موضوع: وصیت نامه امیرالمومنین+دنیا زدگی هرگز+صلاح ذات البین در مکتب امیرالمومنین+سه نوع جهاد+دو مانع سر راه امر به معروف و نهی از منکر+تعیین تکلیف برای قاتل+مثله هرگز
موضوع: وصیت نامه امیرالمومنین+دنیا زدگی هرگز+صلاح ذات البین در مکتب امیرالمومنین+سه نوع جهاد+دو مانع سر راه امر به معروف و نهی از منکر+تعیین تکلیف برای قاتل+مثله هرگز
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۴۷ :
وصیت نامه به حسنین علیهما السلام
💠 *اوصیکما بتقویَ الله واَن لا تَبغیَا الدنیا واِن بَغَتکُما*
شما را توصیه میکنم به تقوای الهی ، به سمت دنیا نروید، اگرچه دنیا به سمت شما رو کند.
امام ،خطاب به دو امام معصوم که در آینده وظیفه ،مسئولیت اجتماعی و حکومت به دوش آنان خواهد بود.
سفارش میکنند که نسبت به دنیا نهایت زهد را داشته باشید و در حد اضعف جامعه زندگی کنید.
💠 *ولا تَأسَفا علیٰ شیئٕ منها زُوِیَ عنکما و قُولا بالحقِ*
اگر از مال دنیا چیزی از دست شما رفت تاسف نخورید.
طرفدار حق باشید ، سخن حق بگویید و حق را ببینید.
*« لِکَیلا تَأسَوا علیٰ ما فاتَکُم و لا تَفرَحوا بما اٰتیٰکم حدید - ۲۰ »*
آنچه از دست شما میرود مایوس نشوید و آنچه بدست شما میرسد سرمست نشوید.
💠 *وَاعْمَلا للاَجر*
اعمالی را انجام دهید که شایسته آجر و پاداش باشد.
رکن اول عمل ، صحیح بودن آن ،
رکن دوم ، خالص بودن عمل است که مستوجب پاداش میشود.
💠 *و کونا للظالمِ خَصماو لِلمظلومِ عَوناً*
برای ظالمین دشمن ، و برای مظلوم کمک حال باشید.
هم خود بر کسی ظلم نکنید و هم در مقابل ظلم دیگران سکوت نکنید.
اَحسِنُ العدل نَصَرَهُ المظلوم ،بهترین عدالت اینست که نه تنها ظلم نکند بلکه، نگذارد دیگران مظلوم واقع بشوند و جلوی ظلم دیگران را بگیرد.
💠 *اوصیکُما و جمیعَ وَلدی و اَهلی ومَن بَلَغَهُ کتابی*
شما و همه فرزندانم، اهل و عیال ، تمام کسانیکه این وصیت و کتاب من بدست آنها میرسد سفارش میکنم بتقوای الهی و نظم.
نظم چه منضبط بودن باشد و چه مواظبت بر حکومت..
مراقب باشید حکومت به دست اهل آن بیفتد.
💠 *الله الله فی الاَیتام ولا تُغِبُوا اَفواهَهِم*
شما را توصیه میکنم بر احوال یتیمان.
مبادا دهان آنها خالی بماند.
یکبار و یکسال کمک کردن کافی نیست، تا وقتی محتاجند باید احتیاج آنها را پر کنید.
سیر کردن آنها ، نیازهای عاطفی آنها هم هست ، به محبت و سرپرستی هم نیاز مندند.
💠 *ولا یَضیعُوا بِحَضرَتِکم*
مبادا در حضور شما به آنها ظلم شود و یتیم مظلوم واقع شود.
💠 *اللّه اللّه فی جیرانِکم*
شما را نسبت به رعایت حال همسایه توصیه میکنم و این سفارش رسولخدا ( ص) بود
💠 *ما زالَ یُوصیٖ بهِم ظَنَنا اَنَه سَیُوَرِثُهُم*
پیامبر آنقدر به حفظ حقوق همسایه توصیه فرمود که عده ای گمان کردند همسایه در مرگ دیگر همسایه ارث میبرد.
روایت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم: الجیرانُ ثلاثَه
همسایه ای سه حق دارد،
حق اسلام ، حق قرابت ، حق همجواری
یک همسایه ای دو حق دارد.
حق اسلام ،حق همجواری
چون شیعه و هم مسلک نیست قرابت معنوی را ندارد.
همسایه ای یک حق دارد.
حق همجواری.
همسایه غیر مسلمان ، کافر فقط حق همسایگی دارد.
فرمود، حق این سه گروه را باید رعایت کرد.
💠 *والله والله فی القران لا یَسبِقُکم بالعَمل غیرُکم*
مبادا دیگران در عمل به قرآن بر شما سبقت بگیرند.
خدا را مراعات کنید در مورد نماز نماز ستون دین است.
💠 *والله والله فی بیتِ ربِکم لا تُخَلُوهُ ما بقیتُم ...*
حج را ترک نکنید تا وقتی زنده هستید.اگر بی دلیل حج را ترک کنید خدا بشما نظر نمیکند.
💠 *الله الله فی الجهاد باَموالِکم و انفسِکم و السِنتِکم ...*
خدا را در نظر بگیرید در مورد جهاد .
جهاد با مال ، جهاد نفس و جهاد با زبان.
جهاد مال را بر انفس مقدم داشته.
💠 *وعلیکم بالتواصُلِ و التَباذُل*
توصیه میکنم شما را به وصل شدن دو طرفه.
مردم در جامعه ایمانی نسبت به هم رغبت داشته ، ودر صدد رفع مشکل هم باشند.
به هم گرایش و نسبت به پایین دست خود اهل بذل باشند.
💠 *وایّاکُم والتَدابُر و التقاطُع*
از دو چیز شما را بر حذر می کنم
پشت به هم کردن ، قطع ارتباط با دیگری.
برای درمان یکدیگر دست بدست هم ندهید، از این امر شما را برحذر میدارم.
💠 *لا تُترَکوا الامر بالمعروف والنهیَ ...فیُوَلیٖ علیکم اَشرارُکم*
به هیچ وجه امر به معروف و نهی منکر را ترک نکنید .
از این دو واجب دست بردارید گرفتار اهل شر می شوید ، اشرار بر شما مسلط و زمام امور را بدست می گیرند
💠. *ثُمَّ تَدعُون فلا یُستَجابُ لکم*
اگر جامعه از این دو صفت خالی شود دعای آنان بدون استجابت می ماند.
💠 *لا اُلفیَّنَکم تَخوضُونَ دِماءَ المسلمین خَوضَاً*
فرزندان من در جریان شهادت و خونخواهی من ، نبینم که شما در خون مسلمانان غرق شوید. بخاطر قتل علی مرتکب جنایت در خونخواهی من بشوید.
💠 *اَلا لا یُقتَلُنَّ بیَ الاّ قاتِلیٖ*
آگاه باشید در مقابل قتل من فقط با قاتل من برخورد و قصاص کنید.
💠 *اُنظُروا اذا اناَ مِتُّ فاضرِبوهُ ضربةً بضربةٕ*
اگر جان سالم بدر بردم خود تصمیم میگیرم ببخشم یا قصاص کنم
اما اگر مرگ من فرا رسید در برابر یک ضربه من اورا با یک ضربه قصاص کنید.
💠 *ولا یُمَثَلُ بالرَجُل ... ایاکم و المُثلَةَ ولو بالکَلبِ العَقُور*
در قصاص قاتل هیچگاه او را مثله نکنید از رسولخدا شنیدم که برحذر میکرد حتی از مثله کردن سگ وحشی .
اللهم نعوذ بک من شرور انفسنا
پاسخ به شبهه، در عفو قاتل یا آتش زدن او در نامه ۲۷ تو ضیح داده شده جستجو با کلمه قصاص میاد.
👇👇👇
شبهه:
فاعفوا که در متن امده امر شده قاتل را عفو کنید .
چرا امام مجتبی صلوات الله علیه بعنوان وارث به آن عمل نکرد و قاتل را قصاص کرد.
سه پاسخ:
۱- شأن صدور نامه اینست که شیعیان دسته دسته به دیدار حضرت که بیهوش بود می آمدند و میرفتند.
در یکی از دیدارها حضرت چشم باز کردو یکی از حضار در خواست توصیه کرد.
امام این جملات را فرمود.
این جملات خطاب به امام مجتبی نیست خطاب به عموم مسلمین است.
امام تکلیف قاتل خود مشخص نمی کند.بطور کلی به جامعه مسلمان سفارش میکند به آیات عفو قرآن عمل کنید.
پس تعیین تکلیف برای قاتل خود نمی کند بلکه مقتول ،قصاص و قاتل و عفو را مطرح می کند ،اگر مسلمان بگذرد خیلی خوب است.
۲- نامهٔ ۴۷ جزو وصایای مهم امام است که صریح فرموده:
به سبب شمشیر ابن ملجم بشهادت رسیدم اورا قصاص کنید اما شمشیر در مقابل یک شمشیر.
و در آن نامه ۴۷، تعیین تکلیف قاتل را انجام دادند.
۳- بفرض هم فرموده باشد عفو کنید.
اگر امام مجتبی بعد شهادت ابن ملجم را آزاد می کرد چه اتفاقی می افتاد.
در هنگام ضربت در مسجد مردم چنان خشم و غضب به او داشتند که در لحظات دستگیری از شدت ناراحتی قطعه ای از بدن او را چنگ چنگ میزدند.
فضا به گونه ایست که اگر آن ملعون هم آزاد میشد مردم او را مثله می کردند.
و مثله شدن را پیامبر نهی کرده بود.
لذا امام مجتبی (ع) صلاح بر آزادی او نمی بیند.و اورا قصاص میکند همانگونه که فرموده بود.
در بعضی روایات صحیح و صریح آمده که جسد او را آتش زدند.
علت آتش زدن: فضای آنروز آنچنان ملتهب شده بود با شنیدن خبر شهادت امیر المومنین و مردم خشمناک منتظر بودند که جنازه را بعد از دفن از قبر بیرون بکشند و مثله کنند .
آنقدر که احساسات آنها غلیان کرده بود ، احتمال قوی بود که اینکار را انجام بدهند و امام مجتبی برای جلوگیری از نبش قبر و اقدام به مثله کردن جسد او را آتش زد.
اللهم اجعل عاقبة امرنا خیرا
فدای تو یااا علی