بسم الله الرحمن الرحیم شرح نامه ۴۳ : نامه به مصقلةبن هبیره حاکم فارس
▪️ *بلَغَنی عنک امرٌ اِن کنتَ فعَلتَهُ* *فقد اَسخَطَ الله و اَغضَبتَ* *اِمامَک* بمن خبر رسیده، اگر درست باشد با تو شدیداً برخورد میکنم .ابتدا به ساکن متهم نمی کند . اگر خطای تو درست باشد خدا رابه غضب آوردی و امام خود را نافرمانی کردی.
▪️ *اَنَک تَقسِمُ فیءَ المسلمین فیمن اِعتامَکَ مِن اَعرابِ قومِک* خبر رسیده که بیت المال مسلمین را بین گروهی از اقوام [ برای تو تبلیغات انجام دادند تا جزو روسا شوی ] بذل و بخشش کردی .
▪️ *الذی حازَتهُ رِماحُهُم وخُیُولُهم واُریقَت علیهِ دِماوُهُم* این اموالی که بخشش کردی پولی ست که برای بدست آوردن آن، مجاهدین نیزه زدند و نیزه خوردند، اسبها دوانده شده ،زحماتی کشیده شده، تا سرزمینی فتح وغنائمی بدست آمده است. در مسیر فتح خونها بی بر زمین ریخته شده است.. ▪️ *فوالذی فَلقَ الحَبَه وبَرَءَ النسَمَه* قسم بخدایی که دانه خشک را شکافت واز دانه بی روح درخت سرسبز و شکوفا پدیدار کرد. قسم بخدایی که روح با عظمت انسان را به ظرافت خلق کرد.
▪️ *لئِن ذالک حقاً لَتَجِدَنَ بک علیَّ هَواناً ولَتَخِفنَ عندی میزاناً* اگر این عمل اشتباه تو ثابت شود تو در دید من هیچ جایگاهی نداری و از چشم من خواهی افتاد.
▪️ *فلا تَستَهِن بحقِ ربِک* حق پروردگار را کوچک نشمار. حق اورا و خوار نکن
▪️ *ولاتُصلِح دنیاکَ بحقِ دینِک فتَکونَ منَ الاَخسرینَ* *اعمالا* سعی نکن، دنیای خودرا آباد کنی با خراب کردن آخرت .و بخاطر دنیا دین خود را محو نکن. اگر چنین کاری کردی بدترین سرنوشت در انتظار تو خواهد بود.
*« هل نُنَبِئُکَم بالاَخسَرینَ اعمالاً الذین ضَلَ سَعیُهُم فی الحیواةِ* *الدنیا ویَحسَبونَ اَنَهُم یُحسِنون صُنعاً کهف -۱۰۱ »* بشما خبر بدهم بدترین عملها چیست؟ آن کسی که تلاش میکند و تمام عمل او تباه میشود و گمان میکند عمل نیکویی انجام داده .
مصقله تصور میکند بذل از بیت المال صله ارحام انجام داده و خشنودی اقوام را حاصل کرده در حالیکه بدترین سرنوشت و خسران عمل در انتظار اوست. ▪️ *اَلا و اِنَ حقَ مِن قبلِک وقبلَنا منَ المسلمین ...سواءٌ* بدان برای کسانیکه در نزدیک و محضر تو هستند[ بحرین، فارس ]. و کسانیکه نزدیک و محضر ماهستند [ یمن، کوفه، مصر] همه در تقسیم بیت المال مساوی هستند ، کسی رجحان بر دیگری ندارد.
▪️ *یَرِدونَ عندی علیه و یَصُدرُونَ عنهُ* آنها ورود و خروجشان بر بیت المال مساوی ست.
این ورود و خروج نوعا برای چشمه آب بکار میرود. چشمه یک حجم مشخص جوشش آب دارد .پادشاه بر چشمه وارد شود یا فقیر، انسان واردشود یا حیوان ، خروجی آب چشمه همانست بر غنی زیاد نمیشود بر فقیر کم ، بر شهر نشین جوشش آن بیشتر نمیشود تا بر روستا نشین.
چگونه پول بیت المال برای یک عده بیشتر میشود برای عدهای کمتر ، برای عده ای دست نیافتنی.باید بطور یکسان تقسیم شود.
بعد از این نامه مصقله برای امام نامه نوشت که این خبر دروغ بوده و چنین اتفاقی نیفتاده . اگر این امر ثابت شد شما مرا به اشد مجازات تنبیه کنید.
وامام از او پذیرفت چون خود اقرار کرده ، وما به او اطمینان داریم ،تا ثابت نشود حرف او را می پذیریم .
اللهم اجعلنا وقفاً علی طاعتک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۴۳ :
نامه به مصقلةبن هبیره حاکم فارس
▪️ *بلَغَنی عنک امرٌ اِن کنتَ فعَلتَهُ* *فقد اَسخَطَ الله و اَغضَبتَ* *اِمامَک*
بمن خبر رسیده، اگر درست باشد با تو شدیداً برخورد میکنم .ابتدا به ساکن متهم نمی کند .
اگر خطای تو درست باشد خدا رابه غضب آوردی و امام خود را نافرمانی کردی.
▪️ *اَنَک تَقسِمُ فیءَ المسلمین فیمن اِعتامَکَ مِن اَعرابِ قومِک*
خبر رسیده که بیت المال مسلمین را بین گروهی از اقوام [ برای تو تبلیغات انجام دادند تا جزو روسا شوی ] بذل و بخشش کردی .
▪️ *الذی حازَتهُ رِماحُهُم وخُیُولُهم واُریقَت علیهِ دِماوُهُم*
این اموالی که بخشش کردی پولی ست که برای بدست آوردن آن، مجاهدین نیزه زدند و نیزه خوردند، اسبها دوانده شده ،زحماتی کشیده شده، تا سرزمینی فتح وغنائمی بدست آمده است.
در مسیر فتح خونها بی بر زمین ریخته شده است..
▪️ *فوالذی فَلقَ الحَبَه وبَرَءَ النسَمَه*
قسم بخدایی که دانه خشک را شکافت واز دانه بی روح درخت سرسبز و شکوفا پدیدار کرد.
قسم بخدایی که روح با عظمت انسان را به ظرافت خلق کرد.
▪️ *لئِن ذالک حقاً لَتَجِدَنَ بک علیَّ هَواناً ولَتَخِفنَ عندی میزاناً*
اگر این عمل اشتباه تو ثابت شود تو در دید من هیچ جایگاهی نداری و از چشم من خواهی افتاد.
▪️ *فلا تَستَهِن بحقِ ربِک*
حق پروردگار را کوچک نشمار. حق اورا و خوار نکن
▪️ *ولاتُصلِح دنیاکَ بحقِ دینِک فتَکونَ منَ الاَخسرینَ* *اعمالا*
سعی نکن، دنیای خودرا آباد کنی با خراب کردن آخرت .و بخاطر دنیا دین خود را محو نکن.
اگر چنین کاری کردی بدترین سرنوشت در انتظار تو خواهد بود.
*« هل نُنَبِئُکَم بالاَخسَرینَ اعمالاً الذین ضَلَ سَعیُهُم فی الحیواةِ* *الدنیا ویَحسَبونَ اَنَهُم یُحسِنون صُنعاً کهف -۱۰۱ »*
بشما خبر بدهم بدترین عملها چیست؟
آن کسی که تلاش میکند و تمام عمل او تباه میشود و گمان میکند عمل نیکویی انجام داده .
مصقله تصور میکند بذل از بیت المال صله ارحام انجام داده و خشنودی اقوام را حاصل کرده در حالیکه بدترین سرنوشت و خسران عمل در انتظار اوست.
▪️ *اَلا و اِنَ حقَ مِن قبلِک وقبلَنا منَ المسلمین ...سواءٌ*
بدان برای کسانیکه در نزدیک و محضر تو هستند[ بحرین، فارس ].
و کسانیکه نزدیک و محضر ماهستند [ یمن، کوفه، مصر] همه در تقسیم بیت المال مساوی هستند ، کسی رجحان بر دیگری ندارد.
▪️ *یَرِدونَ عندی علیه و یَصُدرُونَ عنهُ*
آنها ورود و خروجشان بر بیت المال مساوی ست.
این ورود و خروج نوعا برای چشمه آب بکار میرود.
چشمه یک حجم مشخص جوشش آب دارد .پادشاه بر چشمه وارد شود یا فقیر،
انسان واردشود یا حیوان ،
خروجی آب چشمه همانست بر غنی زیاد نمیشود بر فقیر کم ،
بر شهر نشین جوشش آن بیشتر نمیشود تا بر روستا نشین.
چگونه پول بیت المال برای یک عده بیشتر میشود برای عدهای کمتر ، برای عده ای دست نیافتنی.باید بطور یکسان تقسیم شود.
بعد از این نامه مصقله برای امام نامه نوشت که این خبر دروغ بوده و چنین اتفاقی نیفتاده .
اگر این امر ثابت شد شما مرا به اشد مجازات تنبیه کنید.
وامام از او پذیرفت چون خود اقرار کرده ، وما به او اطمینان داریم ،تا ثابت نشود حرف او را می پذیریم .
اللهم اجعلنا وقفاً علی طاعتک