موضوع: نامه ای به معقل بن قیس ریاحی+تقوا را رعایت کنید حتی در میدان جنگ+سیره ی صلح طلبانه و هدایتگرانه مولا+سحر، ابتدای روز است نه آخر شب+اول نصیحت و دعوت به حق بعد شمشیر کشیدن
بسم الله الرحمن الرحیم شرح نامه ۱۲ : یک دستور به معقل فرمانده سپاه
امیرالمومنین صلوات الله علیه قبل از اعزام نیروهای اصلی به شام ، سه هزار نفر به فرماندهی معقل بن قیس مقدمه لشکر عازم شام شدندتا فضا را مهیا کنند برای ورود نیروهای اصلی.
▪️ *اِتَقِ الله الذی لابدَّ مِن لِقائهِ* در میدان جنگ سخن از تقوا زده نمی شود ،اما من میدان را عرصه عبادت میدانم لذا همگی را به تقوا سفارش میکنم.
تقوای الهی را ملاحظه کنید ،همان خدایی که بناچار بسوی ملاقات با او میروید. « *واتقوااللهَ واعلَموا اَنکم مُلاقُوهُ و بَشرِ المومنین بقره* *۲۲۳* » عاقبتی بجز حضور در پیشگاه خدا ندارید « الیٰ ربِک مُنتَهٰها نازعات -۴۴ »
▪️ *لا تُقاتِلَنَ الا مَن قاتَلَک* جنگ فتح بی حساب و کتاب نیست . بدنبال به ثمر نشاندن اسلام هستیم ، تو با کسی جنگ نکن مگر او پیشگام در حمله باشد.
▪️ *و سرِ البَردَینِ و غَوِر بالناس* حال لشکر خود را مراعات کن و آنها را در بین دو خنکی [ صبح ،عصر] حرکت بده
▪️ *ورَفّهِ بالسَیرِ* رفاه و آسایش نیروها را در نظر بگیر ، برآنان آسان بگیر ،که از زحمت در مسیر ،جان آنها در میدان جنگ توان و قوت نداشته باشد.
▪️ *ولا تُسرِ اولَ اللیلِ فانَ اللهَ جَعلَهُ سکناً* لشکر خود را درشب حرکت مده . حتی اول شب به تصور اینکه فرصت هست فرمان حرکت نده. خداوند شب را موجب آرامش و سکنی قرار داده. کوچ را برای شب مقرر نکرده.
▪️ *فَارِحْ فیهِ بدَنَک و رَوِحْ ظَهرَک* در شب جان خود را استراحت دهید تا قوای از دست رفته را باز یابید. حیوانات نظامی یا حیوان حمل تدارکات را استراحت ده
▪️ *ولذا وَقَقتَ حینَ یَنبَطِحَ السحَر اَو یَنفَجِرَ الفَجَر* استراحت شبانه شما تا وقت سحر یا طلوع فجر است. سحر به صرف تاریک بودن جزوی از شب نیست.بلکه شروع و آغاز روز است.سحر موقع تکاپو و بهره مندی ست. سحر تکه ای از شب است که ملحق به روز است.
▪️ *فَسِر علیٰ برکَةِ الله* به وقت حرکت در سحر یا طلوع فجر ،با توکل بر خدا و طلب لطف و برکت الهی راه را سر بگیرید. خدا به حرکت ،تلاش، زحمت، و تحمل سختی شما به سلاح و کوشش شما، برکت می دهد. تن پروری موجب برکت نیست.
▪️ *فاذا لَقیتَ العدو وَقِف من اصحابکَ وسطا* هر گاه با دشمن مواجه شدی فرمانده لشکر مراقب باشد در جلو سپاه حرکت نکند در میانه لشکر باشد و قلب لشکر بوجود فرمانده استوار است.این را هم حفظ کند.
فرمانده باید میدان دیده باشد در وسط میدان باشد.اما در وسط میدان بودن بی مهابا نباشد . اگر فرمانده از جلو زده شود سپاه از هم می پاشد ،مقدمه ی لشکر علی بهم می ریزد. در میدان باش ولی جوانب را رعایت کن.
▪️ *ولا تَدْنَ من آلقوم دُنُواّ* آنقدر به دشمن نزدیک نشو که تصور کند آتش جنگ را بر افروخته می کنی.اَن یُنشِبَ و از ترس حمله ور شود.
▪️ *و لا تُباعِد عنهم من یَهابُ الباس* و از طرفی آنقدر از لشکر مخالف دور نباش که تصور کند سپاه اسلام ترسیده. بر این منوال بمان تا امر و فرمان من حتی یاتیَکَ اَمری برسد.
دستورالعمل کلی ما در مواجهه با دشمن، اینست که ما جنگ طلب نیستیم قبل از جنگ حتما دعوت به حق و ارشاد مردم لازم است.
▪️ *ولا یَحمِلَنَکم شَنَانُ قِتالِهِم* بهیچ وجه به قتال دشمن تحریک نشوید به سبب بغض درونی، و دست به سلاح نبرید مگر اینکه دعوت به حق ، انذار و اتمام حجت کنید . *قبلَ دُعائِهِم و الاِعذار الیهم* بعد از اتمام حجت سر به مخالفت برداشتند دست به سلاح شوید . اصل اول، آن چهرهْ آگاهی و هدایت گری ست ، برای کسانی که تا آگاهند و پذیرش سخن حق را دارند.
*اللهم اختم لنا بالسعادة*
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نامه ۱۲ :
یک دستور به معقل فرمانده سپاه
امیرالمومنین صلوات الله علیه قبل از اعزام نیروهای اصلی به شام ، سه هزار نفر به فرماندهی معقل بن قیس مقدمه لشکر عازم شام شدندتا فضا را مهیا کنند برای ورود نیروهای اصلی.
▪️ *اِتَقِ الله الذی لابدَّ مِن لِقائهِ*
در میدان جنگ سخن از تقوا زده نمی شود ،اما من میدان را عرصه عبادت میدانم لذا همگی را به تقوا سفارش میکنم.
تقوای الهی را ملاحظه کنید ،همان خدایی که بناچار بسوی ملاقات با او میروید.
« *واتقوااللهَ واعلَموا اَنکم مُلاقُوهُ و بَشرِ المومنین بقره* *۲۲۳* »
عاقبتی بجز حضور در پیشگاه خدا ندارید
« الیٰ ربِک مُنتَهٰها نازعات -۴۴ »
▪️ *لا تُقاتِلَنَ الا مَن قاتَلَک*
جنگ فتح بی حساب و کتاب نیست .
بدنبال به ثمر نشاندن اسلام هستیم ، تو با کسی جنگ نکن مگر او پیشگام در حمله باشد.
▪️ *و سرِ البَردَینِ و غَوِر بالناس*
حال لشکر خود را مراعات کن و آنها را در بین دو خنکی [ صبح ،عصر] حرکت بده
▪️ *ورَفّهِ بالسَیرِ*
رفاه و آسایش نیروها را در نظر بگیر ، برآنان آسان بگیر ،که از زحمت در مسیر ،جان آنها در میدان جنگ توان و قوت نداشته باشد.
▪️ *ولا تُسرِ اولَ اللیلِ فانَ اللهَ جَعلَهُ سکناً*
لشکر خود را درشب حرکت مده .
حتی اول شب به تصور اینکه فرصت هست فرمان حرکت نده.
خداوند شب را موجب آرامش و سکنی قرار داده. کوچ را برای شب مقرر نکرده.
▪️ *فَارِحْ فیهِ بدَنَک و رَوِحْ ظَهرَک*
در شب جان خود را استراحت دهید تا قوای از دست رفته را باز یابید.
حیوانات نظامی یا حیوان حمل تدارکات را استراحت ده
▪️ *ولذا وَقَقتَ حینَ یَنبَطِحَ السحَر اَو یَنفَجِرَ الفَجَر*
استراحت شبانه شما تا وقت سحر یا طلوع فجر است.
سحر به صرف تاریک بودن جزوی از شب نیست.بلکه شروع و آغاز روز است.سحر موقع تکاپو و بهره مندی ست.
سحر تکه ای از شب است که ملحق به روز است.
▪️ *فَسِر علیٰ برکَةِ الله*
به وقت حرکت در سحر یا طلوع فجر ،با توکل بر خدا و طلب لطف و برکت الهی راه را سر بگیرید.
خدا به حرکت ،تلاش، زحمت، و تحمل سختی شما به سلاح و کوشش شما، برکت می دهد.
تن پروری موجب برکت نیست.
▪️ *فاذا لَقیتَ العدو وَقِف من اصحابکَ وسطا*
هر گاه با دشمن مواجه شدی فرمانده لشکر مراقب باشد در جلو سپاه حرکت نکند در میانه لشکر باشد و قلب لشکر بوجود فرمانده استوار است.این را هم حفظ کند.
فرمانده باید میدان دیده باشد در وسط میدان باشد.اما در وسط میدان بودن بی مهابا نباشد .
اگر فرمانده از جلو زده شود سپاه از هم می پاشد ،مقدمه ی لشکر علی بهم می ریزد.
در میدان باش ولی جوانب را رعایت کن.
▪️ *ولا تَدْنَ من آلقوم دُنُواّ*
آنقدر به دشمن نزدیک نشو که تصور کند آتش جنگ را بر افروخته می کنی.اَن یُنشِبَ و از ترس حمله ور شود.
▪️ *و لا تُباعِد عنهم من یَهابُ الباس*
و از طرفی آنقدر از لشکر مخالف دور نباش که تصور کند سپاه اسلام ترسیده.
بر این منوال بمان تا امر و فرمان من حتی یاتیَکَ اَمری برسد.
دستورالعمل کلی ما در مواجهه با دشمن، اینست که ما جنگ طلب نیستیم قبل از جنگ حتما دعوت به حق و ارشاد مردم لازم است.
▪️ *ولا یَحمِلَنَکم شَنَانُ قِتالِهِم*
بهیچ وجه به قتال دشمن تحریک نشوید به سبب بغض درونی، و دست به سلاح نبرید مگر اینکه دعوت به حق ، انذار و اتمام حجت کنید .
*قبلَ دُعائِهِم و الاِعذار الیهم*
بعد از اتمام حجت سر به مخالفت برداشتند دست به سلاح شوید .
اصل اول، آن چهرهْ آگاهی و هدایت گری ست ، برای کسانی که تا آگاهند و پذیرش سخن حق را دارند.
*اللهم اختم لنا بالسعادة*