بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۰۹ 💢
🔻لَتَعطِفَنَّ الدنیا علینا بعدَ شِماسِها عَطفَ الضَروسِ علیٰ وَلدِها
بدرستی دنیا به ما اهل بیت رو خواهد کرد بعد از ناخوشی و ناملایمات دنیا که در حق ما وارد شد.
پیشگویی حضرت در مورد ایام فرج و ظهور است.
کیفیت رو آوردن دنیا:
همانند گاز گرفتن شتر چموش ،صاحب خودرا به هنگام شیر دوشیدن ،آنهم بخاطر فرزند شیر خوار خود.
دیروز دنیا هرچه خواست بر ما سخت گرفت.
[ شهادت ، غصب ، حصر ] ولی روزی میرسد که دنیا می فهمد عصارهٔ هستی امام است.
دنیا کمر همت می بندد برای حفاظت از امام و خود را در اختیار امام قرار می دهد.
و هرکس نزدیک شود که به نفع دیگری تصاحب کند دنیا مقابل او می ایستد.
شتر بمنزله دنیا ، غاصب مانند صاحب شتر،
وائمه به عنوان عصاره ی هستی.
دنیا شیر را به کسی میدهد که لایق و عصاره هستند.
🔻وتَلا عَقیبَ ذالک
« و تُریدُ اَن نَمُنَّ علیَ الذینَ استُضعِفوا فی الارضِ و نَجعَلَهُم ائِمةً و نجعَلَهمُ الوارثین. قصص - ۵ »
تلاوت فرمود عقب کلام خود آیه ای از قرآن.
ما اراده کردیم و بر مستضعفین منت گذاریم که وارثان زمین باشند
اراده الهی محدود به عصری در بنی اسرائیل نیست برای اقوام بعدی هم این اراده وجود دارد.
و نهایت بجایی ختم میشود که جامعه بشری به اعتلای فرهنگی برسد.
امامعلی علیه السلام :« نجعلهم ائمه» همان آل محمد هستند وخداوند مهدی آنها و آخرین ذخیره رامبعوث می کندو این آیه کامل میشود.
دنیا خود را در اختیار مومنین و نیکو کاران قرار میدهد.
💢 حکمت ۲۱۰ 💢
🔻اتقواللهَ تَقیَةً
تقوا پیشه کنیدتقوایی که :
چند صفت برای تقوا :
🔻مَن شَمَرَّ تَجریداً
مانند کسانی که کمر همت بستند و خود را از اتفاقات اطراف دور [ مجرد] کردند.
تمام هم و غم ، و دغدغهٔ آنها تقواست.
🔻و جَدَّ تَشمیراً
در این همت خود، شدت دارند تا تبدیل به حرکت شود.
تقوایی که پر انگیزه ،تعلل ندارند و چابک حرکت می کنند.
🔻و اَکمَشَ فی مَهَلٕ
نه تنها حرکت میکنند بلکه به آن سرعت هم می دهند.
بسرعت از لحظه های زندگی برای تقوا استفاده می کنند
🔻و بادَرَ عن وَجَلَ
در مسیر خود در عین عمل و سرعت ترس هم دارند.
این ترس عامل ومحرک است برای سرعت بخشیدن مجدد.
اگراحساس رسیدن کند گرفتار سکون میشود.
مانند کسانی که از تمام شدن مهلت ترس دارند مبادرت می کند.
🔻و نَظرَ فی کَرَّةِ المَوئِل
چنان تقوایی که ، پیوسته توجه و تفکر دارد به اینکه روزی به موطنن اصلی خود برخواهد گشت.
اندیشهٔ درستی دارد که به جایگاه خود نظر میدارد.
🔻و عافیَةِ المَصدر و مَغَبَةِ المَرجع
به عاقبت اعمال خود می اندیشد.
آیا این اعمال میتواند رسیدن کامل او را تضمین کند!!!
به محل و فضای برگشت خود توجه دارد.
تا مقصود او محقق شود.
💢 حکمت ۲۱۱ 💢
🔻الجودُ حارِسُ الاَعراض
جود و بخشش ابرو را حفظ می کند.
حفظ آبرو در گرو داشته ها نیست بلکه در گرو عطا هاست.
🔻والحلمُ فِدامُ السَفیه
حلم یک دهان بندی هست برای انسان سفیه.
کنایه : انسان سفیه مانند حیوان است، که غذای سمی و خاردار برای تناول را نمی فهمد دهان او را می بندد تا نخورد.
حلم شما دهان بند سفیه و نادان است.
امام صادق علیه السلام: در مقابله با سفیه جواب دادن مانند چوب انداختن در آتش است.
سکوت، دهان بند اوست.
🔻والعفوُ زکاةُ الظَفَر
دست یافتن به پیروزی زکات آن عفو و نادیده گرفتن است.
بعد از چیره شدن بر دشمن و انتقام، عفو زکات قدرت و ظفر است.
🔻والسُلُوُ عِوَضُکَ ممن غَدَر
کسی که خیانت کرد ،عوض و جزای او بطور کل فراموش کردن اوست.
بدترین عذاب برای او فراموشی اوست.
🔻والاِستشارةُ عینُ الهدایة
الف) مشاوره عین هدایت است.
با مشورت گرفتن در مسیر هدایت قرار گرفتن است.
ب) معنای «عین» مشاوره چشمه ای از هدایت را باز می کند.
🔻و قد خاطَرَ منِ استَغنیٰ برأیِهِ
خود را در معرض خطر انداخته کسی که احساس بی نیازی کند.
کسی که دچار خود رأیی شد بلاشک در هلاکت افتاد.
🔻و الصبرُ یُناضِلُ الحِدثانَ والجزعُ من اعوانِ الزمان
صبر میتواند با حوادث تلخ و ناخوشایند زندگی بجنگد.
گرفتاری قابل حذف از زندگی نیست اما میتوان قابل تحمل کرد.
صبر کمک حال است برای از میان برداشتن ناگواریها.
جزع و فزع کردن در حوادث اعوان روزگار تلخ است.باعث میشود حوادث آثار عمیق تری بر زندگی و عمر را کوتاه واثر را ماندگار کند.
🔻واَشرفُ الغنیٰ ترکُ المُنیٰ
بی نیازی و رسیدن در ترک آرزوهای بلند است.
در آرزوهای کوتاه و در حد کفاف به خم و راست شدن در مقابل دیگران نیاز نیست.
🔻ومن مِن عقلٕ اسیرٕ عندَهَویً امیر
چه بسا عقلهایی که تحت امیری هوی و هوس اسیرند.در امیری هوی عقل محصور ، دست و پا شکسته و گاهاً سر بریده میشود.
در امیری عقل ،هوس سربریده نمیشود بلکه شدت را تعدیل می بخشد.
« اَفَرَاَیتَ منِ اتَخذَ اِلٰهَهُ هَویٰهُ مریم - ۷۷ »
آیا می بینید کسانی را که هوی و هوس را اله خود قرار داده اند.
🔻و منَ التوفیقِ حفظُ التجربةِ
یکی از راههای موفقیت حفظ تجربه است.
توفیق فراهم شدن مقدمات کاریست برای رسیدن به موفقیت.
تجربه خود و دیگران را حفظ کردن یک توفیق است.
استفاده نکردن از تجربه دستیابی به موفقیت را دور میکند.
« العقلُ حفظُ التجارب»
🔻والمودَةُ قرابةُ مُستَفاده
دوستی و رفاقت با دیگران یک نوع قرابت و خویشاوندی ست.
در قرابت ،ما نقش نداریم اما قرابت به شرط مستفاد قابل بدست آوردن است.و آن مودت و رفاقت است.
🔻ولا تَأمَنَنَّ مَلولاً
احساس امنیت و اعتماد نکنید به کسی که ملول است.
ملول : الف) رنجیده ،خسته و افسرده
اعتماد نکنید چون در مشکلات روحی و جسمی حمایت در کارشان نیست زود رها می کنند.
ملول: ب) زود رنج ،کسی که دنبال بهانه میگردد و زود ناراحت میشود خیلی زود هم دنبال فراق و جدایی میگردد.
از چنین دسته افراد احساس امنیت نداشته باشید.
اللهم وفقنا اما تحب و ترضی
حضرت می فرمایند تقوایی پیشه کنیدکه (طوری خدا ترس باشید که)
_ کمر همت ببندید و التفات به این امر اختصاص دهید شدت عمل و چابکی داشته باشید _سرعت در انجام این امر داشته باشید _ترس از دست رفتن فرصت داشته باشید و.._پیوستع تفکر کنید _اندیشه کنید در عاقبت عمل و مقصود و محلی که به آن می خواهید برسید
بسیار عالی. مولا علی پشت و پناهتان