موضوع:نامه به فرماندده میدان+لزوم رعایت تقوی در جنگ+ترفند پلکانی نفس برای فریب+انجام ندادن کاری در حالت عصبانیت
موضوع:نامه به فرماندده میدان+لزوم رعایت تقوی در جنگ+ترفند پلکانی نفس برای فریب+انجام ندادن کاری در حالت عصبانیت
یا علی
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۵۶ :
نامه ایست از طرف امیرالمومنین صلوات الله علیه به فرمانده خود شریح بن هانی [ غیر از شریح قاضی]
از یاران با وفای امام و فرمانده سپاه بود و در مأموریتی به سیستان به شهادت رسید..
این نامه را وقتی به او نوشت که بعنوان فرمانده برای جنگ صفین بسوی شام فرستاده بود.و شأن صدور این نامه در باب تقواست.
علت اینکه حضرت به یک فرمانده نظامی که عازم میدان جنگ است اینقدر توصیه به تقوا می کند به چند دلیل:
۱- جایگاه تقوا را میرساند خود موضوعیت دارد.مراقب باشید به یک قدرتی رسیدید که باعث اطاعت دیگران از شما شد ،هیچگاه ظلم و خطا نکنید.عجب شما را نگیرد!!ا
اصل تقوا مورد نظر است.
۲- حضرت از این نگران است که فرماندههای سپاه توسط معاویه تطمیع و خریده شوند.
واین اتفاق هم افتاده بود که معاویه فرمانده ای را با حیله و فریب بسمت خود جذب کرده بود.و خسارت بزرگی برای حکومت بود.
۳- شریح بن هانی فرمانده سپاه سمت راست بوده و زیادبن نضر فرمانده سپاه سمت چپ لشکر ، بسمت شام بودندو خود امام در کوفه .
این لشکر پیش قراول را مقدمه فرستادند موقعیت را تثبیت کرده تا گروه اصلی همراه امام وارد شوند.
گویا بین این دو فرمانده راست و چپ لشکر اختلافی پیش آمده و امام برای اینکه غائله را ختم کند این نامه را برای شریح می نویسد.
چهار مطلب تذکر میدهد.
🔹اتقِ الله فی کلِ مساءٕ و صباح
الف) تمام شبانه روز تو به تقوا آغشته باشد. تقوا مختص به سجاده و محراب نباشد.
🔹و خَفَ علیٰ نفسٓک الدنیا الغَرور ولا تأمنَها علیٰ حالٕ
ب ) بترس بر نفس خود از دنیایی که صفت آن فریبنده است.
بهیچ وجه از دست دنیا خود را در امان نبین ،چون هر لحظه با یک صورت ،زینت، وحیله جدید بسوی تو می آید.
اگر خود را در امنیت بدانی، همان لحظه شروع زوال توست.شیطان در وجود تو سلطه پیدا می کند.
🔹واعلم اَنک اِن لم تَردَع نفسَک عن کثیرٕ نما تُحِب مَخافَةَ مکروهٕ
ج) اگر تو خود را از خواهشات و دوست داشتنی ها باز نداری ، خط قرمزی برای خود قائل نباشی [ دل خواستن برای تو یک دلیل باشد]
از آنها دست نکشی فعلا از مکروه آن میترسی.فقط از بدی آن خوف داری.
🔹واِن سَمَت بکَ الاَهواءُذ الی کثیرٕ منَ الضرر
اگر به آن دوست داشتن های نفسانی لباس عمل بپوشانی در معرض ضررهای بزرگ قرار گرفتی.
اگر این خیال و تصور کنترل نشود در منجلاب نفس گرفتار میشوی [ تصور مقدمه تصدیق است]
پس باید ورودی تخیلات دل ، عقل ، زبان ،چشم و گوش را کنترل کنید.
🔹فکُن لِنفسَک مانعاً رادِعا .....
د) نفس خود را از رسیدن به خواسته ها منع کن.
چیزی وارد ذهن تو شد مانع شو ،و اگر وارد شد بیرون پرتاب کن.
حرکات خود را [ نزواتک] در حالت غضب صادر نکن .
بر نفس خود مسلط باش و غضب را درهم شکن[ قامعا]
اللهم الهمنی التقوی
یا علی