نکاتی در حکمت ۱۵۱_۱۵۵
_قبل از شروع عمل باید عاقبت اندیشی کرد اگر خوب بود انتخاب کرد و اگر بد بود باید رها شود
_آخر کار مهم است خیلی افراد در ابتدا خوب عمل میکردند ولی عاقبت به خیر نشدند خشت و آجر آخر مهم است .
_هر امور دنیایی پایان و زوالی داردو آنکه آمدی روزی زوال و از بین رفتن دارد گویی نبوده اصلا . ولی اثر آن باقی می ماند .یا حسنه می باشد یا وزیر و گناه
_انسان صبور پیروز است گرچه زمان طولانی بگذرد .
_کسی که راضی به عمل کسی یا گروهی باشد چه در گناه چه در امور خیر مانند آن است که با آن ها شریک می باشد در آن عمل
._عهد و پیمان بین خودتان را محکم پایدار باشید
_اوتاد یعنی میخ ها و اینکه یاران امام زمان علیه السلام را اوتاد می نامند چون مانند میخ محکم در امور دین هستند
ستون محکم هستند که در اضطراب ها و سرگردانیها را کاهش می دهند و آرام می کنند جامعه را
_مخصوصا با اهل وفا عهد و پیمان خود را حفظ کنید
_کسی که اهل رعایت عهد نیست رعایت پیمان از جانب ما معنا ندارد
یا علی مولا
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۱۵۱💢
💠لِکلِ امرِئٕ عاقبةٌ حُلوَةٌ او مُرَّه
هر فردی و هر امری عاقبتی دارد که متناسب با آن امر ،عاقبت آن شیرین یا تلخ است.
قبل از شروع عمل باید عاقبت اندیشی کرد.
امری که عواقب شیرین دارد انتخاب و امری که سرانجام تلخ دارد باید رها شود.
چون هر عملی اثری دارد با انجام عمل اثر خواهد آمد.
این حکمت یک خبر است و خبر بار تذکر را ندارد.اما در دل خبر یک انشا دارد یعنی اینگونه باید باشید.با توجه، امور حسن را انتخاب کنید.
عیسی بن مریم سلام الله علیه:
غالبا مردم استحکام هر بنایی را به پایه و ستون میدانند که خانه قوام بیشتری دارد.
اما من میگویم استحکام هر بنایی به خشت آخر اوست.
ابتدای کار را با حال خوش ، نشاط ، شروع میکنند ولی استمرار ندارد سرانجام به حلاوة نرسیده به تلخی گناه میرسد.
لحظه ی پایانی مهم است لحظهٔ جدا شدن از دنیا و با عاقبت حسن مهم است.
طلحه و زبیر از ابتدا خوب شروع کردند با پایه های محکم ولی بمرور در خشت آخر خراب شد.
روایت نبوی : العملُ بِخَواتیم
معیار سنجش عمل، به پایان عمل است.
💢 حکمت ۱۵۲ 💢
💠لِکلِ مُقبلٕ ادبارٌ و ما اَدبَرَ کاَن لَم یَکن
هر چیزی که به انسان اقبال نشان داد و به سمت انسان رو کرد ،یک روز ادبار میکند رو برگردانده و میرود.
و آنچه که بناست روزی از دست برود مثل اینست که اصلا نیامده و نبوده.
آمده ها یک روز دور میشود و هر چه دورتر شود بودن او معنا ندارد.
در امور فانی هم خیر و هم شر اینگونه است.
مانند بهم خوردن رفاقت دیرینه دوست، وقتی فراق ایجاد شد اثر آن محبت ،دوستی ، انس و علاقه از بین میرود گویا اصلا نبوده.
از نظر منفی ، بیماری و درد وقتی تمام شد و ادبار داشت گویا اصلا دردی نبوده.
هر گاه امورات دنیایی اقبال آنها به ادبار تبدیل شود اثرات آن از بین رفتنی ست.
اما اموری که خود میروند و آثار آن میماند مانند اعمال عبادی ، اثر آن میشود همان اعمال صالح.
در داده ها خیلی شادمانی نکن و در نداده ها غمگین نباش.
💢 حکمت ۱۵۳ 💢
💠لا یَعدَمُ الصبور الَظفَر و اِن طالَ بهِ الزمانِ
انسان صبور هیچگاه پیروزی او معدوم نمیشود.او همیشه پیروز است.گرچه زمان طولانی باشد.
انبیا از آدم تا خاتم [علیهم السلام] هیچگاه محقق نشد تمام جوامع بشری را اهل هدایت کنند ولی آنها به پیروزی رسیدند چون صبر کردند.
سرانجام صبوری و خون دلها یک روز به ثمر خواهد نشست.در قیام امام عصر [صلوات الله علیه] اثرات صبوری ظاهر خواهد شد.
صبر بمعنای استقامت در برابر موانع پیش رو هست. حالت خمودگی و زانوی غم گرفتن نیست.
صبر یک تحرک و پویایی ، و شروع در هم شکستن موانع هاست که باید از موانع گذشت.
«مَن صبَرَ ظَفَرَ »
صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم آند.
بر اثر صبر نوبت ظفر آید.
💢 حکمت ۱۵۴ 💢
💠الراضی بفعلِ قومٕ کَداخلِ فیهِ
کسی راضی باشد به عمل فرد یا قومی ،مانند اینست که در عمل زشت آنها شریک و سهیم است.
انحراف جامعه را می بیند ولی ساکت است.
اعلام رضایت از ناهنجاری، گرچه خود مرتکب نمیشود.
ناراحتی نشانه دارد و نشانه باید بروز کند.
یک تفاوتی هست بین انجام دهنده عمل زشت با کسی که به سکوت رضایت داده.
💠وعلیٰ کلِ داخلٕ فی باطلِ اِثمانِ ، اِثمُ العملِ بهِ و اِثمُ الرضا بهِ
مرتکب عمل دو گناه و وزر وبال دارد.
۱- گناه خودفعل را دارد و گناه رضایت بر آن عمل زشت را.
۲- کسی که مرتکب فعل زشت نشده فقط با سکوت خود شریک است یک گناه دارد و آن رضایت اوست.
یک نفر به نافه صالح ضربه زد ولی خدا قومی را به سبب رضایت و سکوت آنان به عذاب گرفتار کرد.
💢 حکمت ۱۵۵ 💢
💠اعتَصموا بالذِمَم فی اَوتادِها
چنگ بزنید به عهد و پیمانی که بین خودتان هست و آنها را محکم نگه دارید ،که از جهت استحکام مانند میخ باشد.
میخ دو شی لغزنده را محکم میکند.
یاران امام عصر [صلواة الله علیه] در جامعه مانند میخ عمل میکنند.
و دلهای مضطرب ، زخمها و نگرانیها را کاهش می دهند و آرامش دهنده هستند.
حفظ کنید عهد و پیمان را خصوصا با کسانیکه اهل وفا هستند.
عهد و پیمان را با اهل رعایت دو چندان مراعات کنید.
اللهم اقْلبنا مفلحین منجحین