🔹مَن ظَنَّ بک خیراً فصَدِّق ظنَهُ هرکس بشما حسن ظن داشت در عمل ظن او را تصدیق کن.
مردم نسبت بما سه گروهند. ۱- غالبا بی تفاوتند گرچه همسایه و یا قرابت داشته باشند. ۲- گروهی که ناراحتند و ما را دوست ندارند. ۳- گروهی که بما حسن ظن دارند.
این حکمت در مورد گروه سوم است. انتظار خیر دارند، حسن دارند، خواه درست باشد یا اشتباه!! خواه شما همانگونه مانند حسن ظن او باشید یانه !!
او حسن ظن دارد پس ظن او را تصدیق کن تا پشتوانه فکری و اعتقاد او خراب نشود. اگر بخشنده هم نیستی حسن ظن او را یک پله ترقی برای خود حساب کن تا عامل رشد تو باشد.
حسن ظن افراد به یکدیگر از نعمتهای الهی ست. باید قدر آنرا دانست. عده ای انفاق می کنند تا معروف شوند و حسن ظن دیگری به بخشندگی تو اگر هم نیستی با تصدیق ظن او عامل رشد و ترقی تو میشود.
نقطه مقابل حسن ظن ، اگر کسی سوء ظن بشما داشت.[ گروه دوم] در عمل ظن او را تکذیب کن. با برخورد خوب و عمل صدق میتوان او را به کذب خود واقف کرد.
سوء ظن بیش از اینکه به دیگران آسیب برساند ، به خود ضرر میزند مانند حسادت که جسم را از بین میبرد. با استرس ، ترس، افسردگی، سوءظن روح خود را بیمار میکند.
💢 حکمت ۲۴۹ 💢
🔹اَفضلُ الاَعمالِ ما اَکرَهتَ نفسَکَ علیهِ بالاترین اعمال و افضلتر ین عمل [ جهاد، توحید، انفاق نیست] هرکس متناسب با شخصیت خود ، برای آن عمل نفس خود را به سختی بیاندازد.
بهترین کار مبارزهٔ با نفس است.انچه را که نفس با آن مخالفت دارد کدام عمل است ، در همان عمل نفس را به زحمت اندازید.
گروهی راحت دعا میخوانند اما در نماز سنگینند گروهی درخواندن نماز راحتند در انفاق سخت هستند.
« انَّ النفسَ لاَمارةٌ بالسوءِ الا ما رحِمَ ربّی یوسف ۵۳ » کار نفس همین است که بسوء بکشاند . قطعا آمده است که بر زمین بزند. باید در مقابل چنین نفسی ایستاد.در هر جا که خود را نشان میدهد.
هرکس با هر کدام که از طرف نفس تهدید و اذیت میشود هر سمتی که او را سوق می دهد همان راه مبارزه و به سختی انداختن است.
رسولخدا صلی الله علیه وآله : افضلُ الاعمالِ اَحمزُها بالاترین اعمال سخت ترین اعمال است. هرچه ارزش کار بیشتر، سختی کار هم بیشتر است.
روایت :« نیت مومن بهتر از عمل اوست».در حالیکه نیت هیچ سختی و رنج ندارد.بنابراین شبهه شده با این حکمت تعارض دارد.« کار سخت با ارزش است»
مرحوم مجلسی از امام باقر علیه السلام پاسخ میدهد: هر چه ایمان مومن بالاتر باشد افق فکری او هم بالاست. فکر مومن بلند است. آنچه که در دسترس هست مومن انجام میدهد نیت کردن نمیخواهد. نیت نماز شب نمیخواهد عملا مومن آنرا انجام میدهد.
آن چیزی که نیت آن از خود عمل بالاتر است همین هست که رسیدن به آن بطور عادی ممکن نباشد. در آن زمان مومن نیت میکند. وگرنه نیتی که بدون کار باشد مفید نیست. بلند نظر باشید تا خدا بدهد.
💢 حکمت ۲۵۰ 💢
🔹عَرَفتُ اللهَ بفَسخِ العَزائم وحلِّ العقود و نقضُ الهِمَم من خدا را شناختم در این سه امر ، ۱- در قصد های صد در صدی که فسخ میشود. ۲- در باز شدن عقد و قراردادهای بسته شده ۳- در برهم خوردن قصد و همت انسان با وجود فراهم بودن شرایط.
تفاوت نقض همّ با فسخ عزائم در اینست: عزائم تصمیم حتمی و قطعی همم مرحله ای پایین تر ، صد در صدی نیست.
یک بخش از شناخت خدا ، با استدلال و برهان، یک بخش خدا شناسی، با فطرت. یک بخش توحید، شهود است. یک بخشی هم عبرت و فهمیدن است.
در تصمیم گیری و مهیا شدن تمام شرایط بر انجام کاری ، در لحظات پایانی ارادهٔ قاهره خداوند بر کرسی می نشیند و خلاف آن کار صورت می گیرد. این یک برهان خدا شناسی ست.
در عالم ما یک اراده ی مطلق نداریم [ هر کاری انسان بخواهد عملی کند]. برای انسان معنا ندارد ممکن نیست، انسان محدود است اراده ی مطلق از اوست. انسان مختار مطلق نیست هرکاری را بتواند صورت عمل بپوشاند.
گاها هم طبق تصمیم و برنامه ریزی عمل صورت میگیرد و هیچ اتفاقی هم نمی افتد.وبه نتیجه میرسد. از جهت توحیدی اراده ی انسان گاهی نمیشود یعنی خدا هست، خدا همه کاره است، خدا تاثیر گذار است.
مولانا: هر لحظه که تسلیمم در کارگه تقدیر/ آرام تر از آهو بی باک ترم از شیر / هر لحظه که می کوشم در کار کنم تدبیر/ رنج از پی رنج آید ،زنجیر پی زنجیر /
💢 حکمت ۲۵۱ 💢
🔹مرارَةُ الدنیا حَلاوةُ الاخره و حلاوةُ الدنیا مرارةُ الاخره تلخی و رنج دنیایی شیرینی آخرت خواهد بود. عیش و نوش ، راحتی و شیرینی دنیا تلخی آخرت خواهد شد.
نکته : منظور این نیست که خود را زخمی و بیمار کند نمک بر زخم زند تا حلاوت آخرت چشد. بلکه سختی عبادت منظور است.
در راه انجام عبادت سختی را تحمل کرد قیامت خشنود است. سختی ترک گناه را تحمل کرد فردا حلاوت آن را می چشد. بار عبادت و رنج تکالیف بدوش نکشد ، راحتی گناه را حمل کند حلاوتی هم نمی چشد.
عبادت تلخی و سختی دارد برای افراد سطح پایین ،اما در مراتب بالا تکلیف سخت لذت بخش تر است. کار محبوب لذت آور است هرچند سختی و رنج داشته باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۴۸ 💢
🔹مَن ظَنَّ بک خیراً فصَدِّق ظنَهُ
هرکس بشما حسن ظن داشت در عمل ظن او را تصدیق کن.
مردم نسبت بما سه گروهند.
۱- غالبا بی تفاوتند گرچه همسایه و یا قرابت داشته باشند.
۲- گروهی که ناراحتند و ما را دوست ندارند.
۳- گروهی که بما حسن ظن دارند.
این حکمت در مورد گروه سوم است.
انتظار خیر دارند، حسن دارند، خواه درست باشد یا اشتباه!!
خواه شما همانگونه مانند حسن ظن او باشید یانه !!
او حسن ظن دارد پس ظن او را تصدیق کن تا پشتوانه فکری و اعتقاد او خراب نشود.
اگر بخشنده هم نیستی حسن ظن او را یک پله ترقی برای خود حساب کن تا عامل رشد تو باشد.
حسن ظن افراد به یکدیگر از نعمتهای الهی ست. باید قدر آنرا دانست.
عده ای انفاق می کنند تا معروف شوند و حسن ظن دیگری به بخشندگی تو اگر هم نیستی با تصدیق ظن او عامل رشد و ترقی تو میشود.
نقطه مقابل حسن ظن ، اگر کسی سوء ظن بشما داشت.[ گروه دوم] در عمل ظن او را تکذیب کن.
با برخورد خوب و عمل صدق میتوان او را به کذب خود واقف کرد.
سوء ظن بیش از اینکه به دیگران آسیب برساند ، به خود ضرر میزند مانند حسادت که جسم را از بین میبرد.
با استرس ، ترس، افسردگی، سوءظن روح خود را بیمار میکند.
💢 حکمت ۲۴۹ 💢
🔹اَفضلُ الاَعمالِ ما اَکرَهتَ نفسَکَ علیهِ
بالاترین اعمال و افضلتر ین عمل [ جهاد، توحید، انفاق نیست] هرکس متناسب با شخصیت خود ، برای آن عمل نفس خود را به سختی بیاندازد.
بهترین کار مبارزهٔ با نفس است.انچه را که نفس با آن مخالفت دارد کدام عمل است ، در همان عمل نفس را به زحمت اندازید.
گروهی راحت دعا میخوانند اما در نماز سنگینند
گروهی درخواندن نماز راحتند در انفاق سخت هستند.
« انَّ النفسَ لاَمارةٌ بالسوءِ الا ما رحِمَ ربّی یوسف ۵۳ »
کار نفس همین است که بسوء بکشاند .
قطعا آمده است که بر زمین بزند.
باید در مقابل چنین نفسی ایستاد.در هر جا که خود را نشان میدهد.
هرکس با هر کدام که از طرف نفس تهدید و اذیت میشود هر سمتی که او را سوق می دهد همان راه مبارزه و به سختی انداختن است.
رسولخدا صلی الله علیه وآله :
افضلُ الاعمالِ اَحمزُها
بالاترین اعمال سخت ترین اعمال است.
هرچه ارزش کار بیشتر، سختی کار هم بیشتر است.
روایت :« نیت مومن بهتر از عمل اوست».در حالیکه نیت هیچ سختی و رنج ندارد.بنابراین شبهه شده با این حکمت تعارض دارد.« کار سخت با ارزش است»
مرحوم مجلسی از امام باقر علیه السلام پاسخ میدهد:
هر چه ایمان مومن بالاتر باشد افق فکری او هم بالاست.
فکر مومن بلند است.
آنچه که در دسترس هست مومن انجام میدهد نیت کردن نمیخواهد.
نیت نماز شب نمیخواهد عملا مومن آنرا انجام میدهد.
آن چیزی که نیت آن از خود عمل بالاتر است همین هست که رسیدن به آن بطور عادی ممکن نباشد. در آن زمان مومن نیت میکند.
وگرنه نیتی که بدون کار باشد مفید نیست.
بلند نظر باشید تا خدا بدهد.
💢 حکمت ۲۵۰ 💢
🔹عَرَفتُ اللهَ بفَسخِ العَزائم وحلِّ العقود و نقضُ الهِمَم
من خدا را شناختم در این سه امر ،
۱- در قصد های صد در صدی که فسخ میشود.
۲- در باز شدن عقد و قراردادهای بسته شده
۳- در برهم خوردن قصد و همت انسان با وجود فراهم بودن شرایط.
تفاوت نقض همّ با فسخ عزائم در اینست:
عزائم تصمیم حتمی و قطعی
همم مرحله ای پایین تر ، صد در صدی نیست.
یک بخش از شناخت خدا ، با استدلال و برهان،
یک بخش خدا شناسی، با فطرت.
یک بخش توحید، شهود است.
یک بخشی هم عبرت و فهمیدن است.
در تصمیم گیری و مهیا شدن تمام شرایط بر انجام کاری ، در لحظات پایانی ارادهٔ قاهره خداوند بر کرسی می نشیند و خلاف آن کار صورت می گیرد.
این یک برهان خدا شناسی ست.
در عالم ما یک اراده ی مطلق نداریم [ هر کاری انسان بخواهد عملی کند].
برای انسان معنا ندارد ممکن نیست، انسان محدود است اراده ی مطلق از اوست.
انسان مختار مطلق نیست هرکاری را بتواند صورت عمل بپوشاند.
گاها هم طبق تصمیم و برنامه ریزی عمل صورت میگیرد و هیچ اتفاقی هم نمی افتد.وبه نتیجه میرسد.
از جهت توحیدی اراده ی انسان گاهی نمیشود یعنی خدا هست، خدا همه کاره است، خدا تاثیر گذار است.
مولانا:
هر لحظه که تسلیمم در کارگه تقدیر/
آرام تر از آهو بی باک ترم از شیر /
هر لحظه که می کوشم در کار کنم تدبیر/
رنج از پی رنج آید ،زنجیر پی زنجیر /
💢 حکمت ۲۵۱ 💢
🔹مرارَةُ الدنیا حَلاوةُ الاخره و حلاوةُ الدنیا مرارةُ الاخره
تلخی و رنج دنیایی شیرینی آخرت خواهد بود.
عیش و نوش ، راحتی و شیرینی دنیا تلخی آخرت خواهد شد.
نکته : منظور این نیست که خود را زخمی و بیمار کند نمک بر زخم زند تا حلاوت آخرت چشد.
بلکه سختی عبادت منظور است.
در راه انجام عبادت سختی را تحمل کرد قیامت خشنود است.
سختی ترک گناه را تحمل کرد فردا حلاوت آن را می چشد.
بار عبادت و رنج تکالیف بدوش نکشد ، راحتی گناه را حمل کند حلاوتی هم نمی چشد.
عبادت تلخی و سختی دارد برای افراد سطح پایین ،اما در مراتب بالا تکلیف سخت لذت بخش تر است.
کار محبوب لذت آور است هرچند سختی و رنج داشته باشد.
اللهم اذقنا حلاوة ذکرک و محّبتک