موضوع: شما شروع کننده جنگ نباشید+سه گروه را نکشید:فراریان، ناتوانان، مجروحان+پاسخ به یک شبهه مهم در مورد کشتن فراریان+وظیفه مجاهدان در قابل فحاشی زنان در میدان جنگ+پاسخ به شبهه ضعیف العقل بودن زنان+کتک زدن زنان حتی در جاهلیت ننگ و عار بود+برخوررد امیر المومنین با زن هتاکی که آرزو مرگ کرد برای حضرت
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۱۴:
اگر نامه مکتوب بوده اما از جمله سفارش و توصیه بوده ،نه نامهٔ رسمی حکومتی.
این نامه قبل از جنگ جمل ، یا قبل از صفین و یا شاید قبل از ورود به هر نگی باشد.
— *لا تُقاتلوهُم حتی یَبدَؤکم*
بهیچ عنوان آغاز گر جنگ نباشید ،بگذارید دشمن ابتدا شروع کند.پیامبر هم توصیه می فرمود.هدف ماهدایت است.
— *بحمدلله علی حجة و ترکُکم ایاهم*
شما که در معرکه ی جنگ حاضر شدید دلیل عقلی و شرعی دارید ،دلیل آن با امام بودن ، پشت سر امام بودن است.
امام طبق معیار و قانون انتخاب شده ،منسوب از جانب خداست.مردم با او بیعت کردند.
شما کار خطایی نمی کنید،به دل دشمن بزنید اما اجازه بدهید ام شروع کننده باشد.
— *حُجةً اُخری لکم علیهِم*
همین دلیل است بر ناحق بودن دشمن ،که در مقابل انواع مسلمین موضع گرفته.
حرف عمومی مسلمین نمی پذیرند ،دست به شمشیر برده ،سمت مسلمین حمله کردند در لسان قرآن محلربند.و محارب را باید جنگید.
— *فاذا کانتِ الهریمةُ باذنِ الله فلا تُقاتلو مُدبرا*
چه در اثنای جنگ و چه بعد از جنگ ، با سه گروه نجنگید و باحال خود رها کنید.
گروه اول : *کانتِ الهزیمه*
کسی که فرار میکند
گروه دوم : *ولا تُصیبُوا مُعوِرا*
کسی که توان دفاع از خود را ندارد.
برای او نه سپری نه شمشیری باقی مانده ،بحال خود رها کنید.
گروه سوم: *ولا تُجهِزوا علی جَریح*
کسانی که مجروح شدند.
در میدان جنگ علاوه بر جهادگر زنانی هم در اطراف میدان جنگ هستند.
— *ولا تَهیجوا النساءَ بِاَذیً*
زنان را بهیجان در بیاورید با آزار و ناسزا گفتن آنها مقابله بمثل نکنید. بیشتر هیجانی میشوند.
— *واِن شَتَمْنَ اَعراضَکم و سَبَبنَ اُمَراءَکم*
اگر چه این زنان ناسزا گویی کنند و امرا و حاکمان شما را شب کنند.
— *فانهُنَ ضعیفاتُ القویٰ و* *الاَنفُس و العُقول*
آن زنان سه صفت دارند.
ضعیف تر از مردان هستند در میدان رزم
و ضعف روحیه دارند،نسبت به مردان .
وضعف عقل دارند.
تحریک هیجان شما سبب می شود ناسزای آنها تبدیل به کفر گویی شود و ما هر گز آنرا نمی پسندیم .
نسبت به این جمله ضعف العقل شبهه ایجاد شده که پاسخ آن در ذیل خطبه ۱۵۳ داده شده
نکته : رابطه بین فحاشی و عقل چیست ؟
آیا عاقل فحاشی میکند!
آیا هرکس بیشتر فحاشی کرد دلیل بر کم عقلی نیست.
*لسانُ العقل وراءَ قلبِه*
عاقل همیشه زبان خود را در کنترل دارد .
این زنان فحاش زبان آنها نمایانگر بی عقلی آنهاست.
شبهه ناقص العقول بودن زنان
در خطبه ۱۵۳ پاسخ داده شده👇
.در قسمتهای دیگر خطبه هم از قبیل ناقص الا یمان ، ناقص العقل آمده
شارحین در صدد پاسخگویی به این کلام حضرت بر آمدند .
چندین پاسخ داده شده .
_ این خطبه قبل از شروع جنگ جمل صادر شده. سیاق جمله نشان میدهد مربوط به عایشه است و در آن پنج گناه مصادیق بر اصحاب جمل بیان شدد.
به احترام عایشه که همسر پیامبر بود از او نامی برده نشده
پس ، فضای خطبه نشانگر اینست که شخص عایشه است .
_ زنان ،عمومی نیست بلکه مصداق خارجی دارد و آن عایشه است .
نظریه دوم
– قران کتاب محکمات است ، آیه دارد
ان الانسان خُلقَ هلوعا ، جزوعا، عجولا ،
«و کان الانسان ظلوماً جهولا »
«ان الانسان لکفورُُ مبین »
انسان عجول, ظلوم و کفور است .
پس انسانهای صبور و شکور ، انبیا و صلحا کجاست ؟
الف و لام بر سر انسان الف و لام جنس است یعنی جنس انسان اینگونه ست.
اگر خود انسان باشد جنس او چنین است اما اگر در ذیل آداب قرانی تربیت و رشد یافته باشد از این قاعده مستثنی هست .
قران جملهٔ کلی میگوید ویک عده ای از ذیل آن خارج می شود.
و زنی که از آموزه های دینی استفاده میکند جنس او فساد آور نیست.
همچو ن صدیقه ی کبری ، مریم مقدس،
قران عمومیت بیان کرد و لی یک عده از آن خارج هستند .
نظریه سوم :
در خطبه ۸۰ هم فرموده نواقص العقول
— عده ای این جملات را از حضرت قبول نمیکنند و این قول را نفی میکنند سند این جملات را نمی پذیرند.
— عده ای قائلند این جملات از حضرت صادر شده ولی محدود به آن عصر و زمان است .
در آن عصر بادیه نشینی ، دور بودن از معارف ، گسترده نبودن علم و بحث ، و بعد از سه خلیفهٔ جور و ظلم ، جامعه به چه شکلی بوده!!
و جملات منحصر است به آن زمان نه در این عصری که مهد پرورش علم و بحث و رشد و ....است.
نظر رهبری هم بر اینست:
— این جملات راجب زنان آن عصر می باشد و تسری دادن به زنان دیگر عصر نیست،
– آیت الله جوادی املی هم این نظر را تایید میکنند که بعضی از امور، مربوط به زمان و مکان خاصی هستند نمیتوان به دوران دیگر تسری داد .
– ابن میثم بحرانی،
صاحب کتاب مصباح السالکین در شرح نهجالبلاغه، هم همین نظریه را دارد.
خواجه نصیرالدین طوسی یکی از شاگردان ابن میثم هست.
– نظر دیگری :
این جملات حضرت در همه ادوار هست.
ذات زنان این نیست ولی غالب ملاک است. صد در صد نیست.
نظر مرحوم مجتهده بانو امین :
— این جمله، کلی در مقابل کلی هست!
نه جزئی در مقابل جزئی!
و نه کلی در مقابل جزئی!
فقط کلی در مقابل کلی درست است.
مثل این که بگوییم
تک تک مردان از تک تک زنان بهترند.
یا بگوییم
تک تک مردان از بعضی زنان بهترند.
یا
تک تک زنان از بعضی مردان بهترند.
جمله کلی در مقابل کلی درست است.
کلی زنان، در مقابل کلی مردان به زیور آلات بیشتر مایلند و بعضی زنان زاهده هستند.
بعضی از مردان ، بیشتر از زنان اهل زینت هستند.
وقتی کلی را در مقابل کلی قرار دهیم جزئیات از ذیل آن خارج می شود.
غفر اللهُ لی و لکم