♻️کم مِن اَکلَةٕ تَمنَعُ اَکَلاتٕ چه بسا یک انسانی بر اثر پر خوری و زیاده روی طعام، فساد آن انسان را از دیگر خوردنیها باز میدارد.
بعضی از امور چون در زمان مناسب و با رعایت حال انجام نمی گیرد، انسان را از امور دیگر باز میدارد در حالیکه همان امور هم محبوب بودند.
مانند زیاده روی در طعام و شکم پروری دچار بیماری [ نقرس] شده ،پزشک او را از مطلق غذاها منع میکند برای حیات و زنده ماندن خود از همه ی طعام باید چشم پوشی کند.
حد اعتدال در هر چیزی پسندیده است. زیاده روی موجب محرومیت و اعتدال موجب دوام نعمت است. قناعت بمعنای اعتدال در جمیع امور و بجا مصرف کردن، سبب استمرار نعمت می گردد.
امام علی علیه السلام : چه بسا یک لحظه دچار شهوات و لذائذ باشد اما یک عمر پشیمانی ببار آورد.
💢 حکمت ۱۷۲ 💢
♻️الناسُ اَعداءُ ما جَهِلُوا مردم با چیزی دشمنی میکنند که نسبت به آن جهل دارند ،او را نمی دانند و دشمنی میکنند.
این وجه دشمنی مهم است که چرا انسان چیزی را که نمیداند دشمنی دارد. نادان بر دوراهی گیر کرد یا اسراف می کند و یا به جهل خود، اصل آنرا زیر سوال میبرد. یا باید اقرار کند که نمیداند، یا باید عداوت کند که خود زیر سوال نرود.برای اینکه نقص و جهل خود را بپوشاند اصل ماجرا را زیر سوال میبرد.
در حکمت های قبل فرمود: اگر کسی نمیدانم را در زندگی خود ترک کند خود را در قتلگاه انداخته.
غررالحکم : اگر چیزی را نمی دانید با آن عداوت نکنید .علم و دانسته های شما خیلی محدود است. بسیاری از علوم را نمیدانید و آنچه میدانید خیلی کم است. « وما اؤتیتُم منَ العلمِ اِلاّٰ قلیلاً اسری - ۸۵» علوم کمی بشما داده شده.
« بل کذَبوا بنا لَم یُحیطوا بِعِلمهِ » قرآن را تکذیب می کنند چون از محتوای قرآن و عجایب آن خبر ندارند.به قرآن اتهام سحر میزنند.
💢 حکمت ۱۷۳ 💢
♻️مَنِ الستَقبَلَ وجوهَ الاٰراء عرَفَ مَواقِعََ الخَطاَ کسی که به استقبال نظرات مختلف برود و آن را پذیرا باشد [ برای فهم یک مطلب تمام آرا و نظرات را ببیند خود را در معرض شناخت آرا قرار بدهد ] چنین شخص جایگاه خطا را می شناسد امکان انحراف و اشتباه او کم میشود
« الذین یَستَمعونَ القولَ فََیَتَبِعونَ اَحسَنه اولئیک الذین هَدیٰهُمُ الله زمر - ۲۸ » ابتدا در معرض شنیدن آرا قرار میگیرد سپس با اختیار و انتخاب احسن ، بهترین را انتخاب میکند. اشتباه را می شناسد و خود گرفتار نمیشود.
💢 حکمت ۱۷۴💢
♻️مَن اَحَدَّ سِنانَ الغضبِ لِللهِ قَوِیَ علیٰ قتلِ اَشداءِ الباطِل هرکس سرنیزه غضب را در مسیر خدا تیز کند ،تمام قدرت او در این مسیر قرار گیرد. قوی میشود بر علیه سران باطل. هیبت و عظمت پیدا میکند بر سران و پهلوانان کفر.
راه پیروزی دوچیز است. ۱- آمادگی ، نداشتن بنیه و ادوات نظامی بر دشمن پیروزی ندارد. « واَعِدوا لهم مَا استَطَعتُم مِن قوةٕ و مِن رباطِ الخیل تُرهِبونَ بهِ عدوَاللهِ و عدوَکم توبه - ۶۰» تقویت کنید آنچه که میتوانید از قدرت و قوت و ادوات نظامی تجهیز شوید تا دشمنان خدا از شما رعب و وحشت داشته باشند.
۲- اخلاص و توکل پیروزی می آورد. « ولا تَهِنوا و لا تَحزَنوا و انتمُ الاَعلَونِ اِن کنتُم مومنین آل عمران - ۱۳۹ » پیروزی شما قطعیست حزن نداشته باشید بشرطی که ایمان ، آمادگی ، ایستادگی و اخلاص باشد پیروزی هم هست.
نکته : غضب در این حکمت مدح شده. هر کدام از رذائل حد افراط ، تفریط و اعتدال دارد. غضب مذموم افراط است. غضب تفریط بی غیرتی است. حد وسط غضب در جهت درست جهاد است. جهاد مبتنی بر غضب است.غضب ممدوح که نباشد جهاد ، نهی از منکر ، و غیرت هم صورت نمیگیرد.
💢 حکمت ۱۷۵💢
♻️اِذا هِبتَ امرَاً فَقَع فیهِ اگر از چیزی ترسیدی خود را در آن موقعیت ترس قرار دهید.
ذهن می تواند واین قابلیت را دارد که کاری را آسان و یا سخت کند. علاقه و میل باشد ذهن همراهی میکند. کار را آسان ، و از موانع سخت عبور و مسیر را راحت طی می کند. اگر ذهن همراه نباشد کار راحت هم سخت میشود.
نوعاً ترس هم همینطور است تا وارد نشود ذهن همراهی نمی کند. وارد شدن در همان کار و ترس ، راحتی آن عیان میشود ذهن با حقایق آن آشنا میگردد خیال پردازی نمیکند در مورد ترس ، آنچه را هست ببیند. سختی ، راحتی ، لذت ، مانع ، تنگنا را ببیند. ذهن آشنا شود همراهی می کند.
♻️فاِنَّ الشِدةَ تَوَقَیهِ اعظَمُ مما تَخافُ فیه شدت کاری که از ترس، دوری میکرد بزرگتر از آن امری هست که از آن ترس داشت.
دوری کردن بزرگتر از ترسیدن است. همراهی ، تخیل ، دغدغه ذهنی سخت تر است ، تا اینکه یک بار وارد همان عمل شود تا ترس از بین برود.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۱۷۱ 💢
♻️کم مِن اَکلَةٕ تَمنَعُ اَکَلاتٕ
چه بسا یک انسانی بر اثر پر خوری و زیاده روی طعام، فساد آن انسان را از دیگر خوردنیها باز میدارد.
بعضی از امور چون در زمان مناسب و با رعایت حال انجام نمی گیرد، انسان را از امور دیگر باز میدارد در حالیکه همان امور هم محبوب بودند.
مانند زیاده روی در طعام و شکم پروری دچار بیماری [ نقرس] شده ،پزشک او را از مطلق غذاها منع میکند
برای حیات و زنده ماندن خود از همه ی طعام باید چشم پوشی کند.
حد اعتدال در هر چیزی پسندیده است.
زیاده روی موجب محرومیت و اعتدال موجب دوام نعمت است.
قناعت بمعنای اعتدال در جمیع امور و بجا مصرف کردن، سبب استمرار نعمت می گردد.
امام علی علیه السلام : چه بسا یک لحظه دچار شهوات و لذائذ باشد اما یک عمر پشیمانی ببار آورد.
💢 حکمت ۱۷۲ 💢
♻️الناسُ اَعداءُ ما جَهِلُوا
مردم با چیزی دشمنی میکنند که نسبت به آن جهل دارند ،او را نمی دانند و دشمنی میکنند.
این وجه دشمنی مهم است که چرا انسان چیزی را که نمیداند دشمنی دارد.
نادان بر دوراهی گیر کرد یا اسراف می کند و یا به جهل خود، اصل آنرا زیر سوال میبرد.
یا باید اقرار کند که نمیداند، یا باید عداوت کند که خود زیر سوال نرود.برای اینکه نقص و جهل خود را بپوشاند اصل ماجرا را زیر سوال میبرد.
در حکمت های قبل فرمود: اگر کسی نمیدانم را در زندگی خود ترک کند خود را در قتلگاه انداخته.
غررالحکم : اگر چیزی را نمی دانید با آن عداوت نکنید .علم و دانسته های شما خیلی محدود است. بسیاری از علوم را نمیدانید و آنچه میدانید خیلی کم است.
« وما اؤتیتُم منَ العلمِ اِلاّٰ قلیلاً اسری - ۸۵»
علوم کمی بشما داده شده.
« بل کذَبوا بنا لَم یُحیطوا بِعِلمهِ »
قرآن را تکذیب می کنند چون از محتوای قرآن و عجایب آن خبر ندارند.به قرآن اتهام سحر میزنند.
💢 حکمت ۱۷۳ 💢
♻️مَنِ الستَقبَلَ وجوهَ الاٰراء عرَفَ مَواقِعََ الخَطاَ
کسی که به استقبال نظرات مختلف برود و آن را پذیرا باشد [ برای فهم یک مطلب تمام آرا و نظرات را ببیند خود را در معرض شناخت آرا قرار بدهد ] چنین شخص جایگاه خطا را می شناسد امکان انحراف و اشتباه او کم میشود
« الذین یَستَمعونَ القولَ فََیَتَبِعونَ اَحسَنه اولئیک الذین هَدیٰهُمُ الله زمر - ۲۸ »
ابتدا در معرض شنیدن آرا قرار میگیرد سپس با اختیار و انتخاب احسن ، بهترین را انتخاب میکند.
اشتباه را می شناسد و خود گرفتار نمیشود.
💢 حکمت ۱۷۴💢
♻️مَن اَحَدَّ سِنانَ الغضبِ لِللهِ قَوِیَ علیٰ قتلِ اَشداءِ الباطِل
هرکس سرنیزه غضب را در مسیر خدا تیز کند ،تمام قدرت او در این مسیر قرار گیرد.
قوی میشود بر علیه سران باطل.
هیبت و عظمت پیدا میکند بر سران و پهلوانان کفر.
راه پیروزی دوچیز است.
۱- آمادگی ،
نداشتن بنیه و ادوات نظامی بر دشمن پیروزی ندارد.
« واَعِدوا لهم مَا استَطَعتُم مِن قوةٕ و مِن رباطِ الخیل تُرهِبونَ بهِ عدوَاللهِ و عدوَکم توبه - ۶۰»
تقویت کنید آنچه که میتوانید از قدرت و قوت و ادوات نظامی تجهیز شوید تا دشمنان خدا از شما رعب و وحشت داشته باشند.
۲- اخلاص و توکل پیروزی می آورد.
« ولا تَهِنوا و لا تَحزَنوا و انتمُ الاَعلَونِ اِن کنتُم مومنین آل عمران - ۱۳۹ »
پیروزی شما قطعیست حزن نداشته باشید بشرطی که ایمان ، آمادگی ، ایستادگی و اخلاص باشد پیروزی هم هست.
نکته : غضب در این حکمت مدح شده.
هر کدام از رذائل حد افراط ، تفریط و اعتدال دارد.
غضب مذموم افراط است.
غضب تفریط بی غیرتی است.
حد وسط غضب در جهت درست جهاد است.
جهاد مبتنی بر غضب است.غضب ممدوح که نباشد جهاد ، نهی از منکر ، و غیرت هم صورت نمیگیرد.
💢 حکمت ۱۷۵💢
♻️اِذا هِبتَ امرَاً فَقَع فیهِ
اگر از چیزی ترسیدی خود را در آن موقعیت ترس قرار دهید.
ذهن می تواند واین قابلیت را دارد که کاری را آسان و یا سخت کند.
علاقه و میل باشد ذهن همراهی میکند. کار را آسان ، و از موانع سخت عبور و مسیر را راحت طی می کند.
اگر ذهن همراه نباشد کار راحت هم سخت میشود.
نوعاً ترس هم همینطور است تا وارد نشود ذهن همراهی نمی کند.
وارد شدن در همان کار و ترس ، راحتی آن عیان میشود ذهن با حقایق آن آشنا میگردد خیال پردازی نمیکند در مورد ترس ،
آنچه را هست ببیند. سختی ، راحتی ، لذت ، مانع ، تنگنا را ببیند. ذهن آشنا شود همراهی می کند.
♻️فاِنَّ الشِدةَ تَوَقَیهِ اعظَمُ مما تَخافُ فیه
شدت کاری که از ترس، دوری میکرد بزرگتر از آن امری هست که از آن ترس داشت.
دوری کردن بزرگتر از ترسیدن است.
همراهی ، تخیل ، دغدغه ذهنی سخت تر است ، تا اینکه یک بار وارد همان عمل شود تا ترس از بین برود.
اللهم اجعلنا فی جُنة من شرار بریتک