موضوع: وصیت نامه مالی امیر المومنین+وقف نامه ی علی+مال و ثروت علی را بهشتی میکند+متولیان موقوفات حضرت چه کسانی بودند؟+چرا امیر المومنین فرزندان حضرت زهرا را بر بقیه فرزندان ترجیح دادند؟+عدالت مالی حتی در مورد فرزندان حضرت زهرا+طعنه ی حضرت به خلفاء+تولید و اشتغال در نهج البلاغه+اهتمام امیر المومنین به محیط زیست+هدف اهل بیت از کنیز داری و برده داری، آموزش و هدایت بود+پاسخ ابن ابی الحدید به شبهه زاهد نبودن علی!!!!!
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۲۴ :
وصیت مالی و وقف نامهٔ حضرت
بعد از جنگ صفین امام وضعیت اموال و دارایی را مشخص می کند.
— دلیل وقف اموالم ، دستیابی مرضات الله و قصد تقرب است.
وقف اموال سبب شود که علی را داخل در بهشت و امنیت از آتش را نصیب کند.
*— وانه یقوم بذالک الحسن*
اجرا و برنامه ریزی در مورد موقوفات اموال بعهده حسن بن علی ست.
*— یَاکُلُ منه بالمعروف*
کسی که بعنوان متولی امور مشخص شد یک درآمدی در حد اعتدال به عنوان حق الزحمه برمیدارد.
*— و یُنفقُ منهُ بالمعروف*
مابقی اموال باغ و نخلستان را در راه خدا انفاق کند.
*— و اِن حَدَثَ بِحسَن حَدَثٌ*
اگر برای حسن اتفاقی افتاد و زنده نبود حسین مسئول اداره موقوفات است.
— دوقسم فرزند دارم ، فرزندان علی از فاطمه و بقیه ی فرزندان.
[ حب به فاطمه و جایگاه شناخت او را مشخص می کند.]
فرزندان فاطمه و بقیه فرزندان سهم الارث آنها از مقدار موقوفات به یک اندازه مساویست .
— اگر تولیت را به حسنین دادم به این علت که :
رضای خدا و تقرب به پیامبر پیدا کنم
*— تکریماً لحُرمته*
حرمت پیامبر را تکریم کنم
پیوندی که از طریق فاطمه با پیامبر داشتم. این پیوند را شریف بدارم ،مسئولیت موقوفات را به فرزندان فاطمه سپردم چون به پیامبر منسوبند و بعد بعهدهٔ بقیه فرزندان می باشد.
این ابی الحدید :
علی یک نکته زیرکانه فرمود در مشخص کردن موقوفات یک طعنه سنگین زده.
شما کسانی بودید که تشریفاً لوصلَتِه را رعایت نکردید.
من نزدیکترین به پیغمبر بودم ،از من حکومت را غصب کردید و تکریماً لحرمته را مراعات نکردید.
اما من بخاطر احترام و شرف ، مسئولیت را بفرزندان فاطمه میدهم .چون آنها شریف ترند.
اما شما حق مرا اکرام نکردید و غصب نمودید.
بخش تولید و محیط زیست در نهج البلاغه
*— ویَشترِطُ علی الذی یَجعلُهُ الیهِ*
شرط من برای متولی امور ،حق ندارد هیچیک از درختان نخل را بفروش رساند.
*— اَن یُترَکَ المال علیٰ اصولِهِ و یِنفقُ مِن ثمرِهِ*
باید اصول ( چاه ، نخل ،درخت ) بر جای خود باشد .
از تولید ، ثمرات و عایدات آن استفاده و انفاق شود.
سرمایه عظیمی که همیشه بماند و یک پشتوانه مالی مهم برای شیعیان است ،نه اینکه از ریشه در آورده بفروش برسد.
*— واَن لا یَبیعَ مِن اولاد تخیل ودیَّةٌهذهِ القریٰ*
نه تنها اصل درخت ، بلکه بچه و نهال نخل هم بفروش نرسد در این آبادی .
*— حتیٰ تُشکِلَ اَرضُها غِراساً*
بجای فروش نهال نخل، آنرا رشد دهید .
و کار کنید و کار کنید تا هیچ زمینی پیدا نباشد.
تمام زمین، نخلستان شبیه به هم ( پر از درخت ) باشد.
در امور مالی این روش تولید و اشتغال است .
نهال را پرورش داده تا درخت تنومندشود.
گسترش دهید ،موقوفات را بزرگتر کنید.
با درآمد حاصل از آن، دستگیری از فقرا را بیشتر کنید.
*— ومَن کان مِن اِمائی اللاتیٖ اَطوفُ علیهِنَّ*
هر کدام از کنیزان من، که فرزند دارند ،یا باردارند، و یا فرزند بدنیا آمده و از دنیا رفته است.
در هر سه حالت آن کنیزان آزاد هستند.
حکم فقهی ام ولد :
ام ولد کنیزی که همسر او از دنیا برود بواسطه این فرزند که آزاد است و ارث فرزند اینست که مادر او آزاد می شود.
برده داری در مسلک دین و مردان خدا نیست.
بلکه مکتب را به این بردگان که قشر ضعیف جامعه بودند مکتب را آموزش می دادند.
ابن ابی الحدید می گوید
عده ای زهد ابو بکر را با علی مقایسه می کنند.
خلیفه اول که از دنیا رفت هیچ باقی نگذاشت بی رغبت بدنیا بود.
اماعلی وصیت نخلستان ،چاهها و کنیزان دارد.علی زاهد نبود.
خود پاسخ می دهد.
خلفا از بیت المال ارتزاق می کردند با بیکاری و بیل نزدن این همه اموال و خانه از کجا آمده بود؟
از علی که نباید تعجب کرد. در چند سال خانه نشینی بیل بدست بود. ،نخلستان پدید آورد.چاه حفر می کرد با آب آن وضو گرفته نماز می خواند بعد آنرا وقف می کرد.
آری علی اموالی داشت اما کی و کجا از آن استفاده کرد!!!
همه یا غنائم بود یا خراج از فتوحات ،و یا کشاورزی واز رنج بود.
از این اموال کدام را به ورثه داد !!!
آنچه را با رنج بدست آورد بخشید و ورثه هم استفاده نکرد.
چگونه زهد او با زهد خلیفه قابل قیاس است!!!
اللهم نعوذ برضاک مِن سخطک