بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۸۲ 💢
🔹اُوصیکم بخَمسٕ لو ضَربتُم اِلیها اٰباطَ الاِبل لکانَت لِذالک اَهلاً
شما را سفارش میکنم.
واین پنج توصیه معارفی هستند که در مقابل هر خانهای نریخته.
سزاوار است برای یافتن آنها هفته ها رنج سفر با شتر ، بجان خریده شود تا یکی از این معارف کسب شود.
پنج توصیه :
🔹لا یَرجُوَنَّ احدٌ منکم الا رَبَه
۱- همه جامعه اسلام را توصیه میکنم مبادا جز خدا به کسی امید داشته باشید.
امیدواری باید بخدا باشد.
این رجا بخدا هست که امید ها را زنده نگه میدارد.
به یقین باشد کسی در این عالم هست که دستگیری می کند هم می داند و هم میتواند.
عالم با توحید افعالی گره خورده است.
سرمنشأ افعال همهٔ عالم اراده ی خداست.
تا خدا نخواهد برگی از درخت نمی افتد.
نظام توحید افعالی«لا موثر فی الوجود الا الله»است.
جز خدا از دست کسی کاری بر نمی آید.اگر کسی هم کاری می کند خدا به او اجازه داده.
همانطور که میتواند بُرندگی چاقو را بگیرد.
« لا مَلجاَ ولا مَنجا الا الیه »
مانند فرزند کتک خورده از پدر، که میداند در نهایت جای او همان آغوش پدر است.جای دگری ندارد.
نجات به در خانه خداست.پناهگاهی جز اونیست.
در این عالم تکیه کردن به غیر اشتباه است.
عالم دست بدست هم دهند تا دیوار خراب تکیه بر آن زده شده ، بر سر متکی فرو بریزد.
« یا مَن یَجعلُ الشفاءُ فی ما یشاءَ منَ الاَشیاء »
اگر خدا بخواهد دوای هر دردی را در هر چیزی ممکن می سازد.
🔹ولا یَخافَنَّ الا ذَنبَه
۲- شما را توصیه می کنم هیچ ترسی نداشته باشید جز از گناه خود.
این گناه است که انسان را زمینگیر میکند.
انسانی آزاده باشد دل در گرو مال و جان محکم نکرده باشد زیر بار هیچ استکباری نمیرود.
ولی ترس از مرگ ،ترک دنیا، قیامت ، و برای چند صباح بیشتر ماندن زیر بار هر ذلتی میرود.
ترس در اتقو الله ترس از یک خدای مهربان ، خدای لطیف و سرشار از رحمت نیست. بلکه انتقام خدا به سبب اعمال خود، تر س دارد.
اگر با گناه نظام عالم بهم ریزد ،مقابل نظام هستی ایستادن و مخالفت کردن انتقام دارد و انتقام ترس دارد.
برای فهمیدن این مطالب جا دارد سفرها کرده و زحمات بدوش بکشید تا معارفی از آن کسب کنید.
🔹ولا یُستَحیِنًَ احدٌ منکم اذا سُئلَ عمل لا یَعلَمُ اَن یقولَ لا اَعلَم
۳- حیا نکنید از اینکه مورد سوال قرار گرفتید و نمی دانستید ، از پاسخ «نمی دانم» ابا نکنید.
آنقدر ندانسته ها در برابر دانستن زیاد است که پیوسته باید گفت « لا اعلم »
اعلام ندانستن دلیل بر نخواندن و علم آموزی نیست چون نادان هم از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفتن است.
اما هر چه هم علم آموزد و بداند و بخواند در پایان باز دست خالیست.
آیةالله حسن زاده آملی ( رحمةالله) :
الهی هر چه دانستم ، دانستم که ندانستم.
🔹ولا یَستحِیَِنَّ احدٌ اذا لم یَعلَمَِ الشیءَ اَن یَتَعَلَمَهُ
۴- حیا نکنید از فرا گیری علم زمانیکه آنرا نمی دانید.
امام باقر علیه السلام :
علم مانند یک گنجینه ای در جایی محفوظ است کلید آن سوال کردن است .
هر چه بیشتر طلب و سوال شود به او بیشتر خواهند داد.
کسی خود را استغنا از سوال دانست همیشه در جهل است.
خدا رحمت کند شما را، بپرسید.
🔹علیکم بالصبر فاِن الصبرَ منَ الایمانِ کَرأسِ منَ الجسدِ
۵- آخرین توصیه ، در مسیر تقوا اهل صبر باشید.صبر در هر سه مرحله.
صبر در ایمان بمنزله راس ایمان است.همانطور که سر انسان مرکز کنترل و هدایت جسم است.
🔹ولا خیرَ فی جسَدٕ لا رأسَ معَهُ ولا فی ایمان لا صبرَ معَهُ
پیکر سر از جدا هیچ ارزشی ندارد یک نعش افتاده بر زمین است.چون مرکز فرماندهی را از دست داده.
ایمان بدون صبر هم مانند لاشه ی ایمان است.ایمان سرزنده به شرط صبوری قابل قبول است.
بدون صبر ایمان تحت تاثیر قرار می گیرد.در نواهی تا جایی که مورد پسند شخص نیست ترک میشود مانند بوی شراب که ناخوش است ترک میشود اما خوردن مال دیگری برای نفس خوشایند است صبوری در ایمان نباشد، انجام میگیرد.
ایمان بدون صبر ، نیمی از گناه ترک میشود چون خود نمی پسندد و نیمی از اعمال عبادی انجام می گیرد به آنچه که خود می پسندد .
قرآن خواندن و زیارت خوشایند طبع اوست اما زکات و صدقات نه !!
صبر در ایمان سلام قرآن را می طلبند.
« سلامٌ علیکم بما صَبَرتُم فنِعمَ عُقبَی الدار رعد - ۲۴»
💢 حکمت ۸۳ 💢
🔹 لرجلٕ اَفرَطَ فی الثناءِ علیهِ و کانَ لهُ مُتَهِما اَنا دونَ ما تَقولُ و فوقَ ما فی نفسِک
[ غیب گویی امام از باطن شخص]
مدح شخص در تاریخ ثبت نیست اما پاسخ امام نمایانگر مدح غلو وی بوده.
فردی به مدح و تملق گویی حضرت پرداخت. در حالیکه در باطن با امام صاف و صادق نبود.
فرمود: آنچه تو بر زبان می آوری اغراق است.
از آن گفته ها من پایین تر هستم. وصف در حد خدایی هست و من بنده ام.
و از آنچه در درون داری بالاتر هستم ، تو علی را قبول نداری و به زبان تملق می گویی.
هم غلو تو و هم درون تو را قبول ندارم.
نکته : در جایی مدح و ثنای شما باشد همانجا دامگذاری شیطان است.
بساط دام برای غرور ، کبر ، برتر بینی پهن شده ، تا صاحب مدح را در کمینگاه صید کند
جای ماندن نیست باید از چنین مواضعی فرار کرد.
💢 حکمت ۸۴ 💢
🔹بقیةُ السَیفِ اَنمیٰ [ اَبقیٰ] عدداً و اکثرُ ولذا
شأن نزول حکمت : یکی از فرماندهان به امام نامه نوشت.
در جنگ از قبایل و طوایف مختلف نیرو داریم اما اکثر شهدا از یک طایفه ی خاص [ ربیعه] هستند.این طایفه کوچک به یکباره تعداد زیادی کشته دادند و باعث آسیب روحی آنها شده.
فرمود: باقیمانده ی شمشیر ، آنچه که از قبیله باقی مانده خداوند عدد آنها را رشد و نمو میدهد و اولاد آنها زیاد خواهد شد.
نکته :
۱- چگونگی نمو و کثرت تعداد آنها.
کشته ها که شهید هستند و مأجورند. و بازماندگان آنان، خدا نگاه ویژه ای به آنها دارد.
دیگران هم باید به تبع، نگاه خاصی به خانواده شهدا داشته باشند.
۲- بیشترین عشیره ای که مورد خشم و آزار و شهادت قرار گرفتند قبیله بنی هاشم بود.
چه در زمان پیامبر و چه در زمان علیبن ابیطالب علیهما السلام همیشه صف اول بودند و هر دوره ای از سادات علوی کشته ها دادند.ولی برکتی که این سیادت داشت هیچ خاندانی نداشت.
در طول تاریخ تمام سادات شیعه و سنی به جدهٔ خود فاطمه [ مبارکه نام او بود ] میرسد که فقط دو پسر داشت.اما این سادات سراسر عالم را فرا گرفتند.
رحمت ویژه و برکت را خدا می فرستاد.
۳- تعارض بین تعداد زیاد کشته ها و زیاد شدن تعداد عشیره ،
الف ) در بحث معنوی آنست که برکت را خدا میدهد و این از دست انسان کوتاه و قابل معادله دنیایی نیست.
گوسفند در سال یک زایمان دارد سگ ده تا.
گوسفند پیوسته در حال ذبح ولی سگ رهاست.
اما تعداد گوسفند همیشه بیشتر از سگ است.
چون برکت دارد.
ب) تعیین تکلیف برای جامعه است.
معیار ازدواج تقوا ، خوش خلقی ، خوشنامی خانواده شهدا باشد.
خود موجب نسل آوری و عشیره شهید زیاد میشود.
💢 حکمت ۸۵ 💢
🔹مَن تَرکَ قولَ «لا آدریٖ» اُصیبَت مقاتِلُِهُ
هر کس جملهٔ [ نمیدانم] را ترک کند ،خود را در هلاکت انداخته.
در واقع جایگاه حساس خود [ گیجگاه، رگ گردن، قلب ] را مقابل تیر دشمن قرار داده.
آنقدر علوم زیاد است که فهم و یاد گیری آن مشکل و کار هر کسی نیست جز یک نفر که فرمود:
« سَلونی قبلَ اَن تَفقِدونی فانیٖ بطرُقِ السماءَ اعلمُ منی بطرُقِ الارض »
کلمه [لا آدری ] صرفاً فقط در بحث علمی نیست. در امور اجتماعی هم باید ملتزم بود.
قضاوتهای اجتماعی که اکثر درگیر آن هستند.
اگر نمیدانم از زبان بیفتد در هلاکت افتد.
اللهم اخْتم لنا بالسعادة
یا علی
خیلی خوب بود تشکر