بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۸۶ 💢
🔹رَأیُ الشیخِ اَحبُّ الیَّ مِن جَلَدِ الغلام
فکر و تجربه ی یک پیر کار کشته در نزد من محبوبتر است از چابکی یک جوان.
جوانان از اهمیت خاصی برخوردارند موتور محرک و پیشرو جامعه جوانان هستند
اگر با پیران مقایسه شود اندیشه و فکر پیران است که جامعه را از مشکلات نجات می دهد.
در صدد نفی قوای جسمانی جوان نیست بلکه به جوان یاد آور میشود.احترام و حرمت پیران نگه داشته شود.
مبادا مغرور زور بازو ، و میدان داری خود باشند. اهمیت بیشتر با اندیشه تجربه گران است که از پشت هدایت می کنند.
رای پیر با قدرت جوان در هم آمیخته شود بهترین نتیجه را خواهد داد.
شاعر شعر عرب :
آنچه که اول است و مقام بالاتر دارد ، قبل از شجاعت شجاعان بکار میرود فکر و اندیشه است که شجاعان را هدایت می کند.
الرایُ قبلَ شجاعةٕ شَجعانیٖ /
هو اولٌ و هیَ المَحلُ الثانی /
زمانیکه نیرو و قدرت جوان با تجربه پیران با هم أمیخته شود حرکت جامعه بسمت صلاح و فلاح پیش میرود.
💢 حکمت ۸۷ 💢
🔹عَجَبتُ لِمَن یَقنَطُ و معَهُ الاِستغفار
متعجب و متحیرم چگونه عده ای از رحمت خدا تا امید میشوند.در حالیکه در میان خود استغفار را دارند.و در توبه هنوز باز است.
« قل یا عبادیَ الذینَ اسرفوا علیٰ انفُسهِم لا تَقنَطوا مِن رحمةِ الله انَ اللهَ یغفِرَ الذنوبَ جمیعا زمر - ۴۶ »
تصور میشود بعد از عبادیَ چه دسته ای از مومنین را میخواهد یاد کند.
اما از کسانی میگوید که بر خود ستم کرده اند.
آنقدر راه بخشش باز است که همه ی گناهان را می بخشد.
« ولا تأیْئَسُوا مِن روحِ الله انهُ لا یَایْئَسُ مِن روحِ الله الاَ القومُ الکافرون یوسف - ۸۷ »
از روح و رحمت خدا کسی مأیوس نمیشود مگر کافران .
💢 حکمت ۸۸ 💢
🔹کانَ منَ الارضِ اَمانانِ مِن عذاب الله
این روایت از امام باقر که از جد خود امیر المومنین علیهما السلام نقل میکند.
دو عامل باعث امنیت زمین و اهل أن هست که از عذاب و گرفتار شدن مانند اقوام گذشته [ ثمود و تبَّع ] حفظ میکند.
🔹وقد رُفِعَ اَحدُهُما فَدونَکم
عامل اول از دست رفته ، عامل دوم را حفظ کنید و از دست ندهید.
🔹اماَ الاَمان الذی رُفعَ فهوَ رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
وجود ظاهری پیامبر و حضور او در میان مردم لنگر گاه اول زمین بود.
وجود او مانع از نزول عذاب بود
مسبب امنیت و آرامش از میان انسانها رفت.
🔹واَما الاَمانُ الباقی فالاستغفار
تکیه کاه محکم و حصن حصین استغفار است که شما را از عذاب نگه خواهد داشت.
تا وقتی توبه و استغفار در میان مردم رواج داشته باشد ابراز پشیمانی باشد امت روی عذاب نمی بینند.
« وما کانَ الله لیُعَذِبَهُم و انتَ فیهِم و ما کانَ اللهُ مُعَذبَهم و هم یَستغفرون انفال - ۳۷ »
کلام امام برگرفته از این آیه قرآنی ،
تا زمانیکه دو عامل در میان امت باشد
پیامبر و استغفار ، امت روی عذاب نمی بیند.
💢 حکمت ۸۹ 💢
🔹مَن اَصلَحَ ما بینَهُ و بینَ الله اَصلَحَ اللهُ ما بینَه و بینَ الناس
۱- هرکسی امور بین خود و خدای خود را اصلاح کند ، خدا گرفتاری اجتماعی او را بر طرف خواهد کرد.[ رابطه انسان با خدا]
دروغ می گوید ، آن کسی که در نماز ایاک نعبد میگوید اما در لحظه بحران مشکلات ایاک نعبد از یاد میرود و نگاه بدست این و آن می چرخد.
هر کس اصلاح امور خود داشته باشد خدا هم خدمت او را جبران می کند م مردم را بسمت او متمایل و مشتاق میکند و مجذوب او میشوند.
🔹ومَن اَصلحَ أخرتِهِ اَصلحَ اللهُ لهُ امرَ دنیاهُ
۲- هرکس همت وعزم او برای امور آخرت باشد خداوند امر دنیای او را اصلاح خواهد کرد.
[ رابطه انسان با افراد جامعه ]
اصلاح آخرت سبب میشود خدا دلها را بسمت او منعطف میکند. و متکفل امر دنیای او میشود.
حدیث قدسی : بعزتی و جلالی و عظمتی و عُلُوی و ارتفاعی با پنج قسم
هیچ بنده ای نیست که اراده و سخن مرا بر امیال خود مقدم کند الا من عالم را مطیع او می کنم.
آسمان و زمین ضمانت روزی او می کند تا درمانده نشود.من تجارت پر سود او میشوم.
🔹و مَن کانَ لهُ مِن نفسِهِ واعظٌ کانَ علیهِ منَ اللهِ حافظ
۳- هر کس در باطن خود واعظی داشته باشد ،خدا برای او یک نگهدار و نگهبانی می گمارد.[ تناسب و نزدیکی دنیا و آخرت ]
اهمیت دادن به واعظ درون [ نفس لوامه ، عقل ، فطرت ] در زیر سایه چتر خدا قرار می گیرد.
برای نجات از جمیع مشکلات ظاهری و باطنی حفیظی برای او ایجاد می کند.
واعظ درون همیشه با توست اما واعظ بیرونی نه!
واعظ درون افکار و تمایلات تو را می بیند اما واعظ بیرونی نه !
وعظ باطنی مشکلات کلی را و درمان آنرا میداند دست بر روی زخم تو می گذارد.که ایراد از فلان جاست.
اما واعظ بیرونی بصورت کلیات بیان میکند .
غیبت نکن کلی گویی میکند.
واعظ درون تو علت یابی میکند سبب غیبت از کجا ناشی میشود.
اللهم اکرمنا بکرامة القران
لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار
اگر خسته جانی بگو یا علی اگر ناتوانی بگو یا علی