موضوع: فضائل اهل بیت+ائمه حیات علم اند+رابطه ی علم و حلم+عدم مخالفت اهل بیت با هم+دین داری عاقلانه+حفظ و نهداری دین مهمتر است از شنیدن و روایت کردن دین
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه خطبه ۲۳۹ : موضوع : فضائل و ویژگیهای اهل بیت علیهم السلام
• اهلبیت حیات علمند. روح وحیات حقیقی علم اهلبیت هستند همانطور که قلب مایه ی حیات انسان است. « هُم عیشُ العلم و موتُ الجهل » جهل و نادانی با وجود اهلبیت می میرد.
• حلم اهلبیت خبر میدهد شمارا از علم آنها . « یُخبرُکم حلمُهُم عن علمِهِم » برای اینکه نهایت علم آنان آگاه شوید بسراغ حلم آنها بروید.صبر و تحمل آنها بنگرید.
انسانهای عالم، بردبار و اهل تحمل نیستند نشان دهنده ی اینست که علم چندانی ندارند. رابطهٔ علم وحلم یک رابطهٔ عمیق است.
هر چه علم به حقایق بیشتر باشد ،هر چه دستیابی به حقایق و توحید بالاتر باشد. با ناگواری و مشکلات در پای آن راحت برخورد می کند. با حلم و بردباری عبور میکند. سختی را آنچنان که هست سخت نمی بیند. چون علم حقیقی اگر افزون شود در کنار آن حلم هم بیشتر می شود.
نبود حلم و آرامش نشان می دهد که سواد هست اما این سواد علمی برای او ندارد. به موازات علم حلم هم افزون میشود.
• برای شناخت باطن اهلبیت ظاهر آنان بنگرید. این پاکی که در اعمال و رفتار آنها ظاهر است خبر از پاکی درون دارد.
• سکوت اهلبیت از منطق حکیمانهٔ آنان خبر می دهد. « و صَمتُهُم عن حِکمِ منطِقِهِم » سخن گفتن اهلبیت حکیمانه است کما اینکه سکوت هم حکیمانه است.
رسولخدا (ص) فرمود. اگر فرد مومن و متشرعی را در سکوت فرو رفته دیدید به او نزدیک شوید ،اگر حرف زد حرف او حکمت است. سخن زیاد خطای زیاد دارد. • اهل بیت هیچگاه با حق مخالفت نمی کنند و در تشخیص حق با هم اختلاف پیدا نمی کنند. « لا یخالفون الحقَ ولا یَختَلفونَ فیهِ » بخاطر عصمت و علم که عامل بحق هستند هیچ اختلافی پیدا نمی کنند.
در آدمی هوس، نفس و گاهی عدم علم سبب اختلاف می شود.
• اهل بیت پایه و اساس اسلام ، و بمنزلهٔ ستونهای محکم یک خیمه عامل استواری هستند. « هم دَعائِمُ الاسلام »
• اهلبیت پناهگاه مردم هستند « بهم عادَ الحقُ فی نصابِه » بعد از پیامبر دین از آن ریل گذاری خود خار ج شد، اما به بوجود اهلبیت دین به جابگاه حق و به نصاب خود برگشت.
• به سبب وجود اهل بیت باطل از جایگاه پوشالی خود به کنار زده خواهد شد. « و اَنزاحَ الباطلُ عن مقامه » وجود اهلبیت نورانی و درخشان ،هر جایی روشنایی آمد حقیقت جایگاه واقعی خود را پیدا می کند و باطل با آن لباس ظاهری پایین کشیده خواهد شد.
• اهل بیت دین را فهمیدند، فهمی که موجب نگهداری دین میشود و عامل به دین هم هستند. « عَقَلوا الدینَ عقلَ وِعایةٕ و رِعایَةٕ »
• در مقابل ، کسانی که از دین فقط به شنیده ها اکتفا می کنند. « لاعَقلَ سِماعٕ و رِوایَةٕ» فهمیدند دین را اما نه برای عمل بلکه برای روایت کردن.
• چه بسیارند راویان دین ، و چه کم هستند عاملان به دین. « رواةَ العلمِ کثیر و رُعائةُ قلیل » اهلبیت آموختند و دین را فهمیدند ،حافظان دین و عاملان به دین هستند.
اللهم اجعلنا من العالمین بطاعتک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه خطبه ۲۳۹ :
موضوع : فضائل و ویژگیهای اهل بیت علیهم السلام
• اهلبیت حیات علمند. روح وحیات حقیقی علم اهلبیت هستند همانطور که قلب مایه ی حیات انسان است.
« هُم عیشُ العلم و موتُ الجهل »
جهل و نادانی با وجود اهلبیت می میرد.
• حلم اهلبیت خبر میدهد شمارا از علم آنها .
« یُخبرُکم حلمُهُم عن علمِهِم »
برای اینکه نهایت علم آنان آگاه شوید بسراغ حلم آنها بروید.صبر و تحمل آنها بنگرید.
انسانهای عالم، بردبار و اهل تحمل نیستند نشان دهنده ی اینست که علم چندانی ندارند.
رابطهٔ علم وحلم یک رابطهٔ عمیق است.
هر چه علم به حقایق بیشتر باشد ،هر چه دستیابی به حقایق و توحید بالاتر باشد.
با ناگواری و مشکلات در پای آن راحت برخورد می کند. با حلم و بردباری عبور میکند. سختی را آنچنان که هست سخت نمی بیند.
چون علم حقیقی اگر افزون شود در کنار آن حلم هم بیشتر می شود.
نبود حلم و آرامش نشان می دهد که سواد هست اما این سواد علمی برای او ندارد.
به موازات علم حلم هم افزون میشود.
• برای شناخت باطن اهلبیت ظاهر آنان بنگرید.
این پاکی که در اعمال و رفتار آنها ظاهر است خبر از پاکی درون دارد.
• سکوت اهلبیت از منطق حکیمانهٔ آنان خبر می دهد.
« و صَمتُهُم عن حِکمِ منطِقِهِم »
سخن گفتن اهلبیت حکیمانه است کما اینکه سکوت هم حکیمانه است.
رسولخدا (ص) فرمود. اگر فرد مومن و متشرعی را در سکوت فرو رفته دیدید به او نزدیک شوید ،اگر حرف زد حرف او حکمت است. سخن زیاد خطای زیاد دارد.
• اهل بیت هیچگاه با حق مخالفت نمی کنند و در تشخیص حق با هم اختلاف پیدا نمی کنند.
« لا یخالفون الحقَ ولا یَختَلفونَ فیهِ »
بخاطر عصمت و علم که عامل بحق هستند هیچ اختلافی پیدا نمی کنند.
در آدمی هوس، نفس و گاهی عدم علم سبب اختلاف می شود.
• اهل بیت پایه و اساس اسلام ، و بمنزلهٔ ستونهای محکم یک خیمه عامل استواری هستند.
« هم دَعائِمُ الاسلام »
• اهلبیت پناهگاه مردم هستند
« بهم عادَ الحقُ فی نصابِه »
بعد از پیامبر دین از آن ریل گذاری خود خار ج شد، اما به بوجود اهلبیت دین به جابگاه حق و به نصاب خود برگشت.
• به سبب وجود اهل بیت باطل از جایگاه پوشالی خود به کنار زده خواهد شد.
« و اَنزاحَ الباطلُ عن مقامه »
وجود اهلبیت نورانی و درخشان ،هر جایی روشنایی آمد حقیقت جایگاه واقعی خود را پیدا می کند و باطل با آن لباس ظاهری پایین کشیده خواهد شد.
• اهل بیت دین را فهمیدند، فهمی که موجب نگهداری دین میشود و عامل به دین هم هستند.
« عَقَلوا الدینَ عقلَ وِعایةٕ و رِعایَةٕ »
• در مقابل ، کسانی که از دین فقط به شنیده ها اکتفا می کنند.
« لاعَقلَ سِماعٕ و رِوایَةٕ»
فهمیدند دین را اما نه برای عمل بلکه برای روایت کردن.
• چه بسیارند راویان دین ، و چه کم هستند عاملان به دین.
« رواةَ العلمِ کثیر و رُعائةُ قلیل »
اهلبیت آموختند و دین را فهمیدند ،حافظان دین و عاملان به دین هستند.
اللهم اجعلنا من العالمین بطاعتک