موضوع: نامه به معاویه+مبادله اسرا+دنیا دار امتحان+معنای حجت بودن معاویه بر امیرالمومنین+تاویل قران برای رسیدن به حکومت+تبلیغات مسموم معاویه+جزای بعضی گناهان در دنیاست+حکومت کوتاه بنی امیه+تهدید حضرت به جنگ
موضوع: نامه به معاویه+مبادله اسرا+دنیا دار امتحان+معنای حجت بودن معاویه بر امیرالمومنین+تاویل قران برای رسیدن به حکومت+تبلیغات مسموم معاویه+جزای بعضی گناهان در دنیاست+حکومت کوتاه بنی امیه+تهدید حضرت به جنگ
لسنا للدنیا خلقنا
ما برای دنیا خلق نشده ایم
اللهم ٱشغلنا بما خلقتنا له ولا تشغلنا بما خلقته لنا
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۵۵ :
مخاطب نامه معاویه :
در جریان جنگ صفین از طرفین عده ای اسیر شدند، بعد از جنگ امام علیه السلام در این نامه پیشنهاد مبادله اسرا را به معاویه میدهد.
که بعد از این نامه تبادل اسرا صورت میگیرد.
امام در این نامه گاه به هدایت معاویه و گاه در تهدید مطالبی و در انتها مسئله تبادل اسرا را بیان می دارند. که سید رضی ( رحمةالله) نیاورده.
💠 فانَ اللهَ سبحانهُ قد جعلَ الدنیا اما بعدَها
معاویه، خداوند دنیا را خلق کرد برای بعد از دنیا.
هدف از خلق دنیا قیامت است واصولا دنیا اصالت ندارد.
💠وابتَلیٰ فیها اهلَها
دنیا با اینکه اصالت ندارد ولی جای بیکاری هم نیست،دچار امتحانات خواهید شد.
💠لِیَعلَمَ ایُهُم اَحسَنُ عملاً
هدف دنیا : تا عیار هر کس مشخص شود.
میزان عبودیت و اطاعت هر فرد معلوم شود.
💠ولَسنا للدنیا خُلِقنا ولا بالسعیِ فیها اَمرَنا
ما برای دنیا خلق نشدیم وبرای ماندن در دنیا نیامدیم.
ما امر نشدیم که برای دنیا تلاش کنیم ،اما امر شدیم در دنیا تلاش برای آخرتداشته باشیم.
💠و انما وُضِعنا لتُبتَلیٰ بها ...
ما در دنیا قرار گرفتیم به امتحان مبتلا شویم .
نشستن در جلسه امتحان و امتحان نشدن تصور غلطی ست.
امتحان میگیرد تا سختی را بچشاند.هم امتحان میگیرد و هم امتحان سخت و سنگین است.
با عادت ، تکرار ، روز مرگی ، نمیتوان سربلند بیرون آمد.
💠وقدِ ابتَلانیَ اللهُ بکَ وابتلاکَ بی
خدا مرا بتو مبتلا کرده ،با تو امتحانم میکند
وتو را با من امتحان میکند.
💠 فجَعَلَ اَحدَنا حُجةّ علیَ الاخَرِ
یکی از ما دو تا حجت بر دیگری هستیم.
من باید مقابل کفر تو بایستم.
و تو هم باید از من تبعیت کنی.
ابتلای هر دو طرف به یکدیگر.
💠فَعَدَوتَ علی طلبِ الدنیا بتاویلِ القران
معاویه تو با سرعت حرکت می کنی برای رسیدن به دنیا و حکومت، از طریق خونریزی ، از طریق تاویل قرآن ،ابزار حکومت تو شده.
یک عده دین را اسیر کرده و وسیله کسب دنیای آنان شده.
💠و طلَبتَنی بما لم تَجنِ یَدی و لا لسانی و عَصَبتَهُ اما...
تو از من طلب می کنی آن جنایتی که دست و زبان من مرتکب نشده .
معاویه تو قتل عثمان را دستاویز خود کردی.
یک اهرم فشار بر ضد من قرار دادی که مرا از میدان بدر کنی.
💠واَلَبَ عالِمُکُم جاهلِکم و قائمُکم قاعِدَکم
برای ترویج دروغ تو، دانشمندان ، نادان شما را تشویق می کنند.
مسئولین شما مردم عادی را تحریک می کنند برمخالفت و قیام برعلیه من.
💠فاتق الله فی نفسِک
معاویه تقوای درونی داشته باش
تظاهر به دین کافی نیست.خود بدانی از باطن تقوا داری.
💠و نازِعِ الشیطانَ قیادَک واصرف الی للاخرةِ وجهَک
از شیطان افسار خود را پس بگیر. مدت مدیدی هست که دست به شیطان دادی
تمام توجهت را مصروف به آخرت کن.
💠فهیَ طریقُنا و طریقُک
بخواهیم و نخواهیم ، مسیر قیامت را باید بگذریم .برای گذر از آنجا خود را آماده کن.
💠واحذَر اَن یُصیبَک اللهُ منه ...
مسیر پیش روی تو و افکار تو، گناهیست که علاوه بر آخرت در دنیا هم خدا عذابش را نازل میکند.
یک حادثه کوبنده [ قارعه] بر تو رخ دهد که ریشه تورا بکند . بنیان برانداز تو باشد و نسل و ذریه تورا نابود کند.
💠فانی اوُلیِ لک باللهِ اَلیَةً غیرَ فاجره
بخدا قسم میخورم یک قسمی که تخلف ناپذیر است .
اگر روزی فضاو قدر الهی[ جوامعُ الاَقدار] تعلق گرفت که من و تو مقابل هم قرار بگیریم.
[لا اَزالَ ] یک لحظه از مبارزه با تو دست نخواهم کشید .
حتیٰ یَحکُمَ اللهُ بیننا و هو خیرُ الحاکمین
اللهم انصر علی مَن عادانا
علی امام من است و منم غلام علی /