بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۳۸ 💢
🔸اَلمَرآَةُ شرٌّ کلُها ، و شرُّ ما فیها اَنهُ لابُّدَ منها
زنها همه شر هستند بدترین شری که در وجود آنها هست و چاره ای نیست و همه باید آن زن را داشته باشند.
یک شبهه ای ایجاد کرده که علی یک وجههٔ زن ستیزی دارد و آنها را شر مطلق میداند.
نکته :
۱- اختلاف نظر است که آیا از حضرت صادر شده یا نه !!
در روایت سند مباحث مهمی نقل شده.
سید رضی برنامه ای برای ذکر سند ندارد.فقط سخن را نقل کرده است.عبد الزهرای خطیب بغدادی در کتاب خود نقل کرده قبل از سید رضی فقط یک منبع این حکمت را نقل کرده که از حضرت صادر شده است.
این نشان میدهد قدری قابل خدشه است.
۲- در برخی از کتب این جمله را به دیگران نسبت داده اند.
«کتاب بهجة المجالس عبد البّر » به مأمون عباسی نسبت داده که میگفت وجود زنان شر است.
۳- از آنجایی که خلفای عباسی خود را امیر المومنین می نامیدند سید رضی در اینجا اشتباه کرده که لفظ امیرالمومنین را به حضرت گرفته در حالیکه امیرالمومنین منظور مأمون بوده نه علی بن ابیطالب.
ابن ابی الحدید : دیگران هم به حضرت نسبت ندادند.
ابن حجر سنی : این جمله در بین حکما و مردم جا افتاده که این وجود شر است.
پس اولا، سند معتبر نیست ثانیا سندی یافت شده که از مأمون و دیگران است.
و اما، اگر این جمله از حضرت بوده مقصود چیست؟
همه زنان شر نیستند.دلیل:
۱- الف و لام جنس است . آلانسان همه انسانها ، الشجر همه درختان ، المراه همه زنان.
گاهی هم دلالت بر شخص واحد دارد الرجل امد.یک شخص معین و خاص آمد.
وقتی دو قول میشود در مورد الف و لام گرفت، نمیتوان گفت حتما الف و لام جنس، و همه زنان است.احتمال دو قول است.
۲- زمانی امیرالمومنین را بعنوان امام می شناسیم که « ما ینطقُ عنِ الهویٰ » باشد
خلاف قرآن و پیامبر حرفی نزند.
وقتی قرآن به مریم بیان میکند« انَ الله اصطفیٰکِ و طهرکِ » تو را برگزید و مریم منتخب خداست.
در مورد آسیه فرمود: ای مردمان اسوهٔ شما زنان و مردان آسیه است الگو بگیرید.
یک عده زنان را به نیکی و عظمت یاد می کند .امام هرگز خلاف قرآن حرف نمیزند.
آسید جعفر آملی در کتاب ۵۳ جلدی خود که کم از الغدیر ندارد، مفصل در این باره بحث کرده:
این جمله راما شک داریم و نمی پذیریم چون خلاف قرآن است.
مجبوریم بگوییم کلام حضرت اختصاص به بخش خاصی هست.
مردمان بترسید از وجود زنانی که تمام وجود شر هستند.
💢 حکمت ۲۳۹:💢
🔸مَن اَطاعَ التَّوانِیَ ضَیَّعَ الحقوق
کسی که از تنبلی و سستی پیروی کند حقوق دوستان خود را ضایع کرده است.
رابطه بین تنبلی و تضییع حقوق خود ، خدا و خلق.
برای آینده برنامه ریزی نباشد.
با سستی و تن پروری در پیری سربار دیگران بودن ، ضایع شدن حق خود است.
نماز و عبادات را با کاهلی و سستی ادا کردن و تاخیر به آخر وقت، تضییع حق خداست.
بدهکاری که با تنبلی پرداختی دیگران را بتاخیر می اندازد، ضایع کردن حق دیگران است.
🔸ومَن اَطاعَ الواشِیَ ضَیّعَ الصَدیق
وکسی که از سخن چین پیروی کند دوستان خود را ضایع و از دست میدهد.
« ولا تُطِع کلَّ حَلاّفِ مَهین هَمّازٕ مَشاءٕ بِنَمیم قلم - ۱۱,۱۲ »
پیروی نکنید از کسانی که برای مخفی کردن پستی خود دائم سوگند میخورند سخن چین و عیب جویانی هستند.
که برای سخن چینی ابتدا دنبال عیب میگردد بعد آنها را افشا میکند.سبب دلسردی شده دوستان را از دست می دهد.
💢 حکمت ۲۴۰ 💢
🔸الحَجَرُ الغَصبُ فی الدارِ رَهنٌ علیٰ خرابِها
یک سنگ غصبی در خانه ، در گرو خراب شدن است.
یک آجر غصبی ضامنی است که این خانه روزی خراب میشود.
« فتِلکَ بیوتُهُم خاویَةً بنا ظلَموا نمل - ۵۲ »
فرو ریختن این خانه ها به سبب ظلم صاحبان آن است.ظلم که آمد بنای خانه ویران خواهد شد.
مرحوم دیلمی در کتاب ارشاد القلوب روایتی از پیامبر نقل می کند که همین حکمت است.
پنج کلمه در تورات آمده است.
۱- یک آجر غصبی ضامن خرابی خانه است.
۲- هر که با ظلم غالب شود مغلوب است.
۳- هر که با گناه پیروز شود شکست خورده است.
۴- کوچکترین حق خدا بر بنده ، از نعمت او برای معصیت استفاده نشود.
۵- آبروی هر انسانی مانند آب جامد است.مراقب باش آبروی او خرج چه چیز میشود.
پیامبر صلی الله علیه وآله : فقط بحث غصب نیست هر چیزی که حرام باشد بنیان خانه با حرام نابود شدنی ست.
شهید مغنیه در کتاب خود : چه بسیار غاصبان ظالم که خانه های آنها هنوز پا بر جاست
منظور این حکمت از ویرانی خانه اینست، صاحبان خانه دوام و آرامش ندارند و خیری از خانه نمی برند.
💢 حکمت ۲۴۱ 💢
🔸یومُ المظلومِ علیَ الظالمِ اَشدُّ مِن یومِ الظالمِ علیَ المظلومِ
روزی که کار به دست مظلوم افتد ، روز انتقام مظلوم از ظالم چه بسا سخت و شدیدتر است از روزی که ظالم به مظلوم ظلم می کرد.
مظلوم که قصاص کند درداورتر است.
منظور حکمت در آخرت است.
یا منظور هم دنیا و هم در آخرت
جزای حق کشی را در همین دنیا میدهند.باید مراقب بود.
جزایی که از ظلم می گیرند به همان اندازه نیست بلکه سنگین تر از کاریست که انجام داده.
اللهم نعوذ بک من شرور انفسنا
الحمدلله رب العالمین