💠اِذَ اسْتَولیَ الصَلاحُ علیَ الزمانِ و اهلهِ ثم اساءَ رجلٌ الظنَ برجلٕ ....فقد ظَلَم اگر در یک جامعه ای ودر زمانه ی خاصی فرهنگ عمومی مردم ، دینداری، راستگویی ، وفاداری بر جامعه حاکم بود . در چنین زمانه فردی بر شخص دیگر سوء ظن داشته باشد در حالیکه هیچ خطای فاحشی از او صادر نشده [ سابقه سوء نداشته] در واقع به او ظلم شده. بر شخص صالح در جامعه فلاح ظلم او را با اعادهْ حیثیت باید جبران کرد. باید حسن ظن حاکم باشد.
💠واِذَ اسْتَولیَ الفسادُ علیَ الزمانِ واهلهِ فاَحسَنَ رجلٌ الظَنَ بِرجلٕ فقد غَرَّرَ در یک زمانی اگر فضای کلی جامعه دروغگویی ، خیانت ، منفعت طلبی بود. ویک شخص در چنین فضای غبار آلود بر دیگری حسن ظن پیدا کرد [ خوش خیال بود] دچار فریب خوردگی شده است.. در فضای مبهمی که افراد زیادی اهل خیانتند زود باور نباشید اصل آنست که احتیاط شود.
نکته : ۱- اصل در اسلام حسن ظن است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. قوام جامعه به حسن ظن پایبند است. « فاجْتَبوا کثیراً منَ الظن انَّ بعضَ الظنِّ اثمٌ حجرات - ۱۲» از سوء ظن ها اجتناب کنید بعضی از سوء ظن ها گناه است ایمان به سبب اتهام بمانند از بین رفتن نمک در آب است.
۲- فرمود در فضای تاریک حسن ظن نداشته باشید. نداشتن حسن ظن بمعنای اتهام نیست. یعنی در برخورد، طرف مقابل را دروغگو معرفی نکنید چنین اجازه ای صادر نشده .اما احتیاط شرط عقل است . با دقت و توجه ، با مشورت بیشتر در جامعه ی غبار آلود متهم نکنید ولی احتیاط کنید.
۳- این حکمت در مورد جامعه ایست که فرهنگ عمومی به خلاف و انحراف رفته ،.اما فرهنگ کشور ما بر مبنای صدق و فضای دینداری ست.
۴- اگر فردی در محیط پر از صداقت معامله میکند وسواسی لازم نیست. اشخاص مهمند کلام طرف مقابل را به دروغ حساب نکنید.
💢 حکمت ۱۱۵ 💢
💠کیفَ تَجِد یا امیرالمومنین حضرت بیمار بودند شخصی از امام عیادت کرد و سوال کرد حال خود را چطور می بینید ؟ فرمود چگونه باید باشد کسی که دچار سه مشکل است..
💠فقال: کیفَ یکونُ حالُ مَن یفنیٰ ببقائه چگونه باید باشد حال کسی که فانی میشود به سبب بقائش. حیات انسان عامل مرگ انسان است. حال من اکنون حال نفس زنده است اما با هر نفس یک گام بسمت فنای خود در پیش است.
💠و یَسقَمُ بصِحتِه چگونه باشد حالی که بیمار میشود به سبب سلامتی. سلامتی در گرو آنست که اعضا طبق نظم کار کنند مجموعه اعضا کار درست باشند . نهایت این صحت دچار سقم میشود و آن پیری و فرسودگی خواهد بود. و همین سلامتی مقدمه رنج ، درد و بسمت بیماری پیش میبرد.
💠و یُؤتیٰ بمَأمَنِه مرگ سراغ او می آید از جایی که ، پناهگاه امنیت و آسایش او بود. همین زمین محل آسایش و امنیت هر کسی هست. بعد از خوشی و تلخی ، بیماری و سلامتی ، ناگهان مرگ از همان پناهگاه امن ] زمین[ بسراغ می آید. « اَینَما تَکونوا یُدرِککُمُ الموتِ ولو کنتُم فی بُروجٕ مُشَیَّدَه. نساء - ۷۸ » هر جا که باشید مرگ شما را میگیرد گرچه در ارتفاعات بلند بالا باشید.
💢 حکمت ۱۱۶ 💢
💠کم من مستَدرِجٕ بالاحسان الیه چه بسیارند افرادی که خدا به آنها احسان کرد تا دچار عذاب استدراج کند.
انسان فقط ظاهر را توجه میکند به باطن امور عمیق نیست. فکر میکندخدا نعمتها را مخصوص و دائمی برای او قرار داده که هیچگونه سختی و رنج در آن نیست . در واقع این انسان فریب خورده و در یک آزمایش سخت قرار گرفته.
این عذاب استدراج است و چه بسیار که گرفتارند و غرق در احسان ، تا مرگ را فراموش کنند ،اما ناگهان گلوگاه آنها گرفته میشود. « فلما نَسُوا ما ذُکِّرُوا فتَحنا علیهم ابوبَ کلِ شیئ حتیٰ اذا فَرِحوا بما اُوتوا اَخَذناهُم بَغتَةً فاِذا هم مُبلِسون آنعام - ۴۴ »
💠و مغرورٕ بسِترِ علیه چه بسیار افرادی که بخاطر پرده پوشی بر خطای آنها فریفته شدند.
خدا برای آنان آبرو داری کرده، اما هنوز مورد بخشش قرار نگرفتند و حساب و کتاب باقیست. آنقدر پرده پوشی میکند گویا که بخشیده شده ،ولی بخششی در کار نیست فردا آنچنان حساب می کشد.
💠و مفتونٕ بحُسنِ القولِ فیه چه بسیار افرادیکه در برابر تمجید و تعریف دیگران مفتون میشوند. حسن قول دیگران را در مورد خود واقعی می بیند.
تعریف مردم دو دلیل دارد. الف) برای دل بدست آوردن و سوء استفاده از پول و مقام طرف مقابل است. ب) تو را نمی شناسند ، خیر تو را نمی دانند. به ظاهر آراسته کفایت کرده و تعریف و تمجید میکنند.
فرد مورد ستایش میداند گنهکار است اما حسن قول دیگران را بحساب بخشش گناه خود می بیند.
💠و مَا ابتَلیَ اللهُ احداً بمثلِ الاِملاء لهُ خدای متعال هیچ بنده ای را باندازهْ مهلت دادن امتحان نکرده. سخت ترین امتحان امهال ،مهلت دادن است. مهلت دادن خدا برای توبه و برای سر براه شدن و در مسیر درست قرار گرفتن است. در بسیاری از موارد از این نعمت هم سوء استفاده میشود.
« ولا یَحسبَنَ الذین کفروا اَنما نُملی لَهم خیرٌ لاَنفُسهِم اِنما نُملیٖ لهم لِیَزدادُ اِثماً ولهم عذابٌ مُهین آل عمران - ۱۷۸ » کافران خیال نکنند که مهلت دادن برای آنها خیر است .قطعا به آنان مهلت داده شده تا بر گناهان خود بیفزایند و در نهایت این گناه عذاب سنگین خوار کننده در پی دارند.
اللهم اجعلنا من شیعته و توَفّنا علیٰ دینِه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت۱۱۴ 💢
💠اِذَ اسْتَولیَ الصَلاحُ علیَ الزمانِ و اهلهِ ثم اساءَ رجلٌ الظنَ برجلٕ ....فقد ظَلَم
اگر در یک جامعه ای ودر زمانه ی خاصی فرهنگ عمومی مردم ، دینداری، راستگویی ، وفاداری بر جامعه حاکم بود .
در چنین زمانه فردی بر شخص دیگر سوء ظن داشته باشد در حالیکه هیچ خطای فاحشی از او صادر نشده [ سابقه سوء نداشته] در واقع به او ظلم شده.
بر شخص صالح در جامعه فلاح ظلم او را با اعادهْ حیثیت باید جبران کرد.
باید حسن ظن حاکم باشد.
💠واِذَ اسْتَولیَ الفسادُ علیَ الزمانِ واهلهِ فاَحسَنَ رجلٌ الظَنَ بِرجلٕ فقد غَرَّرَ
در یک زمانی اگر فضای کلی جامعه دروغگویی ، خیانت ، منفعت طلبی بود.
ویک شخص در چنین فضای غبار آلود بر دیگری حسن ظن پیدا کرد [ خوش خیال بود] دچار فریب خوردگی شده است..
در فضای مبهمی که افراد زیادی اهل خیانتند زود باور نباشید اصل آنست که احتیاط شود.
نکته :
۱- اصل در اسلام حسن ظن است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
قوام جامعه به حسن ظن پایبند است.
« فاجْتَبوا کثیراً منَ الظن انَّ بعضَ الظنِّ اثمٌ حجرات - ۱۲»
از سوء ظن ها اجتناب کنید بعضی از سوء ظن ها گناه است
ایمان به سبب اتهام بمانند از بین رفتن نمک در آب است.
۲- فرمود در فضای تاریک حسن ظن نداشته باشید. نداشتن حسن ظن بمعنای اتهام نیست.
یعنی در برخورد، طرف مقابل را دروغگو معرفی نکنید چنین اجازه ای صادر نشده .اما احتیاط شرط عقل است .
با دقت و توجه ، با مشورت بیشتر در جامعه ی غبار آلود متهم نکنید ولی احتیاط کنید.
۳- این حکمت در مورد جامعه ایست که فرهنگ عمومی به خلاف و انحراف رفته ،.اما فرهنگ کشور ما بر مبنای صدق و فضای دینداری ست.
۴- اگر فردی در محیط پر از صداقت معامله میکند وسواسی لازم نیست.
اشخاص مهمند کلام طرف مقابل را به دروغ حساب نکنید.
💢 حکمت ۱۱۵ 💢
💠کیفَ تَجِد یا امیرالمومنین
حضرت بیمار بودند شخصی از امام عیادت کرد و سوال کرد حال خود را چطور می بینید ؟
فرمود چگونه باید باشد کسی که دچار سه مشکل است..
💠فقال: کیفَ یکونُ حالُ مَن یفنیٰ ببقائه
چگونه باید باشد حال کسی که فانی میشود به سبب بقائش.
حیات انسان عامل مرگ انسان است.
حال من اکنون حال نفس زنده است اما با هر نفس یک گام بسمت فنای خود در پیش است.
💠و یَسقَمُ بصِحتِه
چگونه باشد حالی که بیمار میشود به سبب سلامتی.
سلامتی در گرو آنست که اعضا طبق نظم کار کنند مجموعه اعضا کار درست باشند .
نهایت این صحت دچار سقم میشود و آن پیری و فرسودگی خواهد بود.
و همین سلامتی مقدمه رنج ، درد و بسمت بیماری پیش میبرد.
💠و یُؤتیٰ بمَأمَنِه
مرگ سراغ او می آید از جایی که ، پناهگاه امنیت و آسایش او بود.
همین زمین محل آسایش و امنیت هر کسی هست.
بعد از خوشی و تلخی ، بیماری و سلامتی ، ناگهان مرگ از همان پناهگاه امن ] زمین[ بسراغ می آید.
« اَینَما تَکونوا یُدرِککُمُ الموتِ ولو کنتُم فی بُروجٕ مُشَیَّدَه. نساء - ۷۸ »
هر جا که باشید مرگ شما را میگیرد گرچه در ارتفاعات بلند بالا باشید.
💢 حکمت ۱۱۶ 💢
💠کم من مستَدرِجٕ بالاحسان الیه
چه بسیارند افرادی که خدا به آنها احسان کرد تا دچار عذاب استدراج کند.
انسان فقط ظاهر را توجه میکند به باطن امور عمیق نیست.
فکر میکندخدا نعمتها را مخصوص و دائمی برای او قرار داده که هیچگونه سختی و رنج در آن نیست . در واقع این انسان فریب خورده و در یک آزمایش سخت قرار گرفته.
این عذاب استدراج است و چه بسیار که گرفتارند و غرق در احسان ، تا مرگ را فراموش کنند ،اما ناگهان گلوگاه آنها گرفته میشود.
« فلما نَسُوا ما ذُکِّرُوا فتَحنا علیهم ابوبَ کلِ شیئ حتیٰ اذا فَرِحوا بما اُوتوا اَخَذناهُم بَغتَةً فاِذا هم مُبلِسون آنعام - ۴۴ »
💠و مغرورٕ بسِترِ علیه
چه بسیار افرادی که بخاطر پرده پوشی بر خطای آنها فریفته شدند.
خدا برای آنان آبرو داری کرده، اما هنوز مورد بخشش قرار نگرفتند و حساب و کتاب باقیست.
آنقدر پرده پوشی میکند گویا که بخشیده شده ،ولی بخششی در کار نیست فردا آنچنان حساب می کشد.
💠و مفتونٕ بحُسنِ القولِ فیه
چه بسیار افرادیکه در برابر تمجید و تعریف دیگران مفتون میشوند.
حسن قول دیگران را در مورد خود واقعی می بیند.
تعریف مردم دو دلیل دارد.
الف) برای دل بدست آوردن و سوء استفاده از پول و مقام طرف مقابل است.
ب) تو را نمی شناسند ، خیر تو را نمی دانند.
به ظاهر آراسته کفایت کرده و تعریف و تمجید میکنند.
فرد مورد ستایش میداند گنهکار است اما حسن قول دیگران را بحساب بخشش گناه خود می بیند.
💠و مَا ابتَلیَ اللهُ احداً بمثلِ الاِملاء لهُ
خدای متعال هیچ بنده ای را باندازهْ مهلت دادن امتحان نکرده.
سخت ترین امتحان امهال ،مهلت دادن است.
مهلت دادن خدا برای توبه و برای سر براه شدن و در مسیر درست قرار گرفتن است.
در بسیاری از موارد از این نعمت هم سوء استفاده میشود.
« ولا یَحسبَنَ الذین کفروا اَنما نُملی لَهم خیرٌ لاَنفُسهِم اِنما نُملیٖ لهم لِیَزدادُ اِثماً ولهم عذابٌ مُهین آل عمران - ۱۷۸ »
کافران خیال نکنند که مهلت دادن برای آنها خیر است .قطعا به آنان مهلت داده شده تا بر گناهان خود بیفزایند و در نهایت این گناه عذاب سنگین خوار کننده در پی دارند.
اللهم اجعلنا من شیعته و توَفّنا علیٰ دینِه