ما چیزی به نام شانس نداریم چون با حکمت خدا سازگار نیست نظام عالم با حکمت خدا اداره می شود ببینی کجا دعایی بوده یا ..که کارگشا می شود
خداوند به حضرت داوود فرمود ۵شیء را در ۵جای مخصوص قرار دادم ولی مردم در جای دیگر می جویند و به آن نمیرسند
۱_علم را در سختی و گرفتاری و تلاش قراردادم ولی مردم در رفاه دنبال آن هستند، به آن نمیرسند
۲_عزت را در اطاعت از خود قرار دادم ولی مردم در خدمت پادشاهان می جویند .
۳_غنا را در قناعت قرار دادم ولی مردم در طلب و افزودن مال می جویند .
۴_رضایت خود را در مخالفت با نفس قرار دادم مردم به دنبال هواپرستی میروند به رضای من نمی رسند .
۵_آسایش مطلق را در قیامت و در بهشت قرار دادم ولی مردم در این دنیا دنبال آن هستند .
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۲۹ 💢
🔸کفیٰ بالقناعةِ مُلکاً و بحُسنِ الخُلقِ نعیماً
برای دولت مندی هرکسی قناعت کافی ست .
کسی قانع باشد قناعت برای سروری او کفایت میکند.
و خوش اخلاقی بعنوان یک نعمت برای انسان کفایت می کند.
در گرو نعمت بزرگ حسن خلق مابقی نعمتهای الهی هم نازل خواهد شد.
با خوش اخلاقی در صدد دستیابی به رشد و تعالی باشید.
🔸وسُئلَ فَلَنُحیینَهُ حیاةً طیبةً ، فقال: هیَ القناعة
از حضرت سوال کردند تفسیر حیاة طیبه ای که قرآن فرموده، منظور چیست.
فرمود قناعت.که توانگری به انسان میدهد.
سعدی : ای قناعت توانگرم گردان
زندگی پاکیزه ی دنیا در گرو قناعت است.
با قناعت بسیاری از گناهان دور است.
زیرا شخص قانع اهل حرص ، طمع ، حسادت نیست
دنبال تضییع حقوق ، و چپاول نیست.
انسان معمولا زیاده خواهی دارد ، منفعت طلب است گناهان مختلفی مرتکب میشود تا بیشتر بدست آورد.
قانع حلال خور است رعایت حرام و حلال دارد که حیات او را طیب می کند.
💢 حکمت ۲۳۰ 💢
🔸شارِکوالذی قد اَقبلَ علیهِ الرزقِ فانه اَخلقُ للغنیٰ و اَجدَرُ باقبالِ الحَظ علیهِ
شراکت کنید با کسانیکه رزق به سمت آنها روی آورده [ راه و چاره تجارت بلدند ، شم اقتصادی دارند، میتوانند تجارت پر سودی داشته باشند.]
زیرا مشارکت تو بهتر است برای غنی شدن.
با شراکت سزاوار است که حظ و بهرهٔ دنیایی بتو رو کند.
[ توصیه به شراکت در امور اقتصادی و تعاون]
[اسلام موافق ثروت است ، داشته باش ، انفاق کن ، دلبسته نباش، نه اینکه صدقه بگیر دیگران باشی. کم و زیاد ثروت تورا تغییر ند هد.]
نکته:
۱- آنچه در میان مردم مطرح است شانس و اقبال بلند است.یک نفر ناخواسته و ناگهانی بجایی رسید آنرا شانس و اقبال بلند میدانند.
در حالیکه برای خدا شانس معنا ندارد.
اگر در عالم اتفاق، تصادف ، شانسکی، باشد با نظام علی تطبیق داده نمیشود و از حکمت خدا هم بدور است.
شاید اجابت دعای کسی در حق او و یا از اجداد او در پشت قضیه هست که کسی حکمت آنرا نمیداند.
نظام علی و معلولی عالم که مانند ریاضی دقیق و با نظم پیش میرود. شانس ، اقبال و یکباره در آن دخیل نیست.
از حساب و کتاب خدا در پشت پرده کسی خبر ندارد.حمل بر شانس میکند.
۲- اهل بیت علیهم السلام نه فقط دغدغه معاد که دغدغه معاش و زندگی مردم را هم دارند.
دنیای مردم تامین نشود آباد شدن قیامت و تامین آخرت جای تامل دارد.
واگر در سیاستی و اقتصادی دنیای مردم تامین نشود بپای دین نیست چرا که دغدغه معاش و شراکت و توصیه هایی به تجارت صحیح داشته اند.
💢 حکمت ۲۳۱ 💢
🔸انَ اللهَ یأمُرُ بالعدلِ و الاحسانِ ،
العدل : الا.ِنصاف
والاحسانُ : التفضُل
همانا خداوند امر کرده به عدل و احسان وادای حقوق
واز سه کار فحشا ، بغی و ظلم نهی کرده.
«آیه ۹۲ نحل »
از امام سوال کردند عدل و احسان چیست؟
فرمود عدل انصاف ،و احسان تفضل است.
نظرات در مورد عدل و احسان:
عدل انجام واجبات - احسان مستحبات
عدل توحید ، ریشه و اساس - احسان تکالیف و اعمال
عدل رابطه ظاهر و باطن و شبیه بهم بودن - احسان باطن از ظاهر بهتر باشد.
تفسیر امام, عدل همان انصاف است.
انصاف همان نصف
در هر امری نصف سهم خود ، و نصف برای دیگران ، و به حق دیگران دستبرد زده نشود.
والاحسانُ : تفضل که بالاتر از عدل است کمی از حق خود بیشتر به دیگران داده شود.
خود در سختی و دیگران در آسایش ، خواه بدانند و تشکر کنند یا اصلا ندانند.
💢 حکمت ۲۳۲ 💢
🔸مَن یُعطِ بِالیدِ القَصیرَةِ یُعطَ بالیَدِ الطویله
هرکس با دست کوتاه و کوچک خود چیزی را عطاکند با یک دست بلند به او عطا خواهد شد
با دست بزرگتری پس خواهد گرفت.
سید رضی رحمة الله : معنای جمله مولا اینست.
هرکه در راه خدا انفاق و دستگیری کند . جزا را بهمان اندازه نمی برد.بیش از آنچه که تفضل کرده خدا باز می گرداند.
منظور از دست کوتاه و بلند!!!
روایت: روزی پیامبر در جمع همسران خود فرمود بعد از من اولین کسی که بمن ملحق میشود آن همسری می باشد که از بقیه دست بلندتر دارد.
معنای جمله را همسران متوجه نشدند تا اینکه بعد رحلت پیامبر زینب بنت جحش از دنیا رفت .ملتفت شدند که منظور از دست طولانی چه بود.
زینب با دست خود صنایع می ساخت حاصل دسترنج و زحمت خودرا فروخته و انفاق می کرد.
امام صادق علیه السلام: صبح به صبح صدقه گذارید و آن را دوست داشته باشید .
چرا که در آنروز از جمیع آفات و بلیات زمینی و آسمانی دور میشوید هرچند کم باشد خدا برکت میدهد.
💢 حکمت ۲۳۳ 💢
🔸لِابنه الحسن ع: لا تَدعُوَنَّ الیٰ مبارزه و اِن دُعیتَ آلیها فاَجِب
حضرت به فرزند خود امام مجتبی علیهما السلام فرمود: هیچگاه شروع و دعوت کننده مبارزه نباش.
اما اگر در میان دشمن قرار گرفتی و مبارز طلب کرد سستی و کوتاهی نکن.
دشمن رجز خوانی کرد وارد میدان شو.
🔸فاِنَّ الداعیَٖ باغٕ و الیافی مَصروعٌ
و آن کسی که از جنگ دم میزند باغی و ستمکار است.و ستمکار حتما شکست خورده است.
منظور از باغی شکست خورده این نیست که در آن رزم به زمین میخورد و حتما مسلمانها پیروز خواهند بود. اینگونه نیست.
گاها باغی چندین بار پیروزی ظاهری خود را هم می بیند.
اما در پایان نتیجه ظلم خود را خواهد دید
این آبی الحدید: علی شجاعترین مردی که تاریخ به عظمت و قدرت او سراغ ندارد.تاریخ چنین چیزی ثبت نکرده که علی در میدان باشد و مبارز طلب کند.
هر بار یا جنگ را بر علی تحمیل کردند.
یا او را با اسم صدا میزدند که جنگ کن.و امام به میدان میرفت.
یا مبارز می طلبیدند کسی نمیرفت ، و علی میرفت.
در جنگها ابتدا لشکر به لشکر نبود ،قبل از جنگ اصلی ، جنگ بین چند نفر تن به تن اتفاق می افتاد.انرا مبارزه می گفتند
و در بسیاری از جنگها به همانجا ختم میشد از سران کفر کشته میشد جنگ اصلی صورت نمی گرفت.مانند قتل عبدود
اللهم اهدنا الی صراط مستقیم