دیوانه است چون عاقل گناه نمیکند.
🔹۹- و صلةَ الرحمِ مَنماةً للعدد
صله ارحام را واجب کرد تا موجب افزایش عدد مسلمانها گردد.
کثرت در گرو صلهٔ رحم است
ارتباط بین عدد و صله ارحام:
تاثیر ظاهری آن ، با ارتباط و رفت و آمد ، پشت یکدیگر بودن ، در میان آنها ازدواج صورت میگیرد زاد و ولد زیاد میشود.
مشکلات را دست بدست هم حل میکنند.
از نظر ظاهری پشتوانه دارندو باعث کثرت.
با صله ، و یکی بودن قوم و خویش، در درگیری و نزاع با دشمن مقاومت و ایستادگی دارند که جلوگیری از مرگ و میر و موجب کثرت جمعیت میگردد.
تاثیر معنوی صله رحم:
روایت نبوی : صله رحم باعث افزایش عمر ، آبادانی شهر و دیار میشود ، نه فقط برای مسلمان حتی غیر اسلام با صله ارحام رزق و عمر او زیاد و مرگ به تعویق افتاده ، سلامتی حفظ میشود..
زیرا این عمل [ صله رحم ] را خدا دوست دارد.
🔹۱۰- والقصاصَ حَقناً للدِّماءِ
وجوب قصاص برای حفظ خون است.
« و لکم فی القصاص حیاةٌ یا اوُلیِ الاَلباب لعلَکم تتقون بقره ۱۷۹ »
قصاص موجب حیات بقیه انسانهاست. خون آنها را حفظ میکند.
قصاص دهها نفر دیگر را از مرگ نجات می دهد.
🔹۱۱- واقامةِ الحدودِ اِعظاماً للمَحارِم
خدا حدود را واجب کرد با بپا داشتن حدود ، حرمت گناهان بزرگ شمرده شوند.
گناه حد و تعزیر نداشته باشد عادی و معمولی از کنار آن میگذرند.
شدت و حدت در ارتکاب گناه ، و گناهانی که حد خاصی دارند.گنهکار را مراقبت میدهد که دست و پای خود را جمع کند.
رسولخدا صلی الله علیه وآله :
چهل روز باران خوب در زمین باعث احیای زمین میشود.اجرای تعزیر و حدود در زمین اینگونه اثر بخش است و اقامه حدود ، برای بزرگداشت محارم است.
🔹۱۲- وترکِ شُربِ الخَمر تَحصیناً للعقل
ترک شرب خمر را واجب کرد تا عقل انسان را حفظ کند.
با مستی، اختیار در دست او نیست عقل از بین رفته ، به قتل هم دست میزند.
حفظ عقل از واجبات است و هر چیزی که عقل را ضایع میکند ترک آن واجب شده.
🔹۱۳- ومُجانَبَةَ السرقَةِ ایجاباً للعفةِ
امر کرد که از دزدی اجتناب کنید که موجب عفت گردد.
عفت مالی که باشد دست به مال مردم ، به تکدی ، و مقابل هر کسی دست نیاز دراز نمیکند.
عفت هر گونه خود نگهداری است ، با عفت مالی امنیت اجتماعی و اقتصادی حفظ میشود.
🔹۱۴- و ترکَ الزنا تَحصیناً للنَّسب
زنا را حرام کرد تا نسلها حفظ شود.پدرو مادر هر کس مشخص باشد.
امام رضا علیه السلام :
حرام شد چون فساد های متنوعی در آن بود، قتل نفس، [ قتل دختر و پسر از طرف خانواده، قتل نفس نطفه فرزند]
مضرات آن از بین رفتن نسب،
با نامعلوم بودن پدر ، فرزند تربیت صحیح ندارد،
موجب ارث بردن هم نمیشود،
قواعد فقهی و ارثی بهم میخورد، تبعات متعددی دارد.
🔹۱۵- و ترکَ اللواطِ تکثیراً للنَّسل
ترک لواط را برای تکثیر در نسل بشر قرار داد.
هر کاری که منافی فطرت باشد و در ساختاری که خدا خلق کرده غیر از آن باشد حرام است.
باید در مسیر تکوین و در مسیری که خدا امر کرده قرار گرفت.
🔹۱۶- والشهاداتِ اِستِظهاراً علیَ المُجاهَدات
هر کسی که میتواند شهادت بدهد . بعنوان شاهد باید اظهار حق کند. تا خصومتها از بین برود.
شهود نقش مهمی دارند. یک نقش وجوب شاهد است.
« ولا یَأبَ الشهداءُ اذا ما دُعُوا بقره - ۲۸۲»
مبادا ابا کنید از شهادت دادن که این شهادت واجب است.
و ترک شهادت گناه بزرگی هست.
« ولا تَکتُمُ الشهادة ومَن یَکتُمها فانَهُ اٰثِمٌ قلبُهُ بقره - »
پنهان کاری و کتمان شهادت ، قلب را دچار گناه کرده و باعث اصلاح امور هم نمیشود.
🔹۱۷- و ترکِ الکذِبِ تشریفاً للصِدقِ
دروغ را حرام کرد تا جایگاه راستی ، صدق ، درستی بالا رود و جایگاه آنها معلوم باشد.
رسولخدا: دروغ از فجور است ، فجور جهنم است. خود دروغ گفتن جهنم است.
🔹۱۸- والسلامَ اَماناً منَ المَخاوِف
سلام کردن بر یکدیگر ، یک نشانه و رد و بدل پیامی ست در آمان بودن از ترس.
از طرف یکدیگر هیچ خطری شما را تهدید نمیکند.
خصوصا در صدر اسلام و اختلافات دینی که ایجاد شده ترس از یکدیگر زیاد بود.
متوجه شدن و پایبندی به جایگاه سلام در نگاه هر شخص چقدر به صلح و آرامش ، یکرنگی و یکدلی کمک میکند.
اللهم وفّقنا لما تحّب و ترضیٰ