بسیار عالی .. یا علی
بسیار عالی. حکمتهایی درباره صدقه .صورت واقعی گناهان .نعمات جسمی پروردگار .برخورد دنیا با دو دسته افراد(مشهور _ناتوان و بینوا).طرز معاشرت با مردم
یا علی
تقی خانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۷ 💢
💠 الصدقةُ دواءٌ
صدقه یک دوای سودمند است.اثر گذاری آن ملموس است.
ابن فهد علامه حلی[ رضوان الله علیه] در کتاب خود دارد.
صدقه پنج نوع :
۱- صدقه مال، چه واجب مانند خمس ، زکات ، نفقه . وچه صدقه مستحبی
۲- صدقه در جاه و مقام : از مقام هزینه شود ،ابرو در گرو گذاشته شود برای رفع گرفتاری دیگران.
۳ - صدقه در عقل : مشورت دادن با فکر و اندیشه ، هدایت فکری ، تبیین امور .
۴- صدقه زبانی : اصلاح ذات البین ، خوشرویی و خوش برخوردی، زیبا سخن گفتن.
۵- صدقه در علم : راهنمایی جاهل توسط عالم ، رفع ابهام دین با تبیین عالم ،همه صدقه حساب میشود.
دایره صدقه خیلی وسیع است.
اینکه مولا فرمود صدقه دواست از دو جهت قابل بررسی ست.
صدقه برای دهنده دواست
صدقه برای گیرنده هم دواست. رفع گرفتاری و مشکل سائل برای گرفتار هم دوای سودمند است.
روایات متعددی در باب صدقه :
رسولخدا [صلی الله علیه وآله]: بیماران خود را با صدقه دادن خوب کنید.
یک باطن معنوی و نورانی دارد که مشکلات را برطرف می کند.
مرحوم بهاری همدانی [ رحمةالله ] شخصیت عارف و مستجاب الدعوة در کتاب خود دارد:
اکثر مشکلات و بیماری جسمی مردم از مشکلات روحی آنهاست.
روح است که بر جسم تاثیر می گذارد و جسم بیمار میشود.
اثرات روحانی بر جسم تاثیر دارد و امراض را درمان میکند.
پیامبر ص : دروازه های بلا را از خود، اهل وعیال ، و دیار خود با صدقه ببندید.
💠واعمالُ العباد فی عاجلِهِم نَصبِ اَعیُنِهِم فی اٰجلِهِم
هر کار دنیای شما را ، در قیامت نشان می دهند.
این جمله ی امام بحث تجسم اعمال را باز گو می کند.
« یومَ تَجِدُ کلُ نفسٕ ما عَمِلَت مِن خیرٕ مُحضَرا و ما عَملَت مِن سوءٕ تَوَدُ لو اَنَ بینَها و بینَهُ اَمداً بعیداً آل عمران - ۳۰»
روزیکه هر شخص عمل نیک وبد خود را حاضر می بیند.و در عمل زشت آرزو میکند ایکاش بین او و عمل بد یک مسافت طولانی جدایی بود.
اعمال ما در یک قالب متناسب با قیامت ولی با همان صورت عمل نشان داده میشود.
حسادت باطن آن گرگ صفتی ست ،همین حسد مانند یک گرگی میشود که به جان صاحبش می افتد.و گناه یک چهره کریه در قیامت پیوسته در کنار آدمی و راه مفری هم از او نیست.
هر سفره ی تدارک دیدهٔ امروز، فردا میهمان همان سفره خواهید شد.
مرحوم حسن زاده آملی[ رضوان الله علیه ]:
باطن امروز شما ظاهر فردای قیامت شماست.
💢 حکمت ۸ 💢
💠اِعجَبوا لِهٰذاَ آلانسان یَنظُروا بشحَم
تعجب است از کیفیت خلقت خدا ، با چه قدرتی و عظمتی انسان را چنین خلق کرده ، بعد از اینهمه پیشرفت علم، هنوز بشر قادر نیست که حتی به این چهار علم نزدیک بشود.
با یک تکه چربی می بیند. برعکس بقیه اعضا که گوشت یا استخوان هستند ،چشم از چربی ست.باچه قدرتی و چه دوربینی میتواند بوضوح ببیند و عکسبرداری کند.
خونی که در تمام وجود جریان دارد قرمز است وقتی وارد رگهای چشم میشود ، برای اینکه پرده ی شفاف چشم اذیت نشود خون تغییر رنگ میدهد.
اگر مویرگهای چشم قرمز شود دیدن را سخت می کند.[ وقتی خون مویرگهای چشم کمی سرخ میشود سردرد و چشم درد بهمراه دارد]
چون دید مشکل پیدا می کند.
برای شیر مادر هم چنین است. در بدن مادر لوله ای مختص به شیر وجود ندارد.بلکه این شیر شیی ست که از وسط خون می گذرد.ولی شیر بیرون می آید.
مویرگهای خونی ست که برای شیر سفیدو شفاف و بدون بو و طعم گوارا تبدیل میشود.
مرحوم مغنیه رحمةالله علیه [پدر بزرگ شهید عماد مغنیه] در کتاب شرح نهج آورده.
چشم دو وظیفه دارد، تصویر عالم را به درون انتقال میدهد.بیرون را با چشم می بینم.
و دومین کار چشم ، درون ما را بیرون انتقال می دهد. یکی از عناصر مهم که احساسات را به دیگران انتقال می دهد چشم است.
انزجار ، مهربانی ،خشم ، لطافت را به دیگری نشان میدهد.چشم است.
هم دریافت کننده است و هم صادر کننده.
وای بر کسی که از نعمت استفاده کندشکر آن بجا نیاوردو از نعمت در راه گناه استفاده کند.
💠یَتَکَلَمُ بِلَحم
با تکه گوشتی سخن می گوید.
آیت الله مکارم حفظه الله :
دقت در قدرت زبان انسان ،حیرت کننده ست.
برای تلفظ هریک از حروف الفبا زبان باید یک موضع خاصی بگیرد.
باید یک حالتی در فضای دهان ، گوشه دهان ، راست و چپ ،بالا و پایین بچسبد و بچرخد تا مخرج لفظ وحروف ادا شود.
چند جمله از چند مخرج متفاوت در کنار هم، بطور دائم جمله ها بیان میشودو زبان میچرخد اما یک بار بدون خطا زیر دندان گیر نمی افتد.
خداوند قدرتی داده بر این تکه گوشت ، که عامل ارتباط بشریت باشد.راحترین و جامعترین راه ارتباطی ،زبان است.
💠و یَسمَعُ بعَظمٕ
تعجب از خلقت خدا از انسان که چند تکه استخوان از شدت ظرافت پشت پرده گوش طوری قرار داده که هر کلامی به گوش میرسد این استخوانها پرده ی گوش را به صدا در می آورد.
تکان پرده را بخود میگیردهمراه با اعصاب ، تا به مغز برسد و مغز آن صدا را به کلمه و فهم تبدیل می کند.
یک راه دیگر ارتباط بشریت گوش است.
💠ویَتَنَفَسُ بخَربٕ
تعجب از خلق انسان از دو سوراخ بینی نفس می کشد.
آیت الله مکارم: بینی هر انسانی متناسب با ریه او تشکیل شده.
هر انسانی تناسب عمیق و دقیق ریاضی بین گنجایش ریه و سوراخ بینی اوهست میزان تنفس او به اندازه گنجایش ریه هاست.
بینی یک صافی قدرتمند و خودکار آلودگی هوا را می گیرد تا ریه ها را درگیر نکند.
مهمترین حسهای انسان بویایی ، لذت و عظمت بویایی به سبب مشام است.
بن دندان ، اعصاب ، مویرگها ، عروق ، نعمتهای متفاوت درون بدن، هر کدام از این نعمتها با عجایب خود چه نقشهایی ایفا می کنند.
نعمت راحت نفس کشیدن، نفس در ششها قرار می گیرد،
خون در رگها اکسیژن را جذب به سراسر بدن منتقل و دی اکسید کربن را پس زده اکسیژن را در ریه تخلیه می کند.
💢 حکمت ۹ 💢
💠اذا اَقبلَتِ الدنیا علیٰ قومً اَعارَتهُم مَحاسِنَ غیرِهِم
اگر دنیا به کسی رویکرد داشت ، خوبیهای دیگران را هم بپای او می نویسد.
شعر شاعر گمنام را به اسم شاعر معروف تمام می کند.
💠و اذا اَدبَرَت عنهم سَلَبَتهُم محاسِنَ انفسِهِم
اگر دنیا به کسی پشت کرد محاسن خود او را هم می گیردو به دیگری می دهد.
نمی گذارد خوبیهای تو برای تو باقی بماند.
نه زمانیکه دنیا بتو اقبال کرد و پشت هم تعریف و تمجید بود مغرور شو .
ونه آن زمانی که دنیا بتو ادبار داشت . ناراحت و غمگین مباش.
خود میدانی چه هستی و چه گنجی داری گرچه دیگران ندانند و نپذیرند.
هر دو حالت برای انسان مضر است.
💢 حکمت ۱۰ 💢
💠 خالَطَ الناس مَخالَطَةً اِن مُتُم معها بَکَو علیکم، و اِن عِشتُم حَنُوا الیکم
دستور العمل اجتماعی :
با مردم معاشرت و زندگی اجتماعی داشته باشید،آنگونه ای که اگر مردید مردم در فراق شما گریه کنند چه گلی از دست رفت.
واگر زنده ماندید اقبال و اشتیاق بشما داشته باشند.
عده ای در مردن گریه می کنند ،اما آن علاقه و رغبت و مهر در زنده بودن نیست.
طوری زندگی کنید حیات شما دلگرمی مردم و رفتن شما غصه و داغ دل مردم باشد.
اگر کسی استوانه علم ، مال و دارایی، باشد دنبال درد مردم نرود کسی بسراغ او نمیرود.
مردم به کسی اقبال دارندکه :
۱- متخلق به اخلاق باشد.
۲- انفاق و ایثار داشته باشد ،بدرد بخور مردم باشد.
اللهم الرزقنا التوفیق الایثار
عشق به مولا سر به راهم میکند یا علی