موضوع: برنامه معاویه برای بر هم زدن اوضاع مکه+نیروهای امنیتی امیرالمومنین درر دستاهه معاویه+سه ویژگی خرایکارا از دیدحضرت+تنها کسانی به بهشت میرسند که مطابق بهشت عمل کرده باشند+کاری نکنید که بعدا مجبور به عذرخواهی شوید
بسم الله الرحمن الرحیم شرح نامه ۳۳ : نامه به قُثم بن عباس فرماندار مکه
شرح ما وقع این بود که نیروی جاسوس امام از سمت لشکر معاویه خبر آورد که ، معاویه یک لشکر عظیمی را در قالب حجاج راهی مکه کرده ، در لباس احرام اما نه به قصد زیارت بلکه با اهداف سیاسی، در جمع حجاج از امام بد گویی کنند و حکومت امام را زیر سوال ببرند.
وشبهه دخالت علی بر قتل عثمان را در میانه حج پر رنگ کنند.و علی را مقصر و از حامیان قاتل عثمان معرفی کنند که چنین کسی نمیتواند حاکم باشد.
تبلیغات مسمومی در آن فضای حج که از اقصی نقاط عالم افراد می آمدند و عده ای از آنها اصلا در جریان امور نبودند.
خبر که به امام رسید این نامه را برای فرماندار مکه قُثم بن عباس که پسر عموی امام بود، مرقوم فرمود. 🔹 *اما بعد، فاِنَ عینی بالمغرب کتب الیَّ یُعلِمُنیٖ اَنه وُجِهَ الیَ الموسِم اُناسٌ ... نیروهای امنیتی [ چشمان حاکمند] بمن خبر دادند. معاویه ازاهل شام ،عده ای را روانه حج کرده.
در قلب شام با آن شدت و حدت معاویه ، امام نیروی خبره داشته که پوشیده ترین اخبار معاویه را اطلاع داشته و کارهای سری معاویه را رصد کرده ،و به امام خبر میرساندند.
🔹 *اَلعُمیِ القلوب ،الصُمِ الاسماع ،اَلاکُمَةِ الاَبصار* این افراد باسم حجاج انتخابی معاویه سه ویژگی دارند. قلوب آنها کور است. گوش باطنی آنها کر است. و چشمهای آنها مانند کور مادر زاد است حقیقت را نمیتوانند ببینند.
معاویه افرادی که انتخاب میکرد لا ابالی ، پست، بی قید و بند ، برای این ماموریت که هیچگونه علقه دینی و عرق ملی مذهبی نداشتند. مبادا که در آن شرایط عظمت و معنویت حج تحت تاثیر قرار بگیرند و ماموریت را رها کنند.افرادی که هیچ تاثیر معنوی در آنان راه نداشته باشد.
*« ولقد ذَرَاَنا لِجهنم کثیراً منَ الجنِ والاِنس بهم قلوبٌ لایفقَهُون* *بها ولهم اَعیُنٌ لا یِبصرونَ بها و لَهم آذانٌ لا یَسمعونَ بها اولٰئک* *کالاَنعامِ با هم اَضَل اولٰئک همُ الغافِلون اعراف - ۱۷۸ »*
سه راه برای رسیدن به حقایق ، فهم از طریق قلب ، عبرت گیری از راه چشم و پند پذیری از طریق گوش و این افراد هر سه راه را بسته اند.
🔹 *الذینَ یَلتَمِسونَ الحقَ بالباطِل* آنان حق و باطل را بهم پیچیده و مشتبه کردند. لباس حق و حرف راست آنها فقط برای پرده پوشی دروغ آنهاست ،که مسلمانان آنها را پس نزنند.
🔹 *ویُطیعُون المخلوق فی معصیةِ الخالق* از یک مخلوقی مثل معاویه اطاعت میکنند حتی اگر در مقابل کلام خالق بایستند . رضای الهی زیر پا گذاشته رضایت مخلوق انتخاب می کنند.
🔹 *ویَشتَرونَ عاجِلِهِا باٰ جلِ الاَبرار المتقین* می خرند دنیای ناچیز را به عوض آخرتی که خدا به متقین وعده داده ، به دنیای ساخته شدهٔ معاویه اکتفا می کنند.و آخرت خود می فروشند. 🔹 *فاَقِم علیٰ ما فی یَدیک قیام الحازِمِ الصلیب* وصف آنان بتو گفتم. وتو هم در مقابل آنها حکومت را در دست داری و اعتباری که از علی داری برای حفظ کیان اسلام بپا خیز.
با نیروهای خود قیام کن یک قیام جان بر کف ، یک قیام انسان دور اندیش و مستحکم .
🔹 *والناصِحِ اللَبیب ، التابِعِ لسلطانِه المطیعِ لاِمامِه* بپا خیز یک قیام ناصحانه و دلسوزانه ، قیامی بر مدار عقل نه احساسی، قیامی که همراه با تبعیت از حاکم باشد. قیام تو موافق با حکم من باشد. و بالاتر از رابطه حاکم و سلطان ، رابطه امام است ، نه تنها از جهت حکومتی فرماندار هستی بلکه در رابطه دینی من امام تو هستم و تو مأموم.
🔹 *و ایاکَ وما یُعتَذَرُ منهُ* طوری غائله را ختم بخیر کن که بعد از آن نخواهی عذر خواهی کنی. بر حذر میدارم تو را از کاری که نتیجه آن عذر تراشی باشد.
🔹 *ولا تَکن عندَ النعماءِ بَطَراً* قثم اگر فضای حکومت تو امنیت، آرامش و دوستی بود این نعمتهای خدا دادی تو را مست نکند عند النعماء بطرا ،در نعمت مست نشو
🔹 *ولا عندَ الباساءِ فَشِلاً* در دوران حکومت بأس، سختی و شورش بپاشد، در مواجهه با مشکلات سستی و ضعف از خود نشان نده . ولا عند الباساء فشلا در مشکلات ترس ، فرار ، اضطراب ، سرو صدا مشکل را حل نمی کند محکم بایست و جلو برو.
💢 اللهم اجعل اعمالنا مقبوله 💢
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۳۳ :
نامه به قُثم بن عباس فرماندار مکه
شرح ما وقع این بود که نیروی جاسوس امام از سمت لشکر معاویه خبر آورد که ، معاویه یک لشکر عظیمی را در قالب حجاج راهی مکه کرده ، در لباس احرام اما نه به قصد زیارت بلکه با اهداف سیاسی، در جمع حجاج از امام بد گویی کنند و حکومت امام را زیر سوال ببرند.
وشبهه دخالت علی بر قتل عثمان را در میانه حج پر رنگ کنند.و علی را مقصر و از حامیان قاتل عثمان معرفی کنند که چنین کسی نمیتواند حاکم باشد.
تبلیغات مسمومی در آن فضای حج که از اقصی نقاط عالم افراد می آمدند و عده ای از آنها اصلا در جریان امور نبودند.
خبر که به امام رسید این نامه را برای فرماندار مکه قُثم بن عباس که پسر عموی امام بود، مرقوم فرمود.
🔹 *اما بعد، فاِنَ عینی بالمغرب کتب الیَّ یُعلِمُنیٖ اَنه وُجِهَ الیَ الموسِم اُناسٌ ...
نیروهای امنیتی [ چشمان حاکمند] بمن خبر دادند. معاویه ازاهل شام ،عده ای را روانه حج کرده.
در قلب شام با آن شدت و حدت معاویه ، امام نیروی خبره داشته که پوشیده ترین اخبار معاویه را اطلاع داشته و کارهای سری معاویه را رصد کرده ،و به امام خبر میرساندند.
🔹 *اَلعُمیِ القلوب ،الصُمِ الاسماع ،اَلاکُمَةِ الاَبصار*
این افراد باسم حجاج انتخابی معاویه سه ویژگی دارند.
قلوب آنها کور است.
گوش باطنی آنها کر است.
و چشمهای آنها مانند کور مادر زاد است
حقیقت را نمیتوانند ببینند.
معاویه افرادی که انتخاب میکرد لا ابالی ، پست، بی قید و بند ،
برای این ماموریت که هیچگونه علقه دینی و عرق ملی مذهبی نداشتند. مبادا که در آن شرایط عظمت و معنویت حج تحت تاثیر قرار بگیرند و ماموریت را رها کنند.افرادی که هیچ تاثیر معنوی در آنان راه نداشته باشد.
*« ولقد ذَرَاَنا لِجهنم کثیراً منَ الجنِ والاِنس بهم قلوبٌ لایفقَهُون* *بها ولهم اَعیُنٌ لا یِبصرونَ بها و لَهم آذانٌ لا یَسمعونَ بها اولٰئک* *کالاَنعامِ با هم اَضَل اولٰئک همُ الغافِلون اعراف - ۱۷۸ »*
سه راه برای رسیدن به حقایق ، فهم از طریق قلب ، عبرت گیری از راه چشم و پند پذیری از طریق گوش و این افراد هر سه راه را بسته اند.
🔹 *الذینَ یَلتَمِسونَ الحقَ بالباطِل*
آنان حق و باطل را بهم پیچیده و مشتبه کردند.
لباس حق و حرف راست آنها فقط برای پرده پوشی دروغ آنهاست ،که مسلمانان آنها را پس نزنند.
🔹 *ویُطیعُون المخلوق فی معصیةِ الخالق*
از یک مخلوقی مثل معاویه اطاعت میکنند حتی اگر در مقابل کلام خالق بایستند .
رضای الهی زیر پا گذاشته رضایت مخلوق انتخاب می کنند.
🔹 *ویَشتَرونَ عاجِلِهِا باٰ جلِ الاَبرار المتقین*
می خرند دنیای ناچیز را به عوض آخرتی که خدا به متقین وعده داده ،
به دنیای ساخته شدهٔ معاویه اکتفا می کنند.و آخرت خود می فروشند.
🔹 *فاَقِم علیٰ ما فی یَدیک قیام الحازِمِ الصلیب*
وصف آنان بتو گفتم.
وتو هم در مقابل آنها حکومت را در دست داری و اعتباری که از علی داری برای حفظ کیان اسلام بپا خیز.
با نیروهای خود قیام کن یک قیام جان بر کف ، یک قیام انسان دور اندیش و مستحکم .
🔹 *والناصِحِ اللَبیب ، التابِعِ لسلطانِه المطیعِ لاِمامِه*
بپا خیز یک قیام ناصحانه و دلسوزانه ، قیامی بر مدار عقل نه احساسی،
قیامی که همراه با تبعیت از حاکم باشد.
قیام تو موافق با حکم من باشد.
و بالاتر از رابطه حاکم و سلطان ، رابطه امام است ،
نه تنها از جهت حکومتی فرماندار هستی بلکه در رابطه دینی من امام تو هستم و تو مأموم.
🔹 *و ایاکَ وما یُعتَذَرُ منهُ*
طوری غائله را ختم بخیر کن که بعد از آن نخواهی عذر خواهی کنی.
بر حذر میدارم تو را از کاری که نتیجه آن عذر تراشی باشد.
🔹 *ولا تَکن عندَ النعماءِ بَطَراً*
قثم اگر فضای حکومت تو امنیت، آرامش و دوستی بود این نعمتهای خدا دادی تو را مست نکند
عند النعماء بطرا ،در نعمت مست نشو
🔹 *ولا عندَ الباساءِ فَشِلاً*
در دوران حکومت بأس، سختی و شورش بپاشد، در مواجهه با مشکلات سستی و ضعف از خود نشان نده .
ولا عند الباساء فشلا
در مشکلات ترس ، فرار ، اضطراب ، سرو صدا مشکل را حل نمی کند محکم بایست و جلو برو.
💢 اللهم اجعل اعمالنا مقبوله 💢