فایده مشورت :اشتراک در عقول کسانی که به انسان مشورت داده اند و هلاک نشدن انسان و نابودنشدن تفکرش می باشد .راه رسیدن به نتیجه آسان نیشود
برآمده از سخن امام کاظم علیه السلام :فواید مشورت :
مشورت عدم حسادت دیگران را به دنبال دارد چون آنها بامشورت خودر اشریک می دانند.
_تا وقتی سر و راز تو فاش نشده در بند اوست تا فاش شد او صاحب اختیار اوست_یک سوال:پس آیه
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ مگر نمی گوید نعمت را بگو
پاسخ :به اهل دل و اهل تقوا نعمت را بیان کنید مثلاً نعمت قرایت روزانه قرآن ولی برای آنانکه اهل نیستند باعث حسادت میشود
_فقر مرگی است که سرخ است .مرگ ناشی از قتل است .چون فقر مدام انسان فقیر را نابود می کند .
_عفو و گذشت به هنگام قدرت بر انتقام باعث میشود شخص مقابل عبد تو شود
_از سخنان حضرت :اگر خواستی قلوب را مسخر خود کنی،احسان کن .
_هیچ کس حق اطاعت از مخلوقی که نافرمانی خدا را می کند ،ندارد
_اکر دیگران را بر خدا ترجیح دادی و رضایت آنها مقدم بود،مشرک هستی .
ما اگر گمگشتهء راهیم عیب از جاده نیست
جادهها جا می گذارند انکه را آماده نیست
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت۱۶۱ 💢
🔻مَن اِستَبَّدَ برأیِهِ هلَک و مَن شاورَ الرجال شارَکَها فی عُقولِها
هر کس استبداد در رای داشته باشد [ چه در جایگاه شخصی و چه در جایگاه حکومتی ]
رای خود قابل دانست و حرف کسی را نپذیرفت، نتیجهٔ کار او جز هلاکت نیست.
سرانجام تفکر او پایدار نیست.
و آن کسیکه با خرد ورزان مشاوره انجام داد در عقول و تفکر آنها شریک است.
تا وقتی تنها فکر کند یک بُعدهست و یک عقل ،اما زمانیکه با افراد مختلف مشورت می کند چند بُعد است و ظرفیت فکری بالایی در قضیه دارد.
در مشورت هر کس از دید خود مطلبی را بیان می کند که حتماً راهگشاست.بُعد جدیدی بروی انسان باز می کند.
در مشاوره راه رسیدن به نتیجه بسیار هموارتر است.
کلام حضرت : بر هر انسان عاقل حقی لازم است. نشانه عقل و هوشیاری در اینست که با یک عاقل دیگر به شور بنشیند ومشورت کند.
امام کاظم علیه السلام : فوائد مشورت در اینست. اگر در مشورت پیروز شدید، سود آوری داشت دیگران به شما حسادت نمی کنند همه خود را در این پیروزی و خوشحالی شریک می دانند.چون مورد مشاوره قرار گرفتند.حس پیروزی همگانی دارند.
واگر بعداز مشورت به شکست منجر شد، زبان به مذمت باز نمی کنند.ازار روحی نمیدهند ،چون از قبل مشاوره شده و خود مسیر را نشان دادند.
در انجام امورات اگر با مشورت اقبال عمومی و اقناع را داشته باشد در پیروزی و شکست همه خود را شریک می دانند.
امام رضا علیه السلام : پدرم با غلام سیاه خود مشورت می کرد.
پاسخ امام در مقابل پرسش مردم که امام خود عقل کل است و چرا با غلام مشورت؟
فرمود: گاهی خداوند چاره کار را بر زبان دیگری جاری می کند.
اولا کسی را پایین تر از خود ندانید
ثانیا به بهانه این که انسان پخته و کامل نیست مشورت را کنار نزنید.گرچه سطح پایین تر از شما باشد مشورت کنید.
💢 حکمت ۱۶۲ 💢
🔻مَن کتَمَ سرِهِ کانتِ الخیَرَةُ بیده
شخصی که اسرار خود را کتمان کند، و فاش نسازد اختیار خود، در دست اوست.
اما اگر سر او فاش شود و به دست نا اهل برسد بردهٔ آن میشود
آن سرّ اهرم فشار میشود برای سوء استفاده ، از اختیار خود خارج شده. ودر بند او قرار می گیرد.
ارزش هر انسان به اسرارخوبیست که در سینه ی خود پنهان کرده. باید یک سلسله کارهای خیر در درون پنهان باشد تا روزی خدا به آنها جزا بدهد.
امام صادق علیه السلام : اسرار شما مانند خون در رگها در جریان است. معنا ندارد خون را بکشد و به دیگران تقدیم کند.خود میمیرد
همانگونه که خون جاریست اسرار هم در وجود جاریست.
رسولخدا صلی الله علیه وآله: مراقب باشید نعمتی که خدا داد کتمان را سر لوحه خود قرار دهید، زیرا هر نعمتی حسودی در کمین آن نشسته است.
« واَما بنعمةِ ربکَ فَحَدِث » بیان نعمت در میان جمعی که استعداد و ظرفیت هست ، و تشویق و سبب همت دیگران میشود بازگو شود
در جمع نا اهل که ظرفیت نیست پنهان گردد.
💢 حکمت ۱۶۳ 💢
🔻الفقرُ الموتُ الاکبر
فقر مرگ بزرگی است.
در فقر رنجها و دردها هر روز و در هر حادثه ای درک میشود تمام شدنی نیست.هر بار با یک شکل و رنگ جدید به انسان حمله می کند
مرگ بدتر و بزرگتر اینست که با فقر بمیرد.
نگاه امیرالمومنین صلواةالله علیه به دنیا یک نگاه مثبت و یک نگاه منفی دارند.
اما به فقر فقط یک نگاه منفی دارند.زهد چیز خوبیست اما فقر نه!!
اسلام با زهد موافق و با فقر مخالف است. فقر چیزی نیست بشود به آن تمسک جست.
مال باید آنقدری باشد که هم خود و هم دیگران امرار معاش کنند. ولی سربار دیگران بودن ،فقیری ، دست نیاز دراز کردن ، را اسلام نمی پذیرد.
در حکمتی حضرت فرمود: فقر آنقدر ضعیف است که حرف حق او در میان حرفها شنیده نمیشود. و انسانهای فقیر در شهر خود هم غریب هستند.
روایت نبوی : کادَ الفقر اَن یکونَ کفراً
هر لحظه امکان هست فقیر سر از کفر درآورد.
فقر عامل انحراف است.عامل
انحراف عقیده ، اخلاق ، جامعه میشود.
هم خود از فقر فرار کنید و هم در جهت رفع فقر با تولید تلاش کنید.
پیامبر خدا : یک سلسله گناهان را نه روزه پاک می کند نه نماز !!
ظرفیت آنرا ندارند که بعضی از گناهان را پاک کنند.
تنها چیزی که گناه را ازبین میبرد در گرو این اعمال است.[ بدنبال رفاه ومعیشت خانواده ، دنبال رهایی از فقر ،]
💢 حکمت ۱۶۴ 💢
🔻مَن قضیٰ حقَّ مَن لا یَقضیٖ حقَّهُ فقَد عبَّدَهُ
اگر کسی بتواند از حق خود بگذرد و حق بدهکار خود را ادا کند .او را به بردگی و بندگی خود در آورده است.
مثال : در معامله ای طرف مقابل بدهکار شدو حق شمارا ادا نکرد.
در معامله دوم ، شما بدهکار شدی و بدون توجه به طلب قبل ، و رعایت حق الناس حق مقابل را پرداخت کردی ، با اخلاق کریمانه و گذشت ،برخورد بزرگوارانه تو او را به بندگی خود در آوردی.
اگر قدرت بر پس گرفتن حق داشته باشد و گذشت از حق و عفو کردن ارزش و قیمت بالایی دارد.
از سر ذلت و ناتوانی بخشش ارزشی ندارد.
روایت علوی : اگر خواستی قلوب دیگران را مسخر کنی احسان کن.
علی علیه السلام :هیچ چیز نمیتواند کریم را در مقابل تو به خضوع درآورد جز اکرام کردن..
لطف و احسان آنقدر عظمت دارد که انسانهای بزرگ را هم خاضع می کند.
💢 حکمت ۱۶۵ 💢
🔻لا طاعةَ لمخلوقٕ فی معصیةِ الخالق
کسی حق ندارد از مخلوق اطاعت کند در حالیکه معصیت خالق باشد.
برای رضایت دیگران نباید کاری صورت گیرد که خدا آنرا حرام کرده و برای خوشایند دیگران نافرمانی خدا انجام گیرد.
سزاوار نیست رضایت مخلوق با سخط خدا بدست آید.
« اَتَخشَونَهُم فالّلهُ اَحَقُ اَن تَخشَوه آن کنان مومنین مائده »
آیا از غیر خدا ترس دارند در حالیکه سزاوار است از عذاب خدا ترسیده شود.
اگر مومن هستید ،وظیفه مومن چیست ! و انتظار خدا چیست!
مومن بر اثر ایمان از کسی نمیترسد برای رضایت غیر ، هرگزخدا را هزینه نمی کند.
در باور و اعتقاد « الله احد ، الله الصمد» مورد قبول واقع میشود ولی در عمل ، توجه به غیر و رضایت مخلوق شرک عملی ست.
اللهم نعوذُ بک من شرور انفسنا ومن سیئات اعمالنا