*بسم الله الرحمن الرحیم*
شرح حکمتها
💢 *حکمت ۲۵* 💢
♻️ *یا بن اٰدم اذا راَیتَ ربَک* *سبحانهُ یُتابِعُ علیک نِعَمهُ و انتَ* *تَعصیٖهِ فَاحذَروهُ*
ای فرزندان آدم ،هر گاه خدا را دیدی پشت هم بدون وقفه نعمت بسوی تو سرازیر می کند.
در حالیکه مشغول به گناه هستی، در چنین حالتی از خدا بترس .
این حالت عذاب استدراج است.
خداوند گاهی انسانی را با نعمتها عزیز می کند.
گاهی انسانی را به ظاهر نعمت داده اما باطن آن جز رنج و نقمت چیزی نیست این عذاب استدراج است.
یک گروهی غرق در گناه و منجلاب که بطور قهری راه باز گشتی برای خود نگذاشتند..
این گروه را بجای سخت گرفتن به حال خود رها کرده ، طوریکه یاد خدا را فراموش می کنند .
غرق در نعمت ظاهری و موجب عذاب آخرت.
غیر از این روش ، خداوند گنهکار را به رنج، بیماری ، سختی گرفتار می کند تا سختی قیامت او را کم و گناه او را پاک کند.
اگر در تمام زندگی دائم خوشی ، خوبی، خوشگذرانی و نعمت فراوان بود شک کنید.
*« فلما نَسُو ما ذُکِروا بهِ فَتَحنا* *علیهِم ابوابَ کلِ شیٕ حتیٰ اذا* *فَرِحوا بما اُتُوا اَخَذناهم بَغتَةً فاِذا* *هم مُبلِسون آنعام -۴۴»*
زمانیکه مارا فراموش کردند درهای نعمت به روی آنان گشودیم ،غرق در نعمت که شدند ناگهان آنها را گرفتیم ، که فرصت توبه ، رنج، نبینند مبادا که گناهی از آنان پاک شود.
امام صادق سلام الله علیه: خدا خیر کسی را بخواهد رنج در زندگی او قرار میدهد ، دچار گناهی شودد بنوعی گوش او را می پیچاند.
ولی کسی در مسیر شر افتاد هیچ زحمتی برای او ایجاد نمی کند.
💢 حکمت ۲۶ 💢
♻️ما اَضمَرَ احدٌ شیئاً اِلا ظَهَرََ فی فَلَتاتِ لسانِهِ و صَفَحاتِ وجهِه
آنچه از سر و راز را در دل پنهان می کنید ،عده ای اسرار خود را در دو موضع فاش می کنند.
زبان و صورت .
کسی نیست در ضمیر خود چیزی را پنهان کند ،مگر اینکه آن شی مستور ظاهر میشود.
ناخود آگاه و بدون تامل از زبان خارج میشود یا از ظاهر قیافه با واکنش منفی یا مثبت سرّ خود را نمایان می کند.
« ولو نَشاءُ لاَرَیناکَهِم فلَعَرَفَتَهُم بسیماهُم و لَتَعرِفَنَهم فی لحنِ القول محمد -۳۰ »
ای رسول ما ،برای شناسایی منافقین اگر بخواهیم تک تک آنها را معرفی می کنیم ولی آنچه که مهم است ، لحن کلام آنها کاملا گواه است که نسبت به تو بغض و یا محبت دارند.
از لحن کلام، تو آنها را می شناسی.
چشم و زبان ،راز و اسرار درون را میتواند هویدا سازد.
در مورد یاران صدیق پیامبر هم قرآن فرموده.
« سیماهُم فی وُجوهِِهِم مِن اَثَرِ السُجود فتح - ۳۹ »
نشانه ی عبادتشان در چهرههای آنها نمایان است.
ضرب المثل عرب : چشم ها صورت قلب هستند. احساس ،بغض، محبت ، غم ، شادی را چشم نشان می دهد.
💢 حکمت ۲۷ 💢
♻️اِمشِ بِدائِک ما مَشیٰ بک
با بیماری کنار بیا تا زمانیکه بیماری با تو کنار می آید.
تا بیماری تو را از پا نیانداخته خود را زمینگیر نکن.و زود سراغ دارو نرو.
به اصل تندرستی اشاره می کند.
انسان دچار بیماری شد نباید بمحض ورود بیماری خود را به دکتر و دارو بسپارد.
خدا طبیبی حاذق [ سیستم دفاعی ]درون شما قرار داده که اکثر بیماری را مداوا می کند.
در مرحله اول نیاز به دارو نیست با تامل و استراحت خوب میشود. در مرحله حاد رجوع به پزشک و مصرف دارو.
امام کاظم سلام الله علیه : هیچ دارویی نیست برای استفاده از درد، مگر اینکه درد دیگری را تشدید می کند.
دارو فقط در اظطراری که بدن نتواند مقاومت کند.
روایت علوی : تا زمانیکه میتوانید با بیماری سر پا باشید خود را بستر نشین نکنید .
بیماری عوارض درد و ضعف دارد، با درد کار و زندگی و تحصیل را تعطیل نکنید.
وقتی درد را نادیده گرفتید در آن تلقین خوب شدن وجود دارد. درد مجبور است فرو کش کند.سیستم دفاعی بدن قوی میشود.
وعکس آن هم هست ، با احساس عجز و ناتوانی کردن ،سیستم را مختل میکنید و این ضعف نشان دادن و بستر نشینی اثر مستقیم بر بیماری دارد.
💢 حکمت ۲۸ 💢
♻️اَفضلُ الزُهد اِخفاءُ الزُّهد
بهترین زهدی که میتوانید داشته باشید ، زهدی ست که همراه با کتمان باشد.
مبادا طوری رفتار شود که زهد اظهار شود.
زهد بمعنای عام ،بی رغبتی بدنیا بسیار مورد تاکید است اما آنچه در این حکمت بیان میشود خود زهد نیست ،بلکه مطلب در مورد خود زاهد است. زهدی که همراه با اظهار باشد بدرد نمیخورد.
در خطبه ۳۲ فرموده : عده ای لباس زاهدان را دزدیده بتن کردند.در حالیکه هیچ زهدی ندارند ،تمام وجود عشق بدنیا ست از روی شهرت و معروف بودن ادای زاهد در می آورند .
همین مشهور بودن به زهد را دلبستگی و دوست دارد ولی دقیقا خلاف زهد عمل میکند.دلبسته مشهور شدن است.
معیار آنست که اظهار خوبی و فضل را دوست دارد یانه !! اظهار فضل کند اصلا فاضل نیست.
اظهار علم کند ،عالم نیست.
اظهار زهد کند زاهد نیست.
دلبسته مشهور شدن است.
حدیث قدسی : اولیائی تحتَ قَبائی
اولیای من زیر قبای من پنهانند کسی آنها را نمی شناسند. بنا نیست که خدا اولیا را معرفی کند.
اگر هم بدانجا رسیدند چون دلبسته معروفیت نبودند.در گمنامی راه پیدا کردند.
روایت علوی : یکی از کمترین نعمتی که در عالم تقسیم شده بحث زهد است .
زهد کمتر در میان مردم دیده میشود.
اکثر مردم به بحث عرفان که میرسند لب به تحسین باز می کنند اما بپای کار که میرسند و چه کسانی زهد را رعایت کرده. اکثرا ترک می کنند.
زهد به گروه کمی داده شده.
💢 حکمت ۲۹ 💢
♻️ اذا کنتَ فی ادبارٕ والموتُ فی اِقبالِ فَما اَسرَعَ المُلتَقیٰ
شما به دنیا پشت کرده و بسمت قیامت در حال حرکتید ، از مقابل هم مرگ در حال حرکت بسوی شما پیش می آید.
چقدر زود ملاقات حاصل میشود.
رابطه انسان و مرگ بمانند حرکت در جاده است. شما از یک طرف حرکت و ماشین از طرف مقابل بسمت شما در حال حرکت ،
زمان بهم رسیدن هر دو خیلی کوتاه است.
برعکس اگر طرف مقابل توقف کرده باشد تلاقی طولانی تر است.
کلام مولا : ما بسمت مرگ حرکت می کنیم هر گام دو حرکت پاست و هر نفس دو ، دم و بازدم دارد.
و هر نفس یک قدم بسمت مرگ پیش می برد.
۲- مرگ توقف ندارد.[ سیل ، زلزله ، تصادف ، بیماری، و پیری ] همه مرگ هستند در حال حرکت در جایی که مقدر شده باشد در یک نقطه تو و مرگ بهم اتصال پیدا می کنید.
۳- شما در دنیا بمثابه یروی فرش ایستادن است.
فرش را از پشت سر لوله می کنند قدم را سریع بر نداری فرش پای تو را می گیرد و در خود هضم می کند.با سرعت بسمت مرگ می دوی تا از پشت، پا گیر نکند.
دنیا پشت سر شما پیچیده میشود.
اعمال شما مانند طومار نامه بسته میشود تا جایی که تمام شود.
« یومَ نَطوِی السماءَ کَطَیِّ السِجِلِّ للکَتُب انبیا - ۱۰۴ » روزی که دنیا بهم پیچیده میشود مانند پیچیدن نامه ای که لوله میکنند.
۴- مرگ از سایه شما بشما نزدیکتر است.
ومرگ بر پیشانی شما نقش بسته است.
💢 حکمت ۳۰ 💢
♻️الحَذر الحذَر فَوَ الله لقَد سَتَرَ حتیٰ کَاَنهُ غَفر
بترسید ، بترسید، خداوند چنان گناه انسان را می پوشاند ،گویا آنرا بخشیده.
اما ،خدا فقط حفظ آبرو کرده و آنرا پوشانده. پرونده گناه هنوز باز است.مبادا ستاریت خدا شما را به گناه بیندازد.
خدا نسبت به گناهان انسان ، به چهار روش برخورد میکند.
۱- گاهی گناه را می پوشاند ستار العیوب است.
گناه با همان کیفیت هست فعلا پوشانده شده.[ ستر ]
۲- مرحله بالاتر، گناه را پاک می کند ولی هنوز اثر آن هست. [ غفران ]
۳- صفحه ی دل را کاملا پاک میکند که اثری از گناه هم نباشد. [ صفح ]
۴- مرحله اعلی ، پرونده سیاه را نه تنها پاک و از بین میبرد با قلم خود حسنات را جای گناه پر میکند.[ تبدیل ]
« مبدِّلُ السئاتِ بالحَسَنات »
اللهم اکرمنا بکرامة القران
یا علی
توخشنود باشی و ما رستگار