بسم الله الرحمن ال حیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۹۴💢
🌐سئل علیه السلام عن الخیر فقال لیس الخیر ان یکثر مالک و ولدک
شخصی سوال کردخیر چیست
فرمود خیر آن نیست که مال و فرزند کثیر باشد
🌐ولکن الخیر ان یکثر علمک
ولیکن خیر در اینست که از جهل به علم راه پیدا کند ندانستن و نفهمیدن تبدیل به فهم و دانستن شو د
فهم و عمق علم را کسب کند
اصل مال خیر است قران مال را خیر معرفی میکند
تکاثر و کثرت مال را خیر نمیداند
🌐و ان یعظم حلمک
در برابر نا ملایمات زندگی و امتحانات نفسگیر خیر در اینست که صبر وحلم زیاد شو د
🌐 و ان تباهی ادناس بعبادت ربک
خیر انست ته اگر خواست ،مباهات کند در بندکی و عبادت خدا در خضوع و خشوع مباهات کنند
فخر فروشی و ریا از مبطلات عبادت است
اینجا عبو دیت به رخ کشیدن دا بیان نمی کند مجوز به ریا و فخر نیست
(لو امتناعیه محقق نمیشود )ولی طو ری زندگی کنید که اگر روزی شد مباهات به بندگی داشته باشید
🌐فان احسنت جمدت الله
در بررسی عمر و عملکرد خود اگر کارها خیر بود خدا را حمد کنید
نعمت از جانب خدا بوده و تو مامور اچرا بودی
🌐و ان اسات استغفرت الله
و اگر دچار لغزش و اشتباه بوده طلب عفو و غفران داشته باشد
🌐و لا خیر فی الدنیا الا لرجلین
دنیا بر ای دو گروه خیر دارد بقیه به لهو و لعب مشغولند
🌐رجل اذ نب ذنوبا فهو یتدارکها بالتوبه
گروه اول کسانی که دچار لعزش بوده ولی گناه خود را تدارک کرده بفکر جبران برامدند در صدد اصلاح گدشته عزم خود جزم کردند
🌐ورجل یسا رع فی الخیرات
گروه دوم اهل خیر نیستند بلکه سرعت در خیر دارند
تا خبری شنیده زود پیشقدم میشوند منتَظر کسی نمی ماند تا سراغ ا و بیایند
💢 حکمت ۹۵💢
🌐لا یقل عمل مع التقوی و کیف یقل ما یتقبل
عملی که با نیت خالص و تقوا باشد کوچک نیست هر چه هم کم باشد
عمل بشرط تقوا به خدا وصل میشو د
به بی نهایت و دریای عظمت وصل میشود وهیچ عملی را کوچک نمیبیند
کوچکترین عمل به پذیرش خدا برسد بینهایت میشود
چه بسا اعمالی طولانی و بسیارند اما پذیرش در ان نیست به بیکران هم وصل نیست
بر گرفته از ایه ( انما یتقبل الله من المتقین )؛
💢 حکمت۹۶ 💢
🌐ان اولی الناس بالانبیا اعلمهم بما جاوا به
نزدیکترین مردم به انبیا کسانی هستند که به مکتب و آورده های انبیا عالمترند
صرف دانستن فقط کافی نیست عمل کردن به آن و تبعیت مهم است
🌐ثم تلا ان اولی الناس بابراهیم للدین اتبعوه و هذ النبی والذین امنوا
تقرب به ابراهیم افر ادی را شامل میشود که اورا تابع باشند
د ر جریان رسالت و امامت قوم و خویشی و فرزندی در کار نیست
فرزند نوح فرزند هست اما اهل او نیست ( لیس من اهلک هود ۳۲)
اسماعیل از باب فرزندی اسماعیل نشد بلکه تابع ابراهیم و از مکتب او تبعیت می کند
ملاک تقرب به انبیا
الف ) شناخت مکتب
ب) عمل به دستورات مکتب
🌐ثم قال ان ولی محمد من اطاع الله و ان بعدت لحمته
دوست و همنشین پیامبر ص کسی ست که از خدا اطاعت کند اگر چه نسب او از پیامبر دور باشد
گر چه از قریش و بنی هاشم نباشد مهم تبعیت است
🌐و ان عدو محمد من عصی الله و ان قربت قرابته
دشمن پیامبر کسی ست که خدا را عصیان کند گر چه از اقربای پیامبر باشد
اللهم اجعلنا وقفا علی طاعتک
الحمد لله رب العالمین
حکمت 96نهج البلاغه یاد آور این ابیات بود که؛
نظر به بندگان اگر زمرحمت خدا کند قسم به ذات کبریا به یمن مرتضی کند
نماز بی ولای او عبادتی ست بی وضو. به منکر علی بگو نماز خود قضا کند
یا علی
از علی جویم مدد تااو مرا یاری دهد
در هیاهوی زمان جایی دهد راهی دهد