⭕️حکمت ۱۴۱ از جمله حکمت های پر قیل و قال نهج البلاغه است. چرا که عده ای از آن برداشت ناصوابی داشته اند.
امیرالمؤمنین فرمود اینکه عیال انسان کم باشد و نانخور انسان کم باشد این یکی از آسایش هاست این حکمت با توجه به معنایی که عرض کردیم برای یک عده شبهه ایجاد شده یعنی در این دوره از زمانه ما با توجه به شرایط روز آیاامیرالمؤمنین دعوت کرده است به کم فرزند آوری و آیا در مرام اهل بیت کم فرزند داشتن حسن است ؟
دراین حکمت منظور حضرت چیست؟
یکی از دو آسایش فرزند کمتر است آیا کلام حضرت این معنی را میرساند یا نه ؟
⏪ دو آسایشی که در کلام حضرت به آن اشاره شده:
1⃣. یا انسان باید از جهت مالی و مادی از وضعیت خوبی برخوردار باشد و زیاد بودن نانخور برای او ایجاد زحمت نکند. دراین صورت هر چه فرزندان و نانخور انسان بیشتر باشد، آرامش و آسایش او نیز بیشتر است. چون از نظر مالی مشکلی ندارد و همین ک فرزندان دور او هستند خوشحال است.
2⃣ یا اینکه انسان از جهت مالی در مضیقه و سختی است ، در این صورت عیالوار بودن باعث زحمت او میشود و چه بسا نتواند آنگونه که شایسته است از پس مخارج آنها بر بیاید وهمیشه دچار ناراحتی و بی قرار باشد.
در این صورت حضرت میفرماید کمی عائله خود یک آسایش و آرامشی است برای انسان ندار.
⛔️دو مقدمه عرض کنیم و بعد سراغ معنی حکمت برویم که معنا چیست
👈مقدمه 1:
هیچ گاه نمی توان با دیدن یک آیه یا حدیث در مورد یک موضوع نتیجه گیری کرد. باید تمام آیات و روایات و ادله ی عقلی را در یک موضوع بررسی کرد و خانواده روایی را مورد توجه قرار داد و بعد متناسب با آن در یک موضوع به نتیجه رسید. در باب "فرزند کمتر، زندگی بهتر" که برخی خواسته اند از این حکمت نتیجه بگیرند نیز باید همین قاعده را پیاده کرد و به مجموع آیات و روایات توجه داد.
ما باید دین شناس باشیم و دین شناسی به دیدن جمیع روایات و آیات است
👈مقدمه ۲:
امیرالمومنین در نهج البلاغه، گاهی از حقایق عالم سخن میگویند و باطن امور را برای دوستداران و محبینشان بیان میکنند.
📍مانند نامه ۳۱ که باید های تربیت اسلامی است.
📍یا خطبه متقین که حقیقت انسان را متقی را معرفی میکنند.
ولی در برخی موارد صرفا سخن از "واقعیت" های جامعه میگویند در حالی که چه بسا این واقعیت ها مورد تایید حضرت نیستند ولی فعلا جامعه دچار آنهاست و باید مسلمان وشیعه آن وقایع را بشناسد و در دام آنها گرفتار نشود.
اینکه انسان غنی در غربت باشد مثل وطن اوست چون همیشه اطراف او شلوغ است. ولو اینکه انسان بی ارزشی باشد،
و انسان فقیر در وطن هم غریب است چون دور او خلوت است ولو اینکه انسان حکیمی باشد؛
این یک واقعیت است در جامعه.
ولی آیا حضرت به این امر راضی است؟ هرگز.
⭕️حضرت میفرماید واقعیت جامعه اینگونه است در حالی که باید مردم دور عالم را شلوغ کنند و از او استفاده ببرند نه دور پولدار را.
حکمت ۱۴۱ از جمله واقعیت های جامعه است، یعنی مردم دنبال راحتی و آسایش خودشان هستند و از فرزند و سختی های آن فراری اند.
ولی آین فرار از سختی مورد تایید امیرالمومنین است؟ خیر.
⏪معنای حکمت ۱۴۱:
قِلَّةُ الْعِیَالِ، أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ
1⃣ معنای اول _ اگر چه کم بودن اهل و عیال از جهت مادی و ظاهری باعث آسایش و راحتی است اما:
👈اولا: هر کاری که آسان باشد، الزاما خوب و پسندیده نیست.پیامبر میفرماید:
أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها.
و اصلا "جهاد" با سختی و رنج و زحمت همراه است و به همین خاطر ارزش و پاداش آن بسیار بالاست.
فرزند آوری سخت هست و تربیت فرزند سخت است ولی خدا به کار سخت اجر میدهد.
⭕️اگر دنبال آسایش هستند.
بله کم فرزند داشتن آسایش می آورد ولی اگر انسان تن به کار ندهد و بار روی دوش نگذارد که خوب نیست . انسان باید اهل جهاد باشد در حکمت های قبلی هم عرض کردیم هم در جهاد زحمت هست هم در تبعّل اینکه خانمی خوب شوهر داری کند جهاد است واجر جهاد را کسی میبرد که سختی بکشد.
فرزند آوری جهاد است سختی دارد و زحمت و بی خوابی دارد ولی کار سخت خریدار دارد .
👈ثانیا:
فرار کردن از سختی های فرزند آوری و راحت طلبی، قطعا آینده تلخ و سختی را برای والدین در پی دارد.
انسانی که در جوانی از پذیرش مسئولیت و تحمل سختی ها فرار کند، در دوران پیری که زمان احتیاج است نمی تواند خواسته و نیازهایش را به تنهایی بر آورده کند.
.
⛔️انسان باید در دوران جوانی و قدرت، زحمت های فرزند آوری و تربیت فرزند را به عهده بگیرد تا در پیری و گرفتاری این سرمایه به درد او بخورد و او را نجات دهد.
انسان آینده نگر، با خود میگوید من این آسایش زودگذر رو نمیخواهم سختی را تحمل میکنم فردا روز برکات آن برای من بیشتر است.
اگر پیر شدی چه کسی از تو مراقبت خواهد کرد ؟
تو اگر به فکر خود هم هستی باید فرزند آوری کنی .شاید کسی هم باشد که بچه اش والدین را ترک کرده باشد، ولی این استثنا هست. غالبا فرزند از والدین دستگیری میکند.
💮 آقای قرائتی میفرمود کسانی که با پارک و رستوران و گشت و گذار میخواهند یدون فرزند آسایش و آرامش رو تجربه کنند، هرگز نفهمیدن آسایش و آرامش فرزند آوری چیست!!!
او نمیفهمدچون لذتش را نچشیده و درک نکرده ولی دین میگوید شما با حقایق زندگی کنید حقیقت این است لذتی که در فرزند آوری و تشکیل خانواده هست در هیچ چیز دیگری بدست نمی آید.
2⃣معنای دوم:
این حکمت در مقام توصیه به کم کردن فرزندان نیست، بلکه در مقام تسلی ودلداری به کسانی است که به هر دلیل صاحب اولاد نشده اند یا فرزند کمی دارند.
❌مرسوم است در بین مردم که اگر کسى خانه کوچکى داشته باشد به او مى گویند غمگین نباش مشکلات تو کمتر است "هر که بامش بیش برفش بیشتر"
کلام حضرت میفرماید یکی از آسایش و آرامش ها اینست که بچه کم باشد.
اصل اینست که صاحب خانه و فرزند باشی، اگر هم نشد طوری نیست شما زحمت کشیدی کاری که میخواستی انجام بدهی را انجام دادی . ولی نشد اگر میشد زحمت هم داشت .
❌مقام این حکمت در کم بچه آوردن نیست در مقام تسلی دادن است
💮ابن قتیبه دینوری در «ادب الکتاب» مى گوید:
اَلْقَلُم أحَدُ اللِّسانَیْنِ
اگر کسی لال بود سخنران فصیحی نبود ایرادی ندارد چرا که قلم یکی از دو زبان است.
وَالْعَمُّ أحَدُ الاَبَوَیْنِ
اگر کسی یتیم است نگران نباشد، عمو هم یکی از دو پدر است.
وَقِلَّةُ الْعِیالِ أَحَدُ الْیَسارَیْنِ
کسی که بچه کمی دارد نگران نباشد، کم بودن عیال هم یکی از دو راحتی است.
وَالْقَناعَةُ أحَدُ الرِّزْقَیْنِ
آدم فقیر نگران نباشد، همین روحیه قناعت هم یکی از دو رزقی است که خدا داده.
وَالْیَأْسُ أَحَدُ النَّجْحَیْنِ
کسی که از دیگران مایوس شد نا امید نباشد، خود ناامیدی از دیگران یکی از دو پیروزی است.
همه این موارد برای تسلی دادن به انسان های گرفتار است نه اینکه بگوییم، عمو به جای پدر است!!!!
💮مرحوم علامه تهرانی در همان بحبوحه ی کنترل ازدیاد نسل در جامعه مطرح شده بود کتابی نوشتند با این مضمون که اسلام مخالف کنترل تهدید نسل است و جامعه اسلامی باید از جهت فرزند آوری شکوفا شود و از آیات و روایات ثابت کرد
↙️ نظر اسلام در مورد ازدیاد نسل:
در آیات و روایات فراوانی توصیه و تاکید به فرزند آوری و تکثیر نسل شده است:
یکی از نعمت هایی که خدا در قرآن به آن اشاره کروه است کثرت فرزند است فرزندان، از نعمت ها و کمک های الهی
از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا باران هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد)فرزند زیاد داشتن یکی از نعمت های خدا هست یکی از مدد هایی که خدا به انسان های مومن داده
حضرت موسى به خداوند عرض کرد: خداوندا! چه عملى نزد تو برترین عمل است؟ خداوند متعال فرمود: دوست داشتن کودکان. زیرا آنها را با سرشت توحیدی خلق کردم.
💮پیامبر صلی الله علیه وآله :
اُطلُبُوا الوَلَدَ وَ التَمِسوهُ، فَإنَّهُ قُرَّةُ العَینِ و رَیحانَةُ القَلبِ
فرزند بخواهید و آن را طلب کنید؛ چرا که مایه روشنى چشم و شادىِ قلب است .
💮رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمود :
لا یَدَع أحَدُکُم طَلَبَ الوَلَدِ؛ فَإِنَّ الرَّجُلَ إذا ماتَ و لَیسَ لَهُ وَلَدٌ انقَطَعَ اسمُهُ
هیچ یک از شما نباید فرزند خواهى را واگذارد، چرا که وقتى انسان بمیرد و فرزندى نداشته باشد، از نام و آوازه مى افتد.
یکی از کرامت هایی که خدا به انسان عطا میکند نام او بعد از مرگ زنده باشد و به نیکی یاد شود چه زمانی به نیکی یاد میشود؟ زمانی که فرزند صالحی جای انسان رو بگیرد
💮پیامبر گرامی :
بَیْتٌ لا صِبْیانَ فیهِ لا بَرَکَةَ فیهِ
خانه اى که کودکان در آن نباشند ، برکت ندارد.
نظر ما مردم اینست که والدین روزی و خرج را میدهیم و بچه ها نان خور ما هستند. ولی نظر قرآن اینست که:
اول به بچه رزق میدهیم بعد به پدر و مادر و هرچه فرزند بیشتر روزی هم بیشتر. پس از صدقه سر بچه شما هم روزی میخورید .
⏪ توجه به شرایط زمانه:
در دوره حاضر با توجه به شرایط پیش آمده برای جامعه اسلامی شیعی، نیاز به فرزندآوری بیش از همیشه احساس میشود.وظیفه ی ما این است که رهبر به عنوان دیده بان این انقلاب فرمودند :
⚜ مساله جمعیت مساله ای است که انسان وقتی به عمق آن فکر میکند تنش میلرزد.
⏪ ایران شیعه خانه امام زمان است، وظیفه همه افراد آن است که برای تکثیر شیعه و تربیت سرباز برای امام زمان تلاش کنند.
⏪زوج های جوان با فرزند آوری، پدربزرگ و مادر بزرگ ها با حمایت مالی و معنوی:
۱.کمک مالی و تقبل بخشی از نیازهای فرزند
۲.کمک به نگهداری، مراقبت و تربیت فرزند
⏪زشت است برای خانواده شیعه انقلابی ، که عروس و داماد را از فرزند آوری منع کنند یا بگویند زود است، بین هر بچه تا بچه دیگر چند سال فاصله بیفتد و...
⏪متخصصین فن میگویند حداقل ۴ فرزند است که میتواند این شیب تند از بین رفتن جامعه را نجات دهد.
🔻سه نکته قابل عرض است :
1⃣ اگر عده ای واقعا شرایط فرزند آوری را ندارند، بار از عهده ی آنها برداشته شده ولی جهاد فرزند آوری با تحمل همه سختی هایش بر همگان لازم است.
2⃣ ترس از مشکلات مالی دلیل موجهی برای ترک این جهاد نیست. فرزندان امیرالمومنین در ناز و نعمت بودند؟
خیر .
آنقدر مشکل مالی بود که وقتی سه روز افطاری را به فقیر و یتیم و اسیر دادند دیگر چیزی در خانه برای خوردن نداشتند.
در روایت است که پیامبر خانه امیرالمومنین تشریف آوردند، غذایی که در خانه موجود بود به همه اعضای خانواده نمیرسید.
ما امروز از جهت معیشت زندگی مان خیلی بهتر است اگر از زوائد زندگی کم کنیم.
⏪عده ای از ثروتمندان و متمولین باید هزینه درمان زوج های نابارور را تقبل کنند، خانواده ها با ازدواج آسان کنار بیایند و شرایط برای لبیک گفتن به این درخواست ولیّ جامعه محقق بشود.
3⃣ عده ای از تربیت فرزند زیاد میترسند. تجربه و علم ثابت کرده، با افزایش تعداد فرزندان باری که بر دوش والدین است کمتر میشود و تربیت در یک بستر آسان تر انجام میشود. حتی اگر کسی دنبال تربیت نیکو هم هست باید به فکر فرزند آوری باشد نه تک فرزندی.
اللهم اجعل مِن ذریتنا قرّهَ اعیُن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۲/۳ . ۱۱ شوال
💢 حکمت ۱۴۱ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): قِلَّةُ الْعِیَالِ، أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ
کمى عائله و نانخور یکى از دو آسایش است.
⭕️حکمت ۱۴۱ از جمله حکمت های پر قیل و قال نهج البلاغه است. چرا که عده ای از آن برداشت ناصوابی داشته اند.
امیرالمؤمنین فرمود اینکه عیال انسان کم باشد و نانخور انسان کم باشد این یکی از آسایش هاست این حکمت با توجه به معنایی که عرض کردیم برای یک عده شبهه ایجاد شده یعنی در این دوره از زمانه ما با توجه به شرایط روز آیاامیرالمؤمنین دعوت کرده است به کم فرزند آوری و آیا در مرام اهل بیت کم فرزند داشتن حسن است ؟
دراین حکمت منظور حضرت چیست؟
یکی از دو آسایش فرزند کمتر است آیا کلام حضرت این معنی را میرساند یا نه ؟
⏪ دو آسایشی که در کلام حضرت به آن اشاره شده:
1⃣. یا انسان باید از جهت مالی و مادی از وضعیت خوبی برخوردار باشد و زیاد بودن نانخور برای او ایجاد زحمت نکند. دراین صورت هر چه فرزندان و نانخور انسان بیشتر باشد، آرامش و آسایش او نیز بیشتر است. چون از نظر مالی مشکلی ندارد و همین ک فرزندان دور او هستند خوشحال است.
2⃣ یا اینکه انسان از جهت مالی در مضیقه و سختی است ، در این صورت عیالوار بودن باعث زحمت او میشود و چه بسا نتواند آنگونه که شایسته است از پس مخارج آنها بر بیاید وهمیشه دچار ناراحتی و بی قرار باشد.
در این صورت حضرت میفرماید کمی عائله خود یک آسایش و آرامشی است برای انسان ندار.
⛔️دو مقدمه عرض کنیم و بعد سراغ معنی حکمت برویم که معنا چیست
👈مقدمه 1:
هیچ گاه نمی توان با دیدن یک آیه یا حدیث در مورد یک موضوع نتیجه گیری کرد. باید تمام آیات و روایات و ادله ی عقلی را در یک موضوع بررسی کرد و خانواده روایی را مورد توجه قرار داد و بعد متناسب با آن در یک موضوع به نتیجه رسید. در باب "فرزند کمتر، زندگی بهتر" که برخی خواسته اند از این حکمت نتیجه بگیرند نیز باید همین قاعده را پیاده کرد و به مجموع آیات و روایات توجه داد.
ما باید دین شناس باشیم و دین شناسی به دیدن جمیع روایات و آیات است
👈مقدمه ۲:
امیرالمومنین در نهج البلاغه، گاهی از حقایق عالم سخن میگویند و باطن امور را برای دوستداران و محبینشان بیان میکنند.
📍مانند نامه ۳۱ که باید های تربیت اسلامی است.
📍یا خطبه متقین که حقیقت انسان را متقی را معرفی میکنند.
ولی در برخی موارد صرفا سخن از "واقعیت" های جامعه میگویند در حالی که چه بسا این واقعیت ها مورد تایید حضرت نیستند ولی فعلا جامعه دچار آنهاست و باید مسلمان وشیعه آن وقایع را بشناسد و در دام آنها گرفتار نشود.
📍مانند حکمت ۵۶:
الْغِنَى فِی الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَة
اینکه انسان غنی در غربت باشد مثل وطن اوست چون همیشه اطراف او شلوغ است. ولو اینکه انسان بی ارزشی باشد،
و انسان فقیر در وطن هم غریب است چون دور او خلوت است ولو اینکه انسان حکیمی باشد؛
این یک واقعیت است در جامعه.
ولی آیا حضرت به این امر راضی است؟ هرگز.
⭕️حضرت میفرماید واقعیت جامعه اینگونه است در حالی که باید مردم دور عالم را شلوغ کنند و از او استفاده ببرند نه دور پولدار را.
حکمت ۱۴۱ از جمله واقعیت های جامعه است، یعنی مردم دنبال راحتی و آسایش خودشان هستند و از فرزند و سختی های آن فراری اند.
ولی آین فرار از سختی مورد تایید امیرالمومنین است؟ خیر.
⏪معنای حکمت ۱۴۱:
قِلَّةُ الْعِیَالِ، أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ
1⃣ معنای اول _ اگر چه کم بودن اهل و عیال از جهت مادی و ظاهری باعث آسایش و راحتی است اما:
👈اولا: هر کاری که آسان باشد، الزاما خوب و پسندیده نیست.پیامبر میفرماید:
أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها.
و اصلا "جهاد" با سختی و رنج و زحمت همراه است و به همین خاطر ارزش و پاداش آن بسیار بالاست.
فرزند آوری سخت هست و تربیت فرزند سخت است ولی خدا به کار سخت اجر میدهد.
⭕️اگر دنبال آسایش هستند.
بله کم فرزند داشتن آسایش می آورد ولی اگر انسان تن به کار ندهد و بار روی دوش نگذارد که خوب نیست . انسان باید اهل جهاد باشد در حکمت های قبلی هم عرض کردیم هم در جهاد زحمت هست هم در تبعّل اینکه خانمی خوب شوهر داری کند جهاد است واجر جهاد را کسی میبرد که سختی بکشد.
فرزند آوری جهاد است سختی دارد و زحمت و بی خوابی دارد ولی کار سخت خریدار دارد .
👈ثانیا:
فرار کردن از سختی های فرزند آوری و راحت طلبی، قطعا آینده تلخ و سختی را برای والدین در پی دارد.
انسانی که در جوانی از پذیرش مسئولیت و تحمل سختی ها فرار کند، در دوران پیری که زمان احتیاج است نمی تواند خواسته و نیازهایش را به تنهایی بر آورده کند.
.
⛔️انسان باید در دوران جوانی و قدرت، زحمت های فرزند آوری و تربیت فرزند را به عهده بگیرد تا در پیری و گرفتاری این سرمایه به درد او بخورد و او را نجات دهد.
انسان آینده نگر، با خود میگوید من این آسایش زودگذر رو نمیخواهم سختی را تحمل میکنم فردا روز برکات آن برای من بیشتر است.
اگر پیر شدی چه کسی از تو مراقبت خواهد کرد ؟
تو اگر به فکر خود هم هستی باید فرزند آوری کنی .شاید کسی هم باشد که بچه اش والدین را ترک کرده باشد، ولی این استثنا هست. غالبا فرزند از والدین دستگیری میکند.
💮 آقای قرائتی میفرمود کسانی که با پارک و رستوران و گشت و گذار میخواهند یدون فرزند آسایش و آرامش رو تجربه کنند، هرگز نفهمیدن آسایش و آرامش فرزند آوری چیست!!!
او نمیفهمدچون لذتش را نچشیده و درک نکرده ولی دین میگوید شما با حقایق زندگی کنید حقیقت این است لذتی که در فرزند آوری و تشکیل خانواده هست در هیچ چیز دیگری بدست نمی آید.
2⃣معنای دوم:
این حکمت در مقام توصیه به کم کردن فرزندان نیست، بلکه در مقام تسلی ودلداری به کسانی است که به هر دلیل صاحب اولاد نشده اند یا فرزند کمی دارند.
❌مرسوم است در بین مردم که اگر کسى خانه کوچکى داشته باشد به او مى گویند غمگین نباش مشکلات تو کمتر است "هر که بامش بیش برفش بیشتر"
کلام حضرت میفرماید یکی از آسایش و آرامش ها اینست که بچه کم باشد.
اصل اینست که صاحب خانه و فرزند باشی، اگر هم نشد طوری نیست شما زحمت کشیدی کاری که میخواستی انجام بدهی را انجام دادی . ولی نشد اگر میشد زحمت هم داشت .
❌مقام این حکمت در کم بچه آوردن نیست در مقام تسلی دادن است
💮ابن قتیبه دینوری در «ادب الکتاب» مى گوید:
اَلْقَلُم أحَدُ اللِّسانَیْنِ
اگر کسی لال بود سخنران فصیحی نبود ایرادی ندارد چرا که قلم یکی از دو زبان است.
وَالْعَمُّ أحَدُ الاَبَوَیْنِ
اگر کسی یتیم است نگران نباشد، عمو هم یکی از دو پدر است.
وَقِلَّةُ الْعِیالِ أَحَدُ الْیَسارَیْنِ
کسی که بچه کمی دارد نگران نباشد، کم بودن عیال هم یکی از دو راحتی است.
وَالْقَناعَةُ أحَدُ الرِّزْقَیْنِ
آدم فقیر نگران نباشد، همین روحیه قناعت هم یکی از دو رزقی است که خدا داده.
وَالْیَأْسُ أَحَدُ النَّجْحَیْنِ
کسی که از دیگران مایوس شد نا امید نباشد، خود ناامیدی از دیگران یکی از دو پیروزی است.
همه این موارد برای تسلی دادن به انسان های گرفتار است نه اینکه بگوییم، عمو به جای پدر است!!!!
💮مرحوم علامه تهرانی در همان بحبوحه ی کنترل ازدیاد نسل در جامعه مطرح شده بود کتابی نوشتند با این مضمون که اسلام مخالف کنترل تهدید نسل است و جامعه اسلامی باید از جهت فرزند آوری شکوفا شود و از آیات و روایات ثابت کرد
↙️ نظر اسلام در مورد ازدیاد نسل:
در آیات و روایات فراوانی توصیه و تاکید به فرزند آوری و تکثیر نسل شده است:
یکی از نعمت هایی که خدا در قرآن به آن اشاره کروه است کثرت فرزند است فرزندان، از نعمت ها و کمک های الهی
به شماست
《اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِّدْرَاراً* وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَال وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَّکُمْ جَنَّات وَیَجْعَلْ لَّکُمْ أَنْهَاراً ؛ نوح - ۱۲، ۱۴》
از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است، تا باران هاى پربرکت آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد)فرزند زیاد داشتن یکی از نعمت های خدا هست یکی از مدد هایی که خدا به انسان های مومن داده
💮در سوره انفال میفرماید:
《 وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ... 》
به خاطر بیاورید هنگامی را که شما در روی زمین، گروهی کوچک و اندک و زبون بودید.
خداوند اندک بودن را نقطه ضعف و عامل ضعف و زبونی قلمداد کرده است مسلمان ها یادتان باشد شما مدتها تعداد با کم و تو سری خور بودید .
(تعداد کم یعنی ضعیف بودن ) هر دو را قرآن نهی کرده و قرآن میفرماید جمعیت مسلمانان باید زیاد باشد .
💮پیامبر گرامی فرمود :
تَناسَلُوا تَناکَحُوا فَإنّی أُباهی بِکُمُ الاُمَمُ وَلَوْ بِالسِّقْطِ
ازدواج کنید تا نسل شما افزون شود که من به فزونى جمعیت شما حتى به بچه هایى که سقط مى شوند مباهات مى کنم.
مسلمانان در راه اعتلای اقتدار و قدرت دین و مسلمانی تکثیر نسل کنند که فرمود: من رسول الله مباهات میکنم و به این مسئله فخر دارم.
ـ
💮 پیامبر گرامی فرمود:
وَ لَمَوْلُودٌ فِی أُمَّتِی أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ
یک مولود در امتم، برای من محبوبتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد.
💮 قَالَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ ع یَا رَبِّ أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَکَ فَقَالَ حُبُّ الْأَطْفَالِ فَإِنِّی فَطَرْتُهُمْ عَلَى تَوْحِیدِی
حضرت موسى به خداوند عرض کرد: خداوندا! چه عملى نزد تو برترین عمل است؟ خداوند متعال فرمود: دوست داشتن کودکان. زیرا آنها را با سرشت توحیدی خلق کردم.
💮پیامبر صلی الله علیه وآله :
اُطلُبُوا الوَلَدَ وَ التَمِسوهُ، فَإنَّهُ قُرَّةُ العَینِ و رَیحانَةُ القَلبِ
فرزند بخواهید و آن را طلب کنید؛ چرا که مایه روشنى چشم و شادىِ قلب است .
💮رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمود :
لا یَدَع أحَدُکُم طَلَبَ الوَلَدِ؛ فَإِنَّ الرَّجُلَ إذا ماتَ و لَیسَ لَهُ وَلَدٌ انقَطَعَ اسمُهُ
هیچ یک از شما نباید فرزند خواهى را واگذارد، چرا که وقتى انسان بمیرد و فرزندى نداشته باشد، از نام و آوازه مى افتد.
یکی از کرامت هایی که خدا به انسان عطا میکند نام او بعد از مرگ زنده باشد و به نیکی یاد شود چه زمانی به نیکی یاد میشود؟ زمانی که فرزند صالحی جای انسان رو بگیرد
💮پیامبر گرامی :
بَیْتٌ لا صِبْیانَ فیهِ لا بَرَکَةَ فیهِ
خانه اى که کودکان در آن نباشند ، برکت ندارد.
نظر ما مردم اینست که والدین روزی و خرج را میدهیم و بچه ها نان خور ما هستند. ولی نظر قرآن اینست که:
اول به بچه رزق میدهیم بعد به پدر و مادر و هرچه فرزند بیشتر روزی هم بیشتر. پس از صدقه سر بچه شما هم روزی میخورید .
⏪ توجه به شرایط زمانه:
در دوره حاضر با توجه به شرایط پیش آمده برای جامعه اسلامی شیعی، نیاز به فرزندآوری بیش از همیشه احساس میشود.وظیفه ی ما این است که رهبر به عنوان دیده بان این انقلاب فرمودند :
⚜ مساله جمعیت مساله ای است که انسان وقتی به عمق آن فکر میکند تنش میلرزد.
⏪ ایران شیعه خانه امام زمان است، وظیفه همه افراد آن است که برای تکثیر شیعه و تربیت سرباز برای امام زمان تلاش کنند.
⏪زوج های جوان با فرزند آوری، پدربزرگ و مادر بزرگ ها با حمایت مالی و معنوی:
۱.کمک مالی و تقبل بخشی از نیازهای فرزند
۲.کمک به نگهداری، مراقبت و تربیت فرزند
⏪زشت است برای خانواده شیعه انقلابی ، که عروس و داماد را از فرزند آوری منع کنند یا بگویند زود است، بین هر بچه تا بچه دیگر چند سال فاصله بیفتد و...
⏪متخصصین فن میگویند حداقل ۴ فرزند است که میتواند این شیب تند از بین رفتن جامعه را نجات دهد.
🔻سه نکته قابل عرض است :
1⃣ اگر عده ای واقعا شرایط فرزند آوری را ندارند، بار از عهده ی آنها برداشته شده ولی جهاد فرزند آوری با تحمل همه سختی هایش بر همگان لازم است.
2⃣ ترس از مشکلات مالی دلیل موجهی برای ترک این جهاد نیست. فرزندان امیرالمومنین در ناز و نعمت بودند؟
خیر .
آنقدر مشکل مالی بود که وقتی سه روز افطاری را به فقیر و یتیم و اسیر دادند دیگر چیزی در خانه برای خوردن نداشتند.
در روایت است که پیامبر خانه امیرالمومنین تشریف آوردند، غذایی که در خانه موجود بود به همه اعضای خانواده نمیرسید.
ما امروز از جهت معیشت زندگی مان خیلی بهتر است اگر از زوائد زندگی کم کنیم.
⏪عده ای از ثروتمندان و متمولین باید هزینه درمان زوج های نابارور را تقبل کنند، خانواده ها با ازدواج آسان کنار بیایند و شرایط برای لبیک گفتن به این درخواست ولیّ جامعه محقق بشود.
3⃣ عده ای از تربیت فرزند زیاد میترسند. تجربه و علم ثابت کرده، با افزایش تعداد فرزندان باری که بر دوش والدین است کمتر میشود و تربیت در یک بستر آسان تر انجام میشود. حتی اگر کسی دنبال تربیت نیکو هم هست باید به فکر فرزند آوری باشد نه تک فرزندی.
اللهم اجعل مِن ذریتنا قرّهَ اعیُن