یا علی جان با کلامت عقل را یاری کنم
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۴۳ 💢
این حکمت در مورد یکی از یاران صدیق امام و خدمتگزار اسلام جناب خبّاب بن اَرت ، برای او پنج وصف و مدح ذکر می کند.
💠یَرحَِمُ اللهُ خبّاب بنَ الاَرَت
رحمت الهی را برای خباب مسئلت می کنم و مورد تفضل و عنایت الهی قرار بگیرد. ویژگی مهم او :
💠فلقد اَسلَمَ راغِباً
۱- با تمام میل و رغبت اسلام آورد. نه از روی ترس بود و نه از روی طمع و نه تقلید کورکورانه .
💠وهاجَرَ طائَعاً
۲- در جریان هجرت فقط برای اطاعت و فرمانبرداری خدا بدون چشمداشت هجرت کرد.
💠وقَنَعَ بالکَفاف
۳- در طول عمر خود به کفاف راضی بود
به اندازه ی نیاز قناعت می کرد و دنبال ذخیره سازی نبود.
💠رَضیَ عنِ الله
۴- در مسیر تقوا چنان پیش رفت که به قضا و قدر الهی رضایت داشت.
💠عاشَ مجاهِداً
۵- تمام عمر زندگی خود را با مجاهدت سپری کردمجاهدت با نفس ، شیطان ، دشمن ، مجاهدت با نفاق داشت.
وقتی امام در اخلاق ، جهاد ، قناعت ، رغبت ، هجرت خود سرآمد همه انسانهاست از کسی تعریف میکند که او چنین صفتی دارد. چقدر مقام بالایی پیدا کرده که اینطور تمجید میشود.
زندگی این یار صدیق : در میان ده نفر اولی بود که در آن شرایط سخت اسلام، ایمان آورد.
زمانی که قدرت و پستی در کار نبود فقط زحمت و زجر بود اما با تمام وجود پیامبر را باور کرد و بر اسلام ماند.[اسلمَ راغباً ]
در جریان هجرت پیشگام بوده. و در تمام جنگها ی پیامبر حاضر و زندگی خود وقف جهاد و همراهی پیامبر بود [عاش مجاهداً]
با امیرالمومنین به کوفه آمد و در تمام جنگها پادر رکاب بود جز جنگ صفین که بر اثر کهولت و بیماری حضور نداشت.
امام وقتی از جنگ صفین بر می گشت بیرون از شهر قبرستان کوچکی با چند قبر دید. پرسش کرد این نبود قضیه چیست!!
در زمان امام در کوفه رسم بر این بود مردم اموات خود را در خانه یا محله دفن می کردند چیزی بنام قبرستان وجود نداشت.بر خلاف مدینه که از ابتدا قبرستان داشت.
اولین کسی که وصیت کرد او را در بیرون شهر دفن کنند خباب بوده و آرام آرام قبرستان شکل گرفته.
مردم در سوال امام پاسخ دادند، خباب از دنیا رفت و طبق وصیت او بیرون شهر دفن شد و چندین نفر به احترام او و کسب فضیلت وصیت کردند در کنار خباب دفن شوند.
امام در آن قبرستان حکمت ۴۳. ۴۴. ۱۳۰ را فرمود.این سه حکمت در آن واقعه اتفاق افتاد.
اسم خباب معروف است بخاطر فرزند او عبدالله بن خباب که او هم جزء یاران صدیق امام بود.و در جنگ نهروان اسم او معروف شد.
وقتی خوارج به منطقه نهروان آمده و اتراق کردند بر علیه امام دست به تبلیغات زدند امام با آنها کاری نداشت فقط امام عده ای را مأمور می کرد در شهر تا با استدلال حرفهای باطل خوارج را خنثی کنند.
عبدالله بن حباب با همسر خود از مدینه به کوفه عازم بود بین راه خوارج او را بخاطر ابراز محبت و تمجید از امام او را سر بریدند و همسر باردار او را کشته و جنین او را نیز به سنگها کوبیده متلاشی کردند.
خبر که به امام رسید فرمود آماده جنگ باشید اقدام مسلحانه کردند رحم نمی کنیم و جریان نهروان پیش آمد و خوارج تار و مار شدند.
💢 حکمت ۴۴ 💢
💠طُوبیٰ لِمَن ذَکرَ للِمعاد
طهارت و پاکیزگی بهشت بر این گروه باد، خوشا بر حال این چهار گروه.
💠ذَکرَ للِمعاد.
یاد مرگ هستند .
💠عَمِلَ لِلحساب
اعمال آنها برای حساب و مختص قیامت است.
💠 قَنعَ بالکفاف
به حداقل قناعت میکنند و راضیند.
💠و رضیَ عنِ الله
از مقدرات الهی راضی هستند.
نه تنها خباب را خدا رحمت کند. بلکه هر کسی که چنین صفاتی داشته باشد مورد تمجید است.
طوبی بمعنای خوشا بحال گفته میشود.اما معنای عمیقتر دارد.طیب و طاهر است برای کسی که یاد معاد کند.
راه طاهر شدن و راه ورود به بهشت طهارت و پاکی به یاد مرگ بودن است . عمل متناسب با معاد است.
قرآن می فرماید:
« و لَئِن سَئَلتَهُم مَن خلقَ السمواتِ و الارضَ لیَقولُنَّ اللهُ لقمان - ۲۵»
ای پیامبر از مشرکین سوال کن خالق آسمان و زمین کیست ؟ اقرار میکنند خدا خلق کرده.
تفاوت مومنین به اسلام و مشرکین در اینست.
مومنین علاوه بر اقرار به خالق بودن خدا به معاد هم باور دارند ، اما مشرکین اجمالی خدا را می پذیرند ولی معاد را نه !!!
خدا را همه قبول دارند مشکل عمده در جای دگر است.معاد باوری تفاوت شرک و ایمان است.
درجات عالی معاد باوری چیست و مصداق آن کدامست؟[ عمِل لِلحساب ] به تعبیر امام برای روز قیامت عمل کند.
مثال:
در سفر یک روزه بار و بنه به اندازه همان سفر برداشته میشود.
سفر یکماهه و یک ساله توشه آن باندازه ی زمان سفر تدارک دیده میشود.
یک سفر ابدی ، که تصور ابدیت آن هم سنگین است چه مقدار توشه لازم دارد.صد یا هزار سال کفایت می کند ؟
برای عمر ابدی توشه ابدی میخواهد.
معاد باوری یعنی کاری که محدود نباشد بدرد ابدیت بخورد ،مناسب برای حساب قیامت باشد.
کار خیر ماندگار در دنیا ، مانند سازنده مدرسه ،مسجد ، بیمارستان ، وهر کار خیر..
بعد از صد و هزار سال نابود شده و اثری از آن باقی نمانده خیرات و حسنات آن چه میشود؟
محاسبه آن بر اساس خشت و بنایی نیست بلکه بر اساس نیت است.
نیت سالم و قربةً الی الله است که محدود به قبل و بعد، و محدود به سال نیست.به ابدیت منتهی میشود.
وقتی نیت محدود نیست ،جهان هم روزی به پایان برسد آن نیت تمام شدنی نیست.
خیر دنیایی بنام قربةً الی الله هنوز کار می کند.
معاد باور باشید برای قیامت کار کنید با نیت سالم و خالص.
کسی که به معاد باور دارد، ابدیت را باور دارد، کاری انجام میدهد که ابدیت او را تامین کند و به هفته و ماه و سال محدود نباشد.
💢 حکمت ۴۵ 💢
💠لَو ضَرَبتُ الخَشیومَ المومن بسیفیٖ ...
اگر بینی مومن را با شمشیر بزنم که بغض مرا به دل بگیرد و دشمن شود، هرگز چنین نخواهد کرد.
[ قسمت پایین بینی از غضروف است آسیب ببیند واز بین برود ترمیم میشود و ادامه حیات مختل نمیشود اما خشیوم بن بینی اگر صدمه ببیند راه تنفس بسته میشود.]
💠ولو صَبَبتُ الدنیا بِجَماتِها علی المنافق علیٰ أن یُحِبَنی ما اَحَبَنی
اگر تمام دنیا را به حلق منافق بریزم که مرا دوست داشته باشد هرگز حب من به دل او نخواهد رفت و عشق نخواهد ورزید.
💠و ذالک اَنَهُ قُضِیَ فانقَضیٰ علی لسلنِ انبیِ الاُمیّ
این جمله را خدا مقدر کرده بر لسان نبی امی جاری شده و آن جمله ی [ هیچ انسان مومنی نیست که بغض تو را در دل بگیرد و هیچ انسانی منافقی نیست که تو علی را دوست داشته باشد]
معیار اینست که حب علی میزان باشد.
بغض وقتی بوجود می آید که معرفت نباشد .
مومن بداند که علی جز حکمت کاری نمی کند علی عدل محض است ،اگر روی شخص دست بلند کند بغض او بدل گرفته شود فکر کنیم او هم مانند ما عصبانی شده ، از کوره در رفته ،
در حالیکه مومن اطلاق بر دلیل میکند علت را می فهمد.چون علی را می شناسد
عمل او را بدون دلیل نمی بیند.
علی مومن ترین معیار است.
مومن باشد گرایش به علی دارد .
منافق باشد گرایش نخواهد داشت چون دل با او همسو نیست.
قضا و قدر الهی اینگونه مقدر کرده ، خدا اراده کرده هر که حب علی را داشت مومن باشد.
خدا در عالم برقرار کرده و پیامبر هم بارها جمله را تکرار کرده.
«یا علیُ لا یُبغِضُکَ مومنٌ و لا یُحِبُکَ منافقٌ »
اللهم اجعل لنا لسانَ صدقٕ علیّا
قال النبی صلی الله علیه و آله :یا عَلِیُّ لَا یُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ وَ لَا یُحِبُّکَ مُنَافق.
واقعا عالی بود - خداقوت - اینجارو سیو کردم که دفع بعدم بیام
سایت کانون خرد آموزشی و فرهنگی انجمن کنکور کانون خرد
بخش کنکور کانون خرد | بخش روانسناسی کانون خرد | بخش مذهبی کانون خرد | بخش اجتماعی کانون خرد | بخش ورزشی کانون خرد | بخش دانشگاهی کانون خرد | بخش دانش آموزی کانون خرد | بخش داستان کوتاه کانون خرد | بخش رمان کانون خرد | بخش کودکان کانون خرد | بخش تکنولوژی کانون خرد | بخش خودرو کانون خرد | بخش گردشگری کانون خرد | بخش تجربه کانون خرد | بخش زناشویی کانون خرد | بخش آموزشی کانون خرد | بخش هنر کانون خرد | بخش غذا کانون خرد | بخش تناسب اندام کانون خرد | بخش انگیزشی کانون خرد | بخش زیبایی کانون خرد | بخش اختراع کانون خرد | بخش تبلیغات کانون خرد | بخش حیوانات کانون خرد | بخش استخدام کانون خرد | بخش سالمندان کانون خرد | بخش گیاهان کانون خرد | بخش نجوم کانون خرد | بخش درمانی کانون خرد | بخش متافیزیک کانون خرد | بخش جنسی کانون خرد | بخش فینگر فود کانون خرد | بخش فال آنلاین کانون خرد | آشنایی با فروشگاه کانون خرد ماندگار ایران