موضوع: طایفه ی بنی تمیم+چرا بصره مکان مناسبی برای رویش فتنه ها بود؟+دستور العمل حکومتی حضرت به عبد الله ابن عباس: با احسان و گذشت قلب مخالفان را جذب کن+در جامعه ای که ترس و اضطراب زیاد باشد، فتنه بیشتر است+برخورد اشتباه عبدالله ابن عباس با مخالفان+قرابت خویشاوندی بنی تمیم با بنی هاشم+ امیر المومنین افرادی که در جدّ شانزدهم با هم مشترک اند را اقوام نزدیک میداند+هر عملی که فرماندار و مسولی در گوشه ای از کشور انجام دهد به پای امام و حاکم جامعه نوشته میشود+امام به همه خوش بین است، سعی کنید حُسن ظن امام را به خودتان حفظ کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۱۸:
نامه به عبدالله بن عباس
بعد از جریان جمل در بصره و شکنجه عثمان بن حنیف فرماندار ،و اخراج او ،حضرت عبدالله بن عباس را جایگزین کرد.
عده زیادی از مردم بصره با اهل جمل همراهی داشتند از جمله طایفه بنی تمیم.
فرماندار به آنها نگاه بدی داشت ،دلچرکین بود و امارات آنها را پیگیر نبود و بر آنان سخت می گرفت.
بنی تمیم نامه ای به امام نوشتند.
درست است ما اشتباه کردیم ،اما اکنون قضیه تمام شده و متوجه اشتباه خود شدیم و شیعه شما بوده و حکومت شما را پذیرفتیم.
آیا درست هست که فرماندار بین ما تفاوت قائل شود برما سخت بگیرد.
حضرت این نامه را به فرماندار بصره عبدالله بن عباس می فرستد.
▪️ *واعلَم اَنَ البصرةَ مَهبطُالاِبلیس ومَغرِسُ الفتن*
بدان بصره جایی ست که محل فرود شیطان و محل پیدایش فتنه های مختلف است.
بصره از نظر موقعیت بزرگترین بندر عراق است .
جایی بعنوان تجارت ،دادو ستد ، محل رفت و آمد افراد گوناگون با فرهنگ مختلف است. یک شهر مهاجر پذیر است.
چنین شهر ی و چنین اوصافی با یک جرقهٔ کوچک با یک اختلاف قومیتی ، عرب و عجم ، به فتنه تبدیل میشود.
عبدالله بن عباس بدان ،در چنین مکان مهمی هستی .فضا برای فتنه آماده ست .مراقب باش.
▪️ *فَحادِثْ اهلَها بالاِحسانِ الیهِم*
این دل چرکینی و مشکلات مردم را با احسان کردن به آنها بر طرف کن.
آنها زخم خوردهٔ این ماجرا هستند با نیکی بر آنها میتوانی اصلاح کنی.
بجای سرزنش ، بخشش و احسان رد کن تا خود متوجه شوند.
تند خویی در مقابل تند خویی کاررا بدتر میکند.
*« فاِذَالذی بینَکَ و بینَهُ عَداوَةٌ کَاَنَهُ ولیٌ حَمیمٌ فصلت -۱۷ »*
اگر بین شما دو گروه عداوتی شد طوری با او رفتار کن گویا او دوستی صمیمی توست.
بامحبت و دلسوزی برخورد کن
▪️ *واحْلُل عُقدَةُ الخَوف عن قلوبِهِم*
آنها یک دل ترسان ولرزان دارند.هر لحظه از فتنه جدید خوف دارند.
تو گره های ترس را از قلوب آنها بازکن.و خیال آنها را راحت کن که کسی حق تعدی به آنها را ندارد.
▪️ *وقد بَلَغَنی تَنَمُرَکَ لبنی تمیم*
بمن خبر رسیده که نسبت به بنی تمیم تند خویی ( تنمر ) داشتی و بر آنها سخت گرفتی.
بدان قوم بنی تمیم ویژگی های مثبتی هم دارند.
▪️ *لم یَغِب نَجمٌ الا طَلَعَ بهم آخرُ*
طایفه ای هستند اگر یکی از روسای آنها از دنیا برود افراد والایی دارند جای آن بنشانند.
قبیلهٔ بزرگ پرور هستند.
یک خاندان بی اصل و نسب نیستند.یک اشتباهی هم کردند ،حال هم تمام شده.
▪️ *و آنهم لم یُسبَقوا بوَغمٕ فی جاهلیة و الاسلام*
چه در زمان جاهلیت و چه در عصر اسلام کسی نتوانسته در شجاعت بر آنها سبقت بگیرد.
در مبارزه و جنگاوری طراز اول هستند.
شجاعت آنها ستودنی ست
▪️ *واِنَا لَهم بِنا رَحِماً ماسَّه و قَرابةً خاصه*
بنی تمیم با ما بنی هاشم فامیل نزدیک و قرابت خاصی دارند.
این دو قبیله در جد سیزدهم با هم یکی هستند.
▪️ *نحن ماجُورونَ علی صِلَتِها و مََازُورُونَ علیٰ قَطیعَتِها*
اگر ما ارتباط صله را حفظ کنیم خدا اجر میدهد. واگر حق خویشاوندی را رعایت نکرده قطع کنیم وزر و بال بر دوش ما میشود.
▪️ *فَارْبَعْ ابا العباس*
عرب وقتی بزرگی کسی را یاد میکند اورا با کنیه مخاطب قرار می دهد .
ای ابا العباس با مردم مدارا کن و مراعات حال آنها را هم داشته باش.
▪️ *فیما جریٰ علی یدیک و* *لسانک من خیرٕ و شرٕ فانا* *شریکانِ فی ذالک*
تو هر کاری ویا هر حرفی بزنی از خیر و شر ، بدان بپای من علی نوشته میشود.
من و تو شریکانِ حکومتیم .
▪️ *وکُن عندَ صالحَ ظنی بک*
من بتو حسن ظن دارم کاری کن که این حسن ظن من باقی بماند.
اگر تند خویی را اصلاح نکردی نظرم عوض میشود.والسلام
*اللهم اکرمنا بنور الفهم*