💢 حکمت ۱۳۱ 💢 شخصی در محضر امام شروع کرد به مذمت دنیا. امام در پاسخ و ناشکری او این حکمت را بیان فرموده. این شخص چه کس و در چه موقعیتی بوده در کتب روایی وارد نشده. تحلیل آیة الله مکارم اینست که امام اینگونه سفت و سخت دنیا را مدح و سخن شخص را باطل کرده از این جهت است که فرد ریاکارانه برخورد کرده بر زبان مذمت دنیا ولی در باطن دلبسته دنیا بوده.
🔸ایها الذامُ الدنیا المُغتَرُ بغرورها المُنخَدِعُ بغرورِها ای کسیکه دنیا را چنین ذم میکنی از طرف دیگر نیرنگ دنیا را خوردی و دنیا باوعده و اباطیل خود بر تو خدعه کرده و تو در دام فریب دنیا افتادی.
🔸اَتَغتَرُّ بالدنیا ثمَ تَذُمُها آیا سزاوار است که در دام دنیا گرفتار باشی و بعد دنیا را مذموم بدانی . دنیا معایبی هم داشته باشد باید تو هوشیار باشی و چشم باز احتیاط کنی . ابتدا فریب خوردی با چشم بسته ،بعد زبان به شکایت دنیا باز می کنی!!
« تشبیه دنیا »
🔸انتَ المُتَجَرِمُ علیها اَم هی المُتَجَرمَةُ علیک آیا تو بر ضد دنیا ادعا داری ،یا دنیا بر علیه تو حرف دارد. دنیا از ابتدا گفته بود فانی و رفتنی ست دلبستگی ندارد. وشما را هم از دنیا بیرون خواهد کرد. ظاهراً آنست که دنیا بر علیه تو ادعا دارد که نباید به دام او گرفتار میشدی.
🔸متیٰ اِستَهوَتْکَ ام متیٰ غَرَتکَ چه وقت دنیا تو را فریب داد!! آیا دنیا آمد دست تو را گرفت و برد، و دنیا تو را ربود !! دنیا فقط یک چهره ای بتو نشان داد ،تو خود با اختیار و با پای خود رفتی و برای رسیدن به هوی به هر گناهی دست زدی.
🔸اَبِمَصارِع ابائِکَ منَ البِلیْ دنیا با این قبور کهنه و پوسیده پدران تو که بجا مانده ، با این متاع تو را فریب داد!! این قبور مندرس گذشتگان برای عبرت بود اما عبرت نگرفتی. با جلوه و زیور دنیا فریب خوردی.
🔸اَم بمَضاجِعِ اُمهاتِک تحتَ الثَریٰ این جسم مادران که در زیر خرواری خاک قبر مانده ، دنیا با این جسم پوسیده تو را فریب داد!! هر دو برای تذکر و عبرت و توجه هستند دنیا اینقدر توجه و خوبی نشان داده ، چرا انسان متوجه و متذکر نشده. دنیا گلایه و بر ضد تو ادعا دارد که چرا با گرفتن پدر و مادر و عزیزان باز به دنیا دل بسته ای !!
« تجسم صحنه های بیماری وحالات احتضار»
🔸کم عَللتَ بکَفَیْک ؟ و کم مَرَضتَ بیَدَیک ؟ تَبتَغی لهمُ الشفاءُ و تَستَوصِفُ لهمُ الاَطباء - چه بسیار از اطرافیان تو بیمار شدند با دستان خود آنان را مداوا و معالجه کردی. - چه بسیار از بیمار خانواده را پرستاری و مراقبت کردی . - و چه مقدار از پزشک و پرستار پیگیر حال بیمار و در طلب جویای بهبودی حا بیمار بودی.
🔸غَداةً لا یُغنی عنهم دواؤک ، ولا یُجدی علیهِم بُکاؤ ک، تمام تلاش تو از دارو و پرستاری ، دعا و گریه زاری بسود بیمار واقع نشد. و گریه ، ضجه های تو بر بالین مریض از فراق بر او اثر نکرد.
🔸لم یَنفَع اَحدَهم اِشفاقُک ، و لم تُسعَف فیه بطلَبَتِک ، ولم تَدفَع عنه بقوتِک ( وقتی مهر انقضا و رفتن خورد ) - مهربانی و شفقت تو برای بیمار نفعی نداشت. - یاری و کوشش تو برای او اثر نکرد. - با تمام قوا و قدرتی که ادعا میداشتی نتوانستی کمک رسانی و جلوی مرگ او بگیری.
چرا از این صحنه ها که دیدی بدرستی درس عبرت نگرفتی و باز دلبسته دنیا شدی و دنیا را مذمت میکنی دنیا با این وضوح و صراحت و زیبایی به تو درس داد.
« تمثیل دنیا »
🔸و قد مَثَلتَ لکَ به الدنیا نفسَک و بمَصرَعِهِ مَصرَعَک دنیا با این مثالی که زد [ قصه مرگ و بیماری ] سر مشق زیبایی داد. اگر بنا باشد بیمار شوم ، بمیرم چرا وابستگی!! بخاک افتادن انسانهای قبل از تو ، یاد آوری عبرتها بود که روزی هم تو از دنیا میروی. برای تو تلاش می کنند اما تا موفق میماند.
🔸اِنَ الدنیا دارُ صدقٕ لمن صَدَقَها ، و دارُ عافیةٕ لمَن فَهِمَ عنها ، ۱- دنیا دار صدق است ، رو راست است برای کسی که صادق و رو راست باشد. یعنی دنیا را آنگونه که هست ، آنگونه که خالق دنیا گفته ببیند. ۲- دنیا دار سلامتی هست برای کسی که از دنیا فهم کند تجربیات دنیا را عبرت گیرد. دنیا برای او دار عافیت است. برعکس عبرت نگرفت برای او دار مرض است قلب مملو از مرض ،« فزادَهمُ اللهُ مرَضا »میشود.
🔸ودارُ غِنیً لمَن تَزَوَدَ منها ، ودارُ موعظةٕ لمَن اِتَعَظَ بها ۳- از دنیا کسی بهره ببرد و توشه قیامت جمع کند دنیا او را بی نیاز میکند. وکسیی توشه بر نگرفت فقط امروز خود را دید غنا را درک نخواهد کرد. ۴- دنیا دار پند و موعظه است برای کسیکه بپذیرد. موعظه دنیا نپذیرد دنیا بجای نصیحت گری برای او گمراه کننده خواهد بود.
🔸مسجدُ احباءُ الله ، و مصلیٰ ملائکةُ الله و مهبطُ وحی الله و مَتجَرُ اولیاءَ الله - دنیا مسجد دوستان خداست - دنیا محل نماز و دعای ملائک است. - دنیا مقصد وحی است و مبدا آن عرش است. - دکان تجارت اولیا الهی همین دنیاست. هر کس چنین نگاهی داشته باشد لحظه به لحظه از فرصت دنیایی استفاده می کند.
🔸اِکتسبوا فیها الرحمة و رَبحوُا الجنة اهل صدق و جمع کننده توشه در همین دنیا رحمت الهی را جلب میکند. هر کسی بر سر سفره اطعام جمع شده ی خود خواهد نشست. و اگر سود تجارت او بهشت باشد این تجارت را در دنیا بصورت عبادت و اطاعت جمع میکند.
🔸فمن ذا یذُمُها و قد أذَنَت ببَینِها ، ونادَت بفراقِها ، و نَعَت نفسَها و اهلَها با این اوصاف زیبایی که از دنیا گفتم چه کسی دنیا را مذمت می کند. - دنیا از لحظه ابتدا اعلام فراق داده.هر تولد روزی مساوی با مرگ خواهد بود. - دنیا نه تنها اعلام بلکه نادَ فریاد برآورد هر ابتدا انتهایی و جدایی دارد. - هم اعلام ،هم فریاد و هم خبر مرگ را داد. کسی که اینگونه نصیحت میکند قابل مذمت نیست.
🔸فمَثَلَت بهم ببلائها البلاء و شوَقتَهُم بسرورِها الیَ السرور - در زندگی شما بلا و مصیبت پیش آورد که بگوید فردای قیامت عذایی سخت و مصائب سنگین در پیش دارید. - و اگر دچار خوشی و سرور شدی دنیا میخواهد بگوید قیامت خوشی ، آرامش و سرور بالاتری دارد. هیچ رابطه ای بین بلای دنیا و آخرت ، و رابطه ای بین سرور دنیا و آخرت نیست ، فقط مثال است.
🔸راحَت بعافیةٕ ، وابتَکَرَت بفَجیعَةِٕ ترغیباً و تَرهیباً و تخویفاً و تَحذیراً برخی افراد عصر گاه در عافیت ، ناز و نعمت هستند.و صبحگاه در رنج و عذاب و بیماری دست و پنجه میزنند. دنیا آرامش ،نعمت ، رنج ، سختی دارد برای اینکه شوق دهد ،از سختی خوف و تحریر پیدا کنی. از نقمت و عذاب آخرت رَهب و فراری باشی.
🔸فذَمُها رجالٌ غداةَ الندامة و حمدَ ها آخرون عده ای در حسرت قیامت دنیا را مذمت میکنندو بد و بیراه می گویند. عده ای هم مدح دنیا گویند که دنیا چه خوب تجربیات در اختیار ما گذاشت. تفاوتی در دنیا نیست دنیا، همان دنیاست.
🔸 ذَکرتَهم الدنیا فَتَذَکَروا ، و حَدَثتَهُم فَصَدَقوا ، و وعَظتَهم فَاتَعَظوا آنهایی که مدح دنیا کنند تذکر و نصایح دنیا را پذیرفتند دنیا با آنها به زبان حال سخن گفته و آنان متذکر شدند و تصدیق کردند. گروه مخالف که دنیا را ملامت کردند.نصایح را اهمیت ندادند. بجای ملامت خود منجر به ملامت کردن دنیا شد
اللهم لا تجعل الدنیا اکبرَ همّنا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۱۳۱ 💢
شخصی در محضر امام شروع کرد به مذمت دنیا.
امام در پاسخ و ناشکری او این حکمت را بیان فرموده.
این شخص چه کس و در چه موقعیتی بوده در کتب روایی وارد نشده.
تحلیل آیة الله مکارم اینست که امام اینگونه سفت و سخت دنیا را مدح و سخن شخص را باطل کرده از این جهت است که فرد ریاکارانه برخورد کرده بر زبان مذمت دنیا ولی در باطن دلبسته دنیا بوده.
🔸ایها الذامُ الدنیا المُغتَرُ بغرورها المُنخَدِعُ بغرورِها
ای کسیکه دنیا را چنین ذم میکنی از طرف دیگر نیرنگ دنیا را خوردی و دنیا باوعده و اباطیل خود بر تو خدعه کرده و تو در دام فریب دنیا افتادی.
🔸اَتَغتَرُّ بالدنیا ثمَ تَذُمُها
آیا سزاوار است که در دام دنیا گرفتار باشی و بعد دنیا را مذموم بدانی .
دنیا معایبی هم داشته باشد باید تو هوشیار باشی و چشم باز احتیاط کنی .
ابتدا فریب خوردی با چشم بسته ،بعد زبان به شکایت دنیا باز می کنی!!
« تشبیه دنیا »
🔸انتَ المُتَجَرِمُ علیها اَم هی المُتَجَرمَةُ علیک
آیا تو بر ضد دنیا ادعا داری ،یا دنیا بر علیه تو حرف دارد.
دنیا از ابتدا گفته بود فانی و رفتنی ست دلبستگی ندارد.
وشما را هم از دنیا بیرون خواهد کرد.
ظاهراً آنست که دنیا بر علیه تو ادعا دارد که نباید به دام او گرفتار میشدی.
🔸متیٰ اِستَهوَتْکَ ام متیٰ غَرَتکَ
چه وقت دنیا تو را فریب داد!!
آیا دنیا آمد دست تو را گرفت و برد،
و دنیا تو را ربود !!
دنیا فقط یک چهره ای بتو نشان داد ،تو خود با اختیار و با پای خود رفتی و برای رسیدن به هوی به هر گناهی دست زدی.
🔸اَبِمَصارِع ابائِکَ منَ البِلیْ
دنیا با این قبور کهنه و پوسیده پدران تو که بجا مانده ، با این متاع تو را فریب داد!!
این قبور مندرس گذشتگان برای عبرت بود اما عبرت نگرفتی. با جلوه و زیور دنیا فریب خوردی.
🔸اَم بمَضاجِعِ اُمهاتِک تحتَ الثَریٰ
این جسم مادران که در زیر خرواری خاک قبر مانده ، دنیا با این جسم پوسیده تو را فریب داد!!
هر دو برای تذکر و عبرت و توجه هستند
دنیا اینقدر توجه و خوبی نشان داده ، چرا انسان متوجه و متذکر نشده.
دنیا گلایه و بر ضد تو ادعا دارد که چرا با گرفتن پدر و مادر و عزیزان باز به دنیا دل بسته ای !!
« تجسم صحنه های بیماری وحالات احتضار»
🔸کم عَللتَ بکَفَیْک ؟ و کم مَرَضتَ بیَدَیک ؟
تَبتَغی لهمُ الشفاءُ و تَستَوصِفُ لهمُ الاَطباء
- چه بسیار از اطرافیان تو بیمار شدند با دستان خود آنان را مداوا و معالجه کردی.
- چه بسیار از بیمار خانواده را پرستاری و مراقبت کردی .
- و چه مقدار از پزشک و پرستار پیگیر حال بیمار و در طلب جویای بهبودی حا بیمار بودی.
🔸غَداةً لا یُغنی عنهم دواؤک ، ولا یُجدی علیهِم بُکاؤ ک،
تمام تلاش تو از دارو و پرستاری ، دعا و گریه زاری بسود بیمار واقع نشد. و گریه ، ضجه های تو بر بالین مریض از فراق بر او اثر نکرد.
🔸لم یَنفَع اَحدَهم اِشفاقُک ، و لم تُسعَف فیه بطلَبَتِک ، ولم تَدفَع عنه بقوتِک
( وقتی مهر انقضا و رفتن خورد )
- مهربانی و شفقت تو برای بیمار نفعی نداشت.
- یاری و کوشش تو برای او اثر نکرد.
- با تمام قوا و قدرتی که ادعا میداشتی نتوانستی کمک رسانی و جلوی مرگ او بگیری.
چرا از این صحنه ها که دیدی بدرستی درس عبرت نگرفتی و باز دلبسته دنیا شدی و دنیا را مذمت میکنی
دنیا با این وضوح و صراحت و زیبایی به تو درس داد.
« تمثیل دنیا »
🔸و قد مَثَلتَ لکَ به الدنیا نفسَک و بمَصرَعِهِ مَصرَعَک
دنیا با این مثالی که زد [ قصه مرگ و بیماری ] سر مشق زیبایی داد.
اگر بنا باشد بیمار شوم ، بمیرم چرا وابستگی!!
بخاک افتادن انسانهای قبل از تو ، یاد آوری عبرتها بود که روزی هم تو از دنیا میروی.
برای تو تلاش می کنند اما تا موفق میماند.
🔸اِنَ الدنیا دارُ صدقٕ لمن صَدَقَها ، و دارُ عافیةٕ لمَن فَهِمَ عنها ،
۱- دنیا دار صدق است ، رو راست است برای کسی که صادق و رو راست باشد.
یعنی دنیا را آنگونه که هست ، آنگونه که خالق دنیا گفته ببیند.
۲- دنیا دار سلامتی هست برای کسی که از دنیا فهم کند تجربیات دنیا را عبرت گیرد. دنیا برای او دار عافیت است.
برعکس عبرت نگرفت برای او دار مرض است
قلب مملو از مرض ،« فزادَهمُ اللهُ مرَضا »میشود.
🔸ودارُ غِنیً لمَن تَزَوَدَ منها ، ودارُ موعظةٕ لمَن اِتَعَظَ بها
۳- از دنیا کسی بهره ببرد و توشه قیامت جمع کند دنیا او را بی نیاز میکند.
وکسیی توشه بر نگرفت فقط امروز خود را دید غنا را درک نخواهد کرد.
۴- دنیا دار پند و موعظه است برای کسیکه بپذیرد.
موعظه دنیا نپذیرد دنیا بجای نصیحت گری برای او گمراه کننده خواهد بود.
🔸مسجدُ احباءُ الله ، و مصلیٰ ملائکةُ الله و مهبطُ وحی الله و مَتجَرُ اولیاءَ الله
- دنیا مسجد دوستان خداست
- دنیا محل نماز و دعای ملائک است.
- دنیا مقصد وحی است و مبدا آن عرش است.
- دکان تجارت اولیا الهی همین دنیاست.
هر کس چنین نگاهی داشته باشد لحظه به لحظه از فرصت دنیایی استفاده می کند.
🔸اِکتسبوا فیها الرحمة و رَبحوُا الجنة
اهل صدق و جمع کننده توشه در همین دنیا رحمت الهی را جلب میکند.
هر کسی بر سر سفره اطعام جمع شده ی خود خواهد نشست.
و اگر سود تجارت او بهشت باشد این تجارت را در دنیا بصورت عبادت و اطاعت جمع میکند.
🔸فمن ذا یذُمُها و قد أذَنَت ببَینِها ، ونادَت بفراقِها ، و نَعَت نفسَها و اهلَها
با این اوصاف زیبایی که از دنیا گفتم چه کسی دنیا را مذمت می کند.
- دنیا از لحظه ابتدا اعلام فراق داده.هر تولد روزی مساوی با مرگ خواهد بود.
- دنیا نه تنها اعلام بلکه نادَ فریاد برآورد هر ابتدا انتهایی و جدایی دارد.
- هم اعلام ،هم فریاد و هم خبر مرگ را داد.
کسی که اینگونه نصیحت میکند قابل مذمت نیست.
🔸فمَثَلَت بهم ببلائها البلاء و شوَقتَهُم بسرورِها الیَ السرور
- در زندگی شما بلا و مصیبت پیش آورد که بگوید فردای قیامت عذایی سخت و مصائب سنگین در پیش دارید.
- و اگر دچار خوشی و سرور شدی دنیا میخواهد بگوید قیامت خوشی ، آرامش و سرور بالاتری دارد.
هیچ رابطه ای بین بلای دنیا و آخرت ، و رابطه ای بین سرور دنیا و آخرت نیست ، فقط مثال است.
🔸راحَت بعافیةٕ ، وابتَکَرَت بفَجیعَةِٕ
ترغیباً و تَرهیباً و تخویفاً و تَحذیراً
برخی افراد عصر گاه در عافیت ، ناز و نعمت هستند.و صبحگاه در رنج و عذاب و بیماری دست و پنجه میزنند.
دنیا آرامش ،نعمت ، رنج ، سختی دارد برای اینکه شوق دهد ،از سختی خوف و تحریر پیدا کنی.
از نقمت و عذاب آخرت رَهب و فراری باشی.
🔸فذَمُها رجالٌ غداةَ الندامة و حمدَ ها آخرون
عده ای در حسرت قیامت دنیا را مذمت میکنندو بد و بیراه می گویند.
عده ای هم مدح دنیا گویند که دنیا چه خوب تجربیات در اختیار ما گذاشت.
تفاوتی در دنیا نیست دنیا، همان دنیاست.
🔸 ذَکرتَهم الدنیا فَتَذَکَروا ، و حَدَثتَهُم فَصَدَقوا ، و وعَظتَهم فَاتَعَظوا
آنهایی که مدح دنیا کنند تذکر و نصایح دنیا را پذیرفتند دنیا با آنها به زبان حال سخن گفته و آنان متذکر شدند و تصدیق کردند.
گروه مخالف که دنیا را ملامت کردند.نصایح را اهمیت ندادند. بجای ملامت خود منجر به ملامت کردن دنیا شد
اللهم لا تجعل الدنیا اکبرَ همّنا