بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۷۵ 💢
♦️کلُ معدودٕ مُنقَض
هر چیزی که قابل شمارش باشد و در قالب اعداد بگنجد روزی انقضا دارد.
از آنجهت که اعداد دایره ی محدود دارند و هر محدودی یک روز تمام میشود.
هر چند عدد بزرگ وطولانی باشد تمام شدن آن قطعی ست.
عمر انسان در دنیا، سن و سال بر او جاری میشود و یک عدد خاصی دارد قابل شمارش است ،حتماً تمام خواهد شد.
♦️وکلُ مُتَوَقَعٕ اٰتٕ
آنچه که انتظار میرود در آینده بوقوع بپیوندد ،
بما خواهد رسید.
برخی از امور قطعی هستند صد در صد بوقوع خواهد رسید [ مرگ ، قیامت ، ظهور ،برزخ]
اما هنوز نیامده انکار نکنید ،حتما در آینده خواهد آمد.
خطبه ۱۰۳ : هر چیزی که در آینده اتفاق خواهد افتاد، گویا که هم اکنون پیش آمده .
با نگاه عمیقتر به این مطلب صرفا برای امور قطعی نیست. هر چه را که انتظار دارید اتفاق میافتد.[ کلُ متوقعٕ] همان ضرب المثل ،آنچه فکر کنی میشود.
در روانشناسی غربی قانونی بنام جذب دارند.
آنچه را که تمرکز و تصور کنی نیروی مغناطیس ایجاد می کند سبب میشود که هدف شما جذب شود.
از درون ذهن خود یک قوه ای ایجاد می کنی که این قوه آنقدر قوی هست تو را به اهداف می رساند.
در ظاهر درست است اما در مکتب توحیدی با یک فرق.
آنها اصل را بر ذهن می گذارند هر چه فکر می کنی همان محقق میشود.
اما مکتب توحیدی , در نظام هستی خدا تصمیم می گیرد و آنچه میخواهی از خدا با دعا طلب کن.
قانون جذب غرب ، قانون دعا کردن مکتب توحید است.
از مرکز عالم همه امور بدست اوست. خدا مسیر را هموار و با دعا و درخواست به اهداف پیش رو می رساند.
در این مورد، بین علوم اسلام و علوم غرب تفاوت زیادی نیست ظاهر سخن یکی هست.
اصالت به خدا برگردد توحیدی ، عالم بر مدار توحید است.
اصالت بخود و ذهن داده شود ،شخص گرا و ذهن گرایی ست.
که این انسان در مقابل خدا قد علم می کند.
امام صادق صلواة الله علیه :
هر زمان اراده بر دعا کردی در ذهن تصور تو اینگونه باشد که خواسته و مراد تو آماده پشت در مانده .منتظر دعای توست که برسد.
با اعتماد بخدا که حاجات را از قبل مهیا کرده است.در خواست و دعا کن.
💢 حکمت ۷۶ 💢
♦️اِنَ الاُمورَ اذِ اشْتُبِهَت اُعتُبِرَ اٰخرِها باَوَلها
هنگامیکه مسائل مشتبه و مبهم شود ، وضوح آن آشکار نباشد. برای تشخیص معیار آنست
که اعتبار میدهد آخر امور به اول امور.
ابتدای کار را بنگرید اگر شروع آن خوب بود آخر آن هم خوب خواهد شد.
شروع ناپاک و نامبارک آخر آن هم همانگونه خواهد بود.
ضرب المثل: سالی که نکوست از بهارش پیداست.باران خوب بهاری امید است که سال زراعی خوبی باشد.
این جملات استثنا هم دارد.
انسان گاهی شروع کار او درست و خالصانه است در میانه منحرف شده دچار سمعه میشود
ریا از ابتدا عمل آن خراب است .
سمعه در ابتدا دارای خلوص و در میانه راه خلوص او باطل میشود
برعکس آن هم هست. در ابتدا با مال ناپاک ، یا بی احترامی پدر و مادر شروع میشود در اثنای کار متنبه شده جبران میکند و پایان آن ختم بخیر میگردد.
نگاه کردن به ابتدای کار ،یک شکل و تصویر کلی از ادامه راه بشما نشان می دهد.
نامه ۵۳ : « اِستَدل ما لم یَکن بما قد کانَ فانَ الاُمورَ اَشباحِ
در برخی امور تشبه پیش آمد و تشخیص مشکل شد به امور مانند آن نگاه کنید در عالم امور شبیه به هم هستند.
💢 حکمت ۷۷ 💢
خبر از ضرار بن ضَمره از یاران صدیق امام امیرالمومنین آمده ،بعد از شهادت امام در ایام حج مواجهه ای حاصل شد بین او و معاویه .
معاویه از او خواسته که از فضائل مولایت بگو؛
ضرار گفت: خدا را شاهد می گیرم در بعضی از شبها علی را دیدم در محراب عبادت ایستاده ، محاسن مبارک در دست گرفته ،بخود می پیچد [ یَتَمَلمَلُ] مانند مار گزیده ، وبا صدای اندوه گریه شدید میکرد.و میگفت:
♦️یا دنیا یا دنیا الیکَ عَنّیٖ
ای دنیا دست از سرمن بردار و از من دور شو.
♦️اَبی تَعَرَضتِ ؟
آیا تو خود را بر من عرضه می کنی
ایاعلی خام است فریب تو بخورد. تو با جلوه گری خواهی قلب علی را تسخیر کنی آلیک عنی از من دور شو.
♦️اَم الیَّ تَشَوَقتِ ؟
ای دنیا آیا اشتیاق مرا بسمت خود جلب می کنی؟ علی دل از خدا بکشد بسمت تو کشیده شود،؟
♦️لا حانَ حینُک [ یک نوع نفرین]
زمان تو نرسد که علی را در دام خود بگیری .
آن موقع تو نرسد که علی گرفتار تو باشد.
♦️هیهات غُریّٖ غَیریٖ
هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد که دل علی جذب کنی.
دنیا برو دیگران را فریب بده. علی فریفته تو نمیشود.
♦️لا حاجَةَ فیک
هیچ احتیاجی بتو ندارم
ای دنیای مذموم علی هیچ دلبستگی بتو ندارد.
♦️قد طَلَقتُکَ ثلاثاً لا رَجعَةَ فیها
دنیا, تو را سه طلاقه کردم که در آن هیچ امکان بازگشتی نیست .
هیچ پیوند و علقه از تو در دل علی نیست.
♦️فعَیشُکَ قلیل ، و خَطرُکَ یسیر
ای دنیا قدر و منزلتی هم نداری که دل ببندم
مدت معاش تو خیلی کوتاه ، و شأن و جایگاه تو بی ارزش است.که علی به آن دل ببندد.
♦️و اَملُکَ حقیر
آرزوی داشتن تو خیلی کوچک است
کسانیکه آروزی داشتن تو را دارند ، چقدر کوچک هستند.
با تمام زر و زیور ، با تمام پست و مقام، با تمام جلوه گری و زیبایی ، هیچ هستی ، کوتاه مدت ، بی ارزش ، چه بدبختند کسانی که تو را طالب و دلبسته تواند.
♦️آه مِن قِلةِ الزاد و طولُ الطریق
آه و ناله از کم بودن زاد و توشه و از طولانی بودن راه.
♦️آه من بعدِ السفَر و عظیمِ المَورِد
فریاد از سفر دور حیات دنیا.
و از سخت بودن لحظات ورود به عرصه قیامت..
لحظاتی که تمام القاب و نقابها به کنار رفته ،
ما مانده ایم و اعمال کم
ما مانده ایم و باطن هویدا
ما مانده ایم و خدای مهربان ...
اللهم نعوذ بعفوک من عقابک
اللهم نعوذ برحمتک من عذابک
ای که مراخوانده ای راه نشانم بده