بسمه الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۲/۸ . ۱۸شوال
💢 حکمت ۱۴۶ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَةِ حفظ کنید ایمانتان را با صدقه دادن،
♦️ وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاةِ و.حفظ کنید اموالتان را با ادای زکات،
♦️وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ. امواج بلاها را با دعا برطرف و دفع کنید.
⭕️امیرالمومنین در حکمت ۱۴۶ به سه نکته ی مهم و اساسی ما را توجه دادند. _ حفظ ایمان با صدقه، _ حفظ اموال به سبب زکات ، _ دفع بلا با دعا، هر کدام از این سه بخش را به صورت تفضیلی عرض خواهیم کرد.
♦️سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَةِ لفظ سوسو در واقع همان چیزی که امروز برایمان مرسوم هست و میگوییم سیاست، یعنی سیاست ورزی کنید درمورد ایمانتان با صدقه .
⛔️حال سوسو به چه معنا است ؟ سوسوا فعل امر از «ساسَ- یسوس» به معنای حفظ و نگهداری کردن است. سیاست یعنی تدبیر و برنامه ریزی برای حفظ چیزی و مراقبت از فاسد شدن آن. نگهدارید و سیاست بورزید در ایمانتان به سبب صدقه دادن .
⭕️ سیاست یعنی علم حفاظت از کشور ان سلسله اقداماتی که برای جلوگیری از فساد جامعه انجام باید داد جامعه از لحاظ سیاسی امنیتی اخلاقی فرهنگی دچار فساد نشود که نیازمند یکسری مقرراتی است که به آن سیاست می گویند .در سیاست کاری کنیم که عموم مردم سود ببرند.
❌ولی متاسفانه گاهی سیاستمداران سیاست را به معنای حفظ پست و مقام و جایگاه خودشان میداند نه حفظ منافع عمومی. در حالی که لفظ سیاست یعنی توجه به عموم جامعه باید طوری باشد که مشکلات ار بین برود و گرفتاری در این جامعه وجود نداشته باشد . سیاست به این است که انسان دیندار باشد و دینش را حفظ کند.
💮در حکمت ۴۳۷ فرمود: وَ سُئِلَ (علیه السلام) أَیُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ از امام علیه السلام سؤال شد که کدام یک از این دو برترند: «عدالت» یا جود و بخشش؟ فَقَالَ (علیه السلام): الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ یُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ امام علیه السلام در جواب فرمود: عدل، هرچیزى را در جاى خود قرار مى دهد ولى سخاوت و بخشش آن را از مسیرش فراتر مى برد. وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ (اضافه بر آن) عدالت، قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد . فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا. بنابراین، عدل، شریف تر و برتر است.
❌در حالی که سیاست امروز سیاست حفظ قدرت حاکم است یعنی مصالح یک گروه خاصی است مصالح عموم مردم نیست و آل لله علیهم صلوات الله بالاترین سیاست مداران عالمند. در جامعه کبیره یکی از صفاتی که در مورد اهل بیت میگوییم، سیاست آنهاست: وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ شما قوانین همگانی سود بخش را میدانید و طوری تدبیر میکنید که بیشترین منفعت به افراد برسد.
⛔️سیاست مداری اهل بیت بر اساس حفظ مصالح عمومی میباشد اهل بیت هر مطلبی فرمودند برلی اینکه ما نجات پیدا کنیم جامعه ی جهانی از گرفتاری از نفسانیت از ظلم بیگانگان نجات پیدا کنند و سیاست به اینست که انسان دیندار بماند سیاست اگر به این معنا باشد که چطورمردم را گول زد این با سیاست بیگانه است .
⛔️ما هم نیازمند بدست آورن ایمان هستیم و هم نیازمند حفظ و نگهداری ایمان هم نیازمند کسب است و هم نیازمند نگهداری :هر دو انها مهم است و هر دوی انها سخت است بدست آوردن ایمان سخت ولی لازم،حفظ ایمان هم سخت ولی لازم است.
📕 در نهج البلاغه خطبه ۱۵۶ در مورد کسب ایمان فرمودند: و بِالصَّالِحَاتِ یُسْتَدَلُّ عَلَی الْإِیمَانِ اعمال صالح راهنما و مرشد انسان هستند برای رسیدن به ایمان. هر چه انسان اهل اعمال صالح باشد، ایمانش بیشتر میشود. با اعمال صالح است که انسان راهنمایی میشود و حرکت میکند . عمل صالح ایمان ساز است هر چه بیشتر کار خیر ، وطاعت انجام بدهیم ایمانمان بیشتز میشود.
⁉️حال این ایمان بدست آمده را چگونه حفظ کنیم ؟ سوسو به صدقه ، باید صدقه بدهیم تا صدقه ندهیم ایمان شما حفظ نخواهد شد . حفظ چیزی از بدست آوردن آن سخت تر است.اگر چه کسب ایمان کار سختی است. ولی حفظ هر چیزی مهمتر از کسب آن است:
💮امام باقر سلام الله علیه میفرمایند: الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى یَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ حفظ کردن عبادت و عمل تا به مرحله ی خلوص برسد خیلی سخت تر است تا عمل کردن . هم باید ایمان کسب کنید و هم از ایمان بدست آمده حفاظت کنید.قرآن کریم میفرماید: 《مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا؛ انعام - ۱۶۰ 》 رساندن عمل سخت مهم است.کسی که عمل را حفظ کند و آنرا سالم برساند، اعمال صالح را ده برابر پاداش میدهند. نفرمود کسی که عمل کند ده برابر می دهیم کسی که عمل انجام داده را تا قیامت حفظ کند و برساند. حفظ عمل از خود عمل سخت تر خواهد بود
⁉️سوال اینجاست رابطه صدقه دادن با حفظ ایمان چیست ؟ رابطه صدقه و حفظ ایمان جهات مختلفی دارد: الف. حفظ ایمان به عمل است. صدقه یک عمل عبادی است هر چه هرچه عمل عبادی بیشتر، به تعبیر خود حضرت ایمان افزوده تر میشود .
📕 قطب راوندی در کتاب خود میفرماید: سِیاسَتُکُمْ فِی الاَیْمانِ ، بِالْعِبَادِهِ اَلْمَالِیهِ سیاست ورزی در ایمان، تدبیر شما در ایمان و حفظ ایمان شما در اینست که عبادت مالی انجام دهید، هر چه عبادت بیش، ایمان بیشتر میشود. حفظ ایمان حفظ با صدقه، چون صدقه یک عبادت مالی است و کار خیر است ،کار خیر باعث جلب و حفظ ایمان میشود . صدقه چه از نوع واجب، چه مستحب یک عبادت است، و عبادت موجب تقرب به خدا و حفظ ایمان میشود.
⁉️دومین رابطه بین صدقه و ایمان؟ ب. حفظ ایمان به دل کندن است. انسان اگر دائم کربلا، حج، اربعین برود جهیزیه وکار خیر کند ولی دل در گرو ان پول و مادیات باشد، یک روزی به طغیان خواهد رسیدو روزی وارونه خواهد شد مسیر ایمان برایش تمام میشود. همین وابستگی آفت ایمان آنها میشود. 《 کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى》 اگر انسان احساس بی نیازی ، قدرت و ثروت کرد به طغیان کشیده خواهد شد برای حفظ ایمانت برای عدم طغیان، برای اینکه خیال نکنید همه کاره عالم هستی صدقه بده تا مقداری ظواهر دنیاکم شود حفظ ایمان در این دل کندنها و صدقه دادن هاست .
⛔️در اهمیت صدقه و انفاق همین بس که در آیات قرآن، خداوند خود را مشتری جان و مال مومن معرفی کرده است: 《 إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ؛ توبه - ۱۱۰》 خداوند از مؤمنان، جان و مالشان را خریدارى کرده که در برابرش بهشت براى آنان باشد.
⭕️اولا، خدواند خریدار است. یک نکته! ثانیا، جان و مال را در یک مرتبه قرار داده! چه کسی که در راه خدا جان داده وچه کسی که در راه خدا خرج میکند ، خدا خریدار شما است صدقه یعنی برسد به جایی که خدا مشتری او باشد.
♦️وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاةِ حصن یعنی دیوار مستحکم، اموالتان را با زکات دادن، در یک حصن قرار دهید که هیچ نفوذی نداشته باشد کسی نتواند آنرا از بین ببرد راهی ندارد جز اینکه اموالتان مزکا باشد زکات آن ها داده شده باشد . زکات هم اینجا به معنای حقوق واجب مالی است چه خمس باشد ،چه زکات، چه فطریه، آنچه که حق الله در اموال ماست باید داده شود تا اموال ما حفظ شود .
⁉️ سوال مطرح است رابطه ی زکات دادن و حفظ اموال چیست؟ به ذهن میرسد که برعکس باشد. به حالت عادی و با چشم مادی نگاه کنیم برای حفظ مال نباید خرج کنیم. ولی از طرفی امر به زکات، مال حفظ میشود ،
💮 حضرت فرمود: با دو دو تا چهار تا، با حساب مادی شما اشتباه است. میتوان از دو جهت نگاه به این مطلب بررسی کنیم. رابطه زکات و حفظ اموال: ۱. .از جهت طبیعی: هنگامى که قشر ضعیف جامعه از حقوق مسلم خود محروم شود کار به شورش و قیام ها بر ضد اغنیا مى کشد و اموال آنها به خطر مى افتد.
⛔️اینکه زکات، از دست دادن به ظاهر است چطور باعث حفظ مال خواهد شد ؟ از جهت مادی صدقه، زکات دادن و پرداخت حقوق مالی علت ان باعث حفظ اموال است !!
⭕️ اگر چه کسب سرمایه سخت و نیازمند زحمات و مشکلات زیادی است ولی هنر حفظ سرمایه، مهمتر از هنر کسب سرمایه است. در تمام ادوار تاریخ، نمونه هایی از این موضوع قابل مشاهده است. قیام صاحب الزنج (زنگی ها) که از پیشگویی های امیرالمومنین در خطبه ۱۲۸ است از همین موارد است: قَدْ سَارَ بِالْجَیْشِ اَلَّذِی لاَ یَکُونُ لَهُ غُبَارٌ وَ لاَ لَجَبٌ... انها قیامی میکنند قیام بنیان برافکن، که لشکر انها هیچ گرد و غباری ندارد . یا پا برهنه اند یا فقرا و کسانی که خدم و حشم ندارند وقتی کارد به استخوان رسید همین فقرا بر علیه ثروتمندان قیام خواهند کرد. نه از ثروت ثروتمند چیری باقی میماند نه از قدرت و شوکتانها.
💮درحکمت ۴۹ نیز فرمود: اِحْذَرُوا صَوْلَةَ اَلْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ وَ اَللَّئِیمِ إِذَا شَبِعَ از حمله ی فقرا بترسید از وقتی که انسان های مومن شجاع دیندار آنقدر گرسنه بمانند که یکباره شورش کنند.
❌گرسنگی انسان های فقیر ولی آبرومند خیلی ترسناک است، لذا حضرت اغنیا را از اذیت کردن و گرسنه نگه داشتن فقرا بر حذر میدارد. قرآن کریم میفرماید: 《 وَ أَنفِقُوا فِى سَبِیلِ اللهِ وَ لاَ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ؛ بقره - ۱۹۵》 و در راه خدا انفاق کنید و با ترک انفاق خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید.
⛔️پس یک معنا از نظر ظاهری بین صدقه دادن با حفظ اموال ؟ حفظ اموال وقتی صورت میگیرد که فقرا علیه تو شورش نکنند . از جهت معنوی هم ارتباط عمیقی برقرار است بین زکات دادن و حفظ اموال ، خدا کاری میکند که اموال انسانی که اهل خمس و زکات حفظ شود. اگر کسی مال را تزکیه کرد، مال را مانند درخت هرس کرد خدا مال او را حفظ و اموال او را زیاد میکند. ولی دنبال هرس نبود و از هر طریقی بدست آورد و به هر طریقی که خواست مصرف کرد خدا به مال او برکت نمیدهد و رزق و روزی او را زیاد نمیکند.
❌ رابطه زکات و حفظ اموال: ۲.از جهت معنوی: خداوند برکت مال را در ادای حقوق واجب آن قرار داده، و مالی که تزکیه و هرس نشود، بی برکت شده و از بین میرود. روایات خیلی عجیب اند ا امام صادق فرمودند: اتلاف مال بر اثر پرداخت نکردن حقوق واجب. إِنَّمَا وُضِعَتِ اَلزَّکَاةُ اِخْتِبَاراً لِلْأَغْنِیَاءِ وَ مَعُونَةً لِلْفُقَرَاءِ وَ لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ أَدَّوْا زَکَاةَ أَمْوَالِهِمْ مَا بَقِیَ مُسْلِمٌ فَقِیراً مُحْتَاجاً همانا که زکات براى آزمایش اغنیا، و کمک به فقرا وضع شده است، و اگر مردم زکات اموال خود را مىپرداختند، هیچ مسلمانى فقیر و محتاج نمىماند، وَ لاَسْتَغْنَى بِمَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ و هر آینه با سهمى که خداى عزّ و جلّ براى او مقرّر فرموده است مستغنى میشد. وَ إِنَّ اَلنَّاسَ مَا اِفْتَقَرُوا وَ لاَ اِحْتَاجُوا وَ لاَ جَاعُوا وَ لاَ عَرُوا إِلاَّ بِذُنُوبِ اَلْأَغْنِیَاءِ و مردم فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه نشدهاند مگر به علت گناهان اغنیا، وَ حَقِیقٌ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَمْنَعَ رَحْمَتَهُ مَنْ مَنَعَ حَقَّ اَللَّهِ فِی مَالِهِ. وَ أُقْسِمُ بِالَّذِی خَلَقَ اَلْخَلْقَ وَ بَسَطَ اَلرِّزْقَ أَنَّهُ مَا ضَاعَ مَالٌ فِی بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَرْکِ اَلزَّکَاةِ آن کسى که خلق را آفریده و خوان رزق را گسترده است قسم یاد میکنم که هیچ مالى در خشکى یا دریا تباه نمیشود مگر به علّت ترک زکات. وَ مَا صِیدَ صَیْدٌ فِی بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَرْکِهِ اَلتَّسْبِیحَ فِی ذَلِکَ اَلْیَوْمِ و هیچ صیدى در خشکى یا دریا شکار نمیشود مگر به علت ترک تسبیح در آن روز.
⭕️اگر اهل ذکر و دعا و تسبیح نباشیم ما را صید شهوات و تمایلات و برنامه های خود میکنند. وَ إِنَّ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَسْخَاهُمْ کَفّاً همانا که محبوبترین مردم نزد خداى عزّ و جلّ گشوده دستترین ایشان است، وَ أَسْخَى اَلنَّاسِ مَنْ أَدَّى زَکَاةَ مَالِهِ وَ لَمْ یَبْخَلْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِینَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ فِی مَالِه و سخاوتمندترین مردم کسى است که زکات مالش را بپردازد، و در باره مؤمنین نسبت به حقّى که خداى عزّ و جلّ براى ایشان در مال او مقرّر داشته است بخل نورزد..
💮 در حکمت ۲۴۰ فرمود: الْحَجَرُ الْغَصِیبُ فِی الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا یک آجر اگر غصبی در خانه باشد این آجر باعث میشود کل این بنا ویران شود. حال اگر این آجر غصبی حق الناس باشد یعنی حق خدا از حق مردم کمتر است این آجر تضمین میکند ویرانی تو را .
💮امام صادق سلام الله علیه فرمود: مَا مِنْ رَجُلٍ یَمْنَعُ دِرْهَماً فِی حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَیْنِ فِی غَیْرِ حَقِّه هر کسی یک درهم را در راه حق مصرف نکرد دو درهم را در راه باطل مصرف میکند.
💮 امام صادقع فرمود: مَا أَدَّى أَحَدٌ الزَّکَاةَ فَنَقَصَتْ مِنْ مَالِهِ وَ لَا مَنَعَهَا أَحَدٌ فَزَادَتْ فِی مَالِهِ. هیچ کسی خمس و زکات نداد مگر مال او زیاد نشد و هرکسی خمس و زکات پرداخت کرد مگر اینکه مالش زیاد شد رابطه است انجایی که تو منع میکنی از زکات، خدا هم منع میکند از افزایش روزی . و انجایی که پرداخت میکنی خمس و زکات را. خدا هم زیادت را در مال تو قرار خواهد داد . .
📕وجمله سوم امیرالمؤمنین در این حکمت:
♦️وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ دفع کنید امواج بلاها را با دعا کردن. این تعبیر حضرت بسیار تعبیر دقیقی است صحبت از یک بلا و دو بلا نیست ما در دریای بلا هستیم که موج موج سیلی به صورت ساحل میزند و هر لحظه از اطراف به سمت ما بلا نازل میشود . راه نجات از این بلاها چیست و با چه روشی میشود دفع کردموج بلایی که به سمت انسان می آید ؟ یک راه دارد و آن راه ، راه دعا کردن است قرآن مجید مى فرماید: 《قُلْ مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّى لَوْلاَ دُعَاؤُکُمْ؛ فرقان - ۷۵》 بگو: پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد. دعا کنیم تا خدا برای ما ارزش قائل باشد دعا کنیم تا امواج بلا از ما دفع بشود.
💮امام سجاد سلام للله علیه فرمود: إِنَّ الدُّعَاءَ وَ الْبَلَاءَ لَیَتَوَافَقَانِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ إِنَّ الدُّعَاءَ لَیَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً. به راستى که دعاء و بلاء تا روز قیامت با یکدیگر رفیق باشند دعا حوادث سخت را باز مى گرداند حتى اگر دستور آن از آسمان صادر و محکم و مبرم شده باشد. الدُّعاءُ یَدْفَعُ الْبَلاءَ النّازِلَ وَما لَمْ یَنْزِلْ دعا بلایى را که نازل شده است دفع مى کند و همچنین بلائى را که نازل نشده است.
⭕️دعا میتواند ورق را برگرداند اگر ما اهل انس و اهل توجه باشیم صدای ما در خانه ی خدا صدای شناخته شده ای باشد خدا به حرف ما ترتیب اثر میدهد . وقتی حضرت یونس در شکم نهنگ زندانی شد، شروع کرد به دعا کردن و مناجات با خدا "لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین" خداوند در مورد تاثیر دعا و تسبیح حضرت یونس میفرماید: 《فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ، لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ صافات - ۱۴۳ 》 اگر یونس جزء تسبیح کنندگان و دعا کنندگان نبود، در شکم نهنگ می ماند. نه اینکه بمیرد، زنده نگه میداشتیم هزاران سال در همان شرایط سخت ولی چون استغفار و دعا کرد و بلای نازل شده از او دفع شد وقتی موج بلا به سمت شما نازل میشود شما هم زرنگ باشید و این بلاها را از خود دور کنید .
⛔️ در تفسیر روایی تفاسیری که در ذیل آیات قرآن و روایات اهل بیت نوشتند یه حدیث خیلی زیبایی است چرا انبیا اعظام دچار ابتلائاتی شدند ؟ چرا دچار سختی و گرفتاری شدند ؟ جوابی که رسول مکرم داده اینست:
🔻نکته: هر پیامبری به ابتلاء و امتحانی دچار شد به خاطر درک مقام امیرالمومنین بود. خدا ولایت علی را بر تمام عالم عرضه کرد همه قبول کردند ولی انگار حضرت یونس مردد بود یک نفر پیدا میشود به عظمت علی ؟ الله اکبر !مگر میشوداین انسان به این چنین مقامی برسد؟ کمی دو دل بود اینجا بود که خدا اگر انبیا را دچار ابتلائاتی کرد برای اینکه مقام علی علیه السلام را بشناسد آدم را مبتلا کرد و به زمین هبوط پیدا کرد که بعد دست بلند کرد گفت یا عالی بحق علی . خدا هم گفت حالا که فهمیدی علی همه کاره ی عالم هست من مشکلت را برطرف میکنم همه ی انبیا برای اینکه بفهمند مقام علی علیه السلام چیست دچارمشکلی شدند و بعد متوسل شدند به امیرالمومنین . دیدند که علی علیه السلام چه آبرویی چه مقامی چه منزلتی در بارگاه خدا دارد.
❌ ابن برای من و شما درس هست من و شما هم باید ولایت امیرالمؤمنین را با تمام وجود بدانیم و نسبت به او اذعان کنیم اعتراف کنیم همه کاره ی عالم امیرالمؤمنین است علم اولین و آخرین در سینه ی امیرالمؤمنین است لذا ما پای منبر و سفره ی کسی هستیم که انبیا برای فهم مقام او دچار اختلاف شدند سر فهم مقام امیرالمومنین انبیا هم باید در شکم ماهی اسیر باشند ما خدا را هزاران بار شاکریم که سر سفره ی کرامت امیرالمؤمنین مهمانیم.
💮 دعایی که از اسرار است و صبح و شب باید خوانده شود. از امام صادق صلواه الله علیه : لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَیْتَ هر صبحگاه و هر شامگاه این دعا را سه بار بخوان : اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ «بار خدایا! مرا در زره محکم خود ، که هر کس را خواهى در آن جاى مى دهى ، قرار ده» ؛ فَإِنَّ أَبِی ع کَانَ یَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ. زیرا پدرم مى فرمود : این از دعاهایى است که در گنجینه است [و نااهلان بدان دسترسى ندارند] این دعا میتواند اثر گذارو مشکل انسان را بر طرف کند .
⁉️سوال: با وجود مقدر بودن اتفاقات و وقایع عالم، چه نیازی به دعا کردن هست؟؟
⭕️اولا. دعا میتواند در مقدرات تغییر ایجاد کند و بلا را از انسان دفع کند. دعای ما خودش عبودیت است ما که دعا نمیکنیم که حتما برآورده بشود ما دعا میکنیم تا با خدا انس بگیریم. دعا میکنیم چون وظیفه ما دعا کردن است . ولی امام فرمود اگر شما دعا کنید دعای شما میتواند مقدرات قطعی را برگرداند. مقدرات نوشته و حتمی شده یک مشکل و یک بیماری آورده ،ولی دعا میتواند ورق را برگرداند و میتواندمشکل را حل کند . دعا این تاثیر را دارد که حتی مقدرات را تغییر دهد
⭕️ثانیا. بعضی مقدرات خیر عالم هست که فقط به شرط دعا به انسان میرسد و اگر انسان دعا نکرد، خدا آن خیر را از انسان منع میکند (رسیدن آن نعمت به انسان مشروط به دعا شده است) بسیاری از خیراتی که خدا برای ما نوشته شده به شرط و شروط است مثلا اگر این فرد امسال به دیدار اقوام و بستگان رفت زنده بماند و اگر نرفت همین امسال عمر او تمام شود . منظور، زندگی او را به صله رحم مشروط کرد رزق او را به صدقه مشروط کرد. خیراتی که به او میرسد را به برخی امور مشروط میکند. خیرات را به دعا مینویسند در پرونده ما . دعا را دست کم نگیرید. هر کدام از ادعیه یک موقعیت در یک فضا در یک حال روحی میتواند مشکل انسان را برطرف کند عمده آن است که اهل دعا باشیم.
⭕️در روایت داریم در روزهای خوش کسی اهل دعا باشد صدای او آشناست به او پاسخ می دهند. ولی فقط در روز های سختی صدا کرد صدای او آشنا نیست و تاثیر دعا او هم کمتر میشود در هر موقعیتی در خوشی و ناخوشی اهل دعا باشیم.
اللهم اجعنا من التوابین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
علی جان!
یک حاجی در طواف داری به دهان/ یک حیدر در مصاف داری به دهان/ یک تیغ دو دم به دست داری آقا/ یک تیغ دو دم غلاف داری به دهان/
بسمه الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۳/۲/۸ . ۱۸شوال
💢 حکمت ۱۴۶ 💢
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَةِ
حفظ کنید ایمانتان را با صدقه دادن،
♦️ وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاةِ
و.حفظ کنید اموالتان را با ادای زکات،
♦️وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.
امواج بلاها را با دعا برطرف و دفع کنید.
⭕️امیرالمومنین در حکمت ۱۴۶
به سه نکته ی مهم و اساسی ما را توجه دادند.
_ حفظ ایمان با صدقه،
_ حفظ اموال به سبب زکات ،
_ دفع بلا با دعا،
هر کدام از این سه بخش را به صورت تفضیلی عرض خواهیم کرد.
♦️سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَةِ
لفظ سوسو در واقع همان چیزی که امروز برایمان مرسوم هست و میگوییم سیاست، یعنی سیاست ورزی کنید درمورد ایمانتان با صدقه .
⛔️حال سوسو به چه معنا است ؟
سوسوا فعل امر از «ساسَ- یسوس» به معنای حفظ و نگهداری کردن است. سیاست یعنی تدبیر و برنامه ریزی برای حفظ چیزی و مراقبت از فاسد شدن آن.
نگهدارید و سیاست بورزید در ایمانتان به سبب صدقه دادن .
⭕️ سیاست یعنی علم حفاظت از کشور ان سلسله اقداماتی که برای جلوگیری از فساد جامعه انجام باید داد جامعه از لحاظ سیاسی امنیتی اخلاقی فرهنگی دچار فساد نشود که نیازمند یکسری مقرراتی است که به آن سیاست می گویند .در سیاست کاری کنیم که عموم مردم سود ببرند.
❌ولی متاسفانه گاهی سیاستمداران سیاست را به معنای حفظ پست و مقام و جایگاه خودشان میداند نه حفظ منافع عمومی. در حالی که لفظ سیاست یعنی توجه به عموم جامعه باید طوری باشد که مشکلات ار بین برود و گرفتاری در این جامعه وجود نداشته باشد .
سیاست به این است که انسان دیندار باشد و دینش را حفظ کند.
💮در حکمت ۴۳۷ فرمود:
وَ سُئِلَ (علیه السلام) أَیُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟
از امام علیه السلام سؤال شد که کدام یک از این دو برترند: «عدالت» یا جود و بخشش؟
فَقَالَ (علیه السلام): الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ یُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛
امام علیه السلام در جواب فرمود: عدل، هرچیزى را در جاى خود قرار مى دهد ولى سخاوت و بخشش آن را از مسیرش فراتر مى برد.
وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛
(اضافه بر آن) عدالت، قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد .
فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا.
بنابراین، عدل، شریف تر و برتر است.
❌در حالی که سیاست امروز سیاست حفظ قدرت حاکم است یعنی مصالح یک گروه خاصی است مصالح عموم مردم نیست
و آل لله علیهم صلوات الله بالاترین سیاست مداران عالمند. در جامعه کبیره یکی از صفاتی که در مورد اهل بیت میگوییم، سیاست آنهاست:
وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ شما قوانین همگانی سود بخش را میدانید و طوری تدبیر میکنید که بیشترین منفعت به افراد برسد.
⛔️سیاست مداری اهل بیت بر اساس حفظ مصالح عمومی میباشد اهل بیت هر مطلبی فرمودند برلی اینکه ما نجات پیدا کنیم جامعه ی جهانی از گرفتاری از نفسانیت از ظلم بیگانگان نجات پیدا کنند
و سیاست به اینست که انسان دیندار بماند سیاست اگر به این معنا باشد که چطورمردم را گول زد این با سیاست بیگانه است .
⛔️ما هم نیازمند بدست آورن ایمان هستیم و هم نیازمند حفظ و نگهداری
ایمان هم نیازمند کسب است و هم نیازمند نگهداری :هر دو انها مهم است و هر دوی انها سخت است بدست آوردن ایمان سخت ولی لازم،حفظ ایمان هم سخت ولی لازم است.
📕 در نهج البلاغه خطبه ۱۵۶ در مورد کسب ایمان فرمودند:
و بِالصَّالِحَاتِ یُسْتَدَلُّ عَلَی الْإِیمَانِ
اعمال صالح راهنما و مرشد انسان هستند برای رسیدن به ایمان. هر چه انسان اهل اعمال صالح باشد، ایمانش بیشتر میشود.
با اعمال صالح است که انسان راهنمایی میشود و حرکت میکند .
عمل صالح ایمان ساز است هر چه بیشتر کار خیر ، وطاعت انجام بدهیم ایمانمان بیشتز میشود.
⁉️حال این ایمان بدست آمده را چگونه حفظ کنیم ؟
سوسو به صدقه ، باید صدقه بدهیم تا صدقه ندهیم ایمان شما حفظ نخواهد شد .
حفظ چیزی از بدست آوردن آن سخت تر است.اگر چه کسب ایمان کار سختی است. ولی حفظ هر چیزی مهمتر از کسب آن است:
💮امام باقر سلام الله علیه میفرمایند:
الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتَّى یَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ
حفظ کردن عبادت و عمل تا به مرحله ی خلوص برسد خیلی سخت تر است تا عمل کردن .
هم باید ایمان کسب کنید و هم از ایمان بدست آمده حفاظت کنید.قرآن کریم میفرماید:
《مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا؛ انعام - ۱۶۰ 》
رساندن عمل سخت مهم است.کسی که عمل را حفظ کند و آنرا سالم برساند، اعمال صالح را ده برابر پاداش میدهند. نفرمود کسی که عمل کند ده برابر می دهیم کسی که عمل انجام داده را تا قیامت حفظ کند و برساند.
حفظ عمل از خود عمل سخت تر خواهد بود
⁉️سوال اینجاست رابطه صدقه دادن با حفظ ایمان چیست ؟
رابطه صدقه و حفظ ایمان جهات مختلفی دارد:
الف. حفظ ایمان به عمل است.
صدقه یک عمل عبادی است هر چه هرچه عمل عبادی بیشتر، به تعبیر خود حضرت ایمان افزوده تر میشود .
📕 قطب راوندی در کتاب خود میفرماید: سِیاسَتُکُمْ فِی الاَیْمانِ ، بِالْعِبَادِهِ اَلْمَالِیهِ سیاست ورزی در ایمان، تدبیر شما در ایمان و حفظ ایمان شما در اینست که عبادت مالی انجام دهید، هر چه عبادت بیش، ایمان بیشتر میشود.
حفظ ایمان حفظ با صدقه،
چون صدقه یک عبادت مالی است و کار خیر است ،کار خیر باعث جلب و حفظ ایمان میشود .
صدقه چه از نوع واجب، چه مستحب یک عبادت است، و عبادت موجب تقرب به خدا و حفظ ایمان میشود.
⁉️دومین رابطه بین صدقه و ایمان؟
ب. حفظ ایمان به دل کندن است.
انسان اگر دائم کربلا، حج، اربعین برود جهیزیه وکار خیر کند ولی دل در گرو ان پول و مادیات باشد، یک روزی به طغیان خواهد رسیدو روزی وارونه خواهد شد مسیر ایمان برایش تمام میشود.
همین وابستگی آفت ایمان آنها میشود. 《 کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى》
اگر انسان احساس بی نیازی ، قدرت و ثروت کرد به طغیان کشیده خواهد شد برای حفظ ایمانت برای عدم طغیان، برای اینکه خیال نکنید همه کاره عالم هستی صدقه بده تا مقداری ظواهر دنیاکم شود حفظ ایمان در این دل کندنها و صدقه دادن هاست .
⛔️در اهمیت صدقه و انفاق همین بس که در آیات قرآن، خداوند خود را مشتری جان و مال مومن معرفی کرده است:
《 إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ؛ توبه - ۱۱۰》
خداوند از مؤمنان، جان و مالشان را خریدارى کرده که در برابرش بهشت براى آنان باشد.
⭕️اولا، خدواند خریدار است. یک نکته!
ثانیا، جان و مال را در یک مرتبه قرار داده!
چه کسی که در راه خدا جان داده
وچه کسی که در راه خدا خرج میکند ، خدا خریدار شما است صدقه یعنی برسد به جایی که خدا مشتری او باشد.
♦️وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاةِ
حصن یعنی دیوار مستحکم، اموالتان را با زکات دادن، در یک حصن قرار دهید که هیچ نفوذی نداشته باشد کسی نتواند آنرا از بین ببرد راهی ندارد جز اینکه اموالتان مزکا باشد زکات آن ها داده شده باشد .
زکات هم اینجا به معنای حقوق واجب مالی است چه خمس باشد ،چه زکات، چه فطریه، آنچه که حق الله در اموال ماست باید داده شود تا اموال ما حفظ شود .
⁉️ سوال مطرح است رابطه ی زکات دادن و حفظ اموال چیست؟
به ذهن میرسد که برعکس باشد.
به حالت عادی و با چشم مادی نگاه کنیم برای حفظ مال نباید خرج کنیم.
ولی از طرفی امر به زکات، مال حفظ میشود ،
💮 حضرت فرمود: با دو دو تا چهار تا، با حساب مادی شما اشتباه است.
میتوان از دو جهت نگاه به این مطلب بررسی کنیم.
رابطه زکات و حفظ اموال:
۱. .از جهت طبیعی:
هنگامى که قشر ضعیف جامعه از حقوق مسلم خود محروم شود کار به شورش و قیام ها بر ضد اغنیا مى کشد و اموال آنها به خطر مى افتد.
⛔️اینکه زکات، از دست دادن به ظاهر است چطور باعث حفظ مال خواهد شد ؟ از جهت مادی صدقه، زکات دادن و پرداخت حقوق مالی علت ان باعث حفظ اموال است !!
⭕️ اگر چه کسب سرمایه سخت و نیازمند زحمات و مشکلات زیادی است ولی هنر حفظ سرمایه، مهمتر از هنر کسب سرمایه است.
در تمام ادوار تاریخ، نمونه هایی از این موضوع قابل مشاهده است.
قیام صاحب الزنج (زنگی ها) که از پیشگویی های امیرالمومنین در خطبه ۱۲۸ است از همین موارد است:
قَدْ سَارَ بِالْجَیْشِ اَلَّذِی لاَ یَکُونُ لَهُ غُبَارٌ وَ لاَ لَجَبٌ...
انها قیامی میکنند قیام بنیان برافکن، که لشکر انها هیچ گرد و غباری ندارد .
یا پا برهنه اند یا فقرا و کسانی که خدم و حشم ندارند وقتی کارد به استخوان رسید همین فقرا بر علیه ثروتمندان قیام خواهند کرد. نه از ثروت ثروتمند چیری باقی میماند نه از قدرت و شوکتانها.
💮درحکمت ۴۹ نیز فرمود:
اِحْذَرُوا صَوْلَةَ اَلْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ وَ اَللَّئِیمِ إِذَا شَبِعَ
از حمله ی فقرا بترسید از وقتی که انسان های مومن شجاع دیندار آنقدر گرسنه بمانند که یکباره شورش کنند.
❌گرسنگی انسان های فقیر ولی آبرومند خیلی ترسناک است، لذا حضرت اغنیا را از اذیت کردن و گرسنه نگه داشتن فقرا بر حذر میدارد. قرآن کریم میفرماید:
《 وَ أَنفِقُوا فِى سَبِیلِ اللهِ وَ لاَ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ؛ بقره - ۱۹۵》
و در راه خدا انفاق کنید و با ترک انفاق خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید.
⛔️پس یک معنا از نظر ظاهری بین صدقه دادن با حفظ اموال ؟
حفظ اموال وقتی صورت میگیرد که فقرا علیه تو شورش نکنند .
از جهت معنوی هم ارتباط عمیقی برقرار است بین زکات دادن و حفظ اموال ،
خدا کاری میکند که اموال انسانی که اهل خمس و زکات حفظ شود.
اگر کسی مال را تزکیه کرد، مال را مانند درخت هرس کرد خدا مال او را حفظ و اموال او را زیاد میکند. ولی دنبال هرس نبود و از هر طریقی بدست آورد و به هر طریقی که خواست مصرف کرد خدا به مال او برکت نمیدهد و رزق و روزی او را زیاد نمیکند.
❌ رابطه زکات و حفظ اموال:
۲.از جهت معنوی:
خداوند برکت مال را در ادای حقوق واجب آن قرار داده، و مالی که تزکیه و هرس نشود، بی برکت شده و از بین میرود.
روایات خیلی عجیب اند ا
امام صادق فرمودند: اتلاف مال بر اثر پرداخت نکردن حقوق واجب.
إِنَّمَا وُضِعَتِ اَلزَّکَاةُ اِخْتِبَاراً لِلْأَغْنِیَاءِ وَ مَعُونَةً لِلْفُقَرَاءِ وَ لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ أَدَّوْا زَکَاةَ أَمْوَالِهِمْ مَا بَقِیَ مُسْلِمٌ فَقِیراً مُحْتَاجاً همانا که زکات براى آزمایش اغنیا، و کمک به فقرا وضع شده است، و اگر مردم زکات اموال خود را مىپرداختند، هیچ مسلمانى فقیر و محتاج نمىماند،
وَ لاَسْتَغْنَى بِمَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ
و هر آینه با سهمى که خداى عزّ و جلّ براى او مقرّر فرموده است مستغنى میشد.
وَ إِنَّ اَلنَّاسَ مَا اِفْتَقَرُوا وَ لاَ اِحْتَاجُوا وَ لاَ جَاعُوا وَ لاَ عَرُوا إِلاَّ بِذُنُوبِ اَلْأَغْنِیَاءِ
و مردم فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه نشدهاند مگر به علت گناهان اغنیا،
وَ حَقِیقٌ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَمْنَعَ رَحْمَتَهُ مَنْ مَنَعَ حَقَّ اَللَّهِ فِی مَالِهِ. وَ أُقْسِمُ بِالَّذِی خَلَقَ اَلْخَلْقَ وَ بَسَطَ اَلرِّزْقَ أَنَّهُ مَا ضَاعَ مَالٌ فِی بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَرْکِ اَلزَّکَاةِ
آن کسى که خلق را آفریده و خوان رزق را گسترده است قسم یاد میکنم که هیچ مالى در خشکى یا دریا تباه نمیشود مگر به علّت ترک زکات.
وَ مَا صِیدَ صَیْدٌ فِی بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَرْکِهِ اَلتَّسْبِیحَ فِی ذَلِکَ اَلْیَوْمِ
و هیچ صیدى در خشکى یا دریا شکار نمیشود مگر به علت ترک تسبیح در آن روز.
⭕️اگر اهل ذکر و دعا و تسبیح نباشیم ما را صید شهوات و تمایلات و برنامه های خود میکنند.
وَ إِنَّ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَسْخَاهُمْ کَفّاً
همانا که محبوبترین مردم نزد خداى عزّ و جلّ گشوده دستترین ایشان است،
وَ أَسْخَى اَلنَّاسِ مَنْ أَدَّى زَکَاةَ مَالِهِ وَ لَمْ یَبْخَلْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِینَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ فِی مَالِه
و سخاوتمندترین مردم کسى است که زکات مالش را بپردازد، و در باره مؤمنین نسبت به حقّى که خداى عزّ و جلّ براى ایشان در مال او مقرّر داشته است بخل نورزد..
💮 در حکمت ۲۴۰ فرمود:
الْحَجَرُ الْغَصِیبُ فِی الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا
یک آجر اگر غصبی در خانه باشد این آجر باعث میشود کل این بنا ویران شود.
حال اگر این آجر غصبی حق الناس باشد یعنی حق خدا از حق مردم کمتر است این آجر تضمین میکند ویرانی تو را .
💮امام صادق سلام الله علیه فرمود:
مَا مِنْ رَجُلٍ یَمْنَعُ دِرْهَماً فِی حَقِّهِ إِلَّا أَنْفَقَ اثْنَیْنِ فِی غَیْرِ حَقِّه
هر کسی یک درهم را در راه حق مصرف نکرد دو درهم را در راه باطل مصرف میکند.
💮 امام صادقع فرمود:
مَا أَدَّى أَحَدٌ الزَّکَاةَ فَنَقَصَتْ مِنْ مَالِهِ وَ لَا مَنَعَهَا أَحَدٌ فَزَادَتْ فِی مَالِهِ.
هیچ کسی خمس و زکات نداد مگر مال او زیاد نشد و هرکسی خمس و زکات پرداخت کرد مگر اینکه مالش زیاد شد
رابطه است انجایی که تو منع میکنی از زکات، خدا هم منع میکند از افزایش روزی .
و انجایی که پرداخت میکنی خمس و زکات را. خدا هم زیادت را در مال تو قرار خواهد داد .
.
📕وجمله سوم امیرالمؤمنین در این حکمت:
♦️وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ
دفع کنید امواج بلاها را با دعا کردن.
این تعبیر حضرت بسیار تعبیر دقیقی است صحبت از یک بلا و دو بلا نیست ما در دریای بلا هستیم که موج موج سیلی به صورت ساحل میزند و هر لحظه از اطراف به سمت ما بلا نازل میشود .
راه نجات از این بلاها چیست و با چه روشی میشود دفع کردموج بلایی که به سمت انسان می آید ؟
یک راه دارد و آن راه ، راه دعا کردن است
قرآن مجید مى فرماید:
《قُلْ مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّى لَوْلاَ دُعَاؤُکُمْ؛ فرقان - ۷۵》
بگو: پروردگارم براى شما ارزشى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد.
دعا کنیم تا خدا برای ما ارزش قائل باشد دعا کنیم تا امواج بلا از ما دفع بشود.
💮امام سجاد سلام للله علیه فرمود:
إِنَّ الدُّعَاءَ وَ الْبَلَاءَ لَیَتَوَافَقَانِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ إِنَّ الدُّعَاءَ لَیَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً.
به راستى که دعاء و بلاء تا روز قیامت با یکدیگر رفیق باشند دعا حوادث سخت را باز مى گرداند حتى اگر دستور آن از آسمان صادر و محکم و مبرم شده باشد.
الدُّعاءُ یَدْفَعُ الْبَلاءَ النّازِلَ وَما لَمْ یَنْزِلْ
دعا بلایى را که نازل شده است دفع مى کند و همچنین بلائى را که نازل نشده است.
⭕️دعا میتواند ورق را برگرداند اگر ما اهل انس و اهل توجه باشیم صدای ما در خانه ی خدا صدای شناخته شده ای باشد خدا به حرف ما ترتیب اثر میدهد .
وقتی حضرت یونس در شکم نهنگ زندانی شد، شروع کرد به دعا کردن و مناجات با خدا
"لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین"
خداوند در مورد تاثیر دعا و تسبیح حضرت یونس میفرماید:
《فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِینَ، لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ صافات - ۱۴۳ 》
اگر یونس جزء تسبیح کنندگان و دعا کنندگان نبود، در شکم نهنگ می ماند.
نه اینکه بمیرد، زنده نگه میداشتیم هزاران سال در همان شرایط سخت ولی چون استغفار و دعا کرد و بلای نازل شده از او دفع شد وقتی موج بلا به سمت شما نازل میشود شما هم زرنگ باشید و این بلاها را از خود دور کنید .
⛔️ در تفسیر روایی تفاسیری که در ذیل آیات قرآن و روایات اهل بیت نوشتند یه حدیث خیلی زیبایی است
چرا انبیا اعظام دچار ابتلائاتی شدند ؟
چرا دچار سختی و گرفتاری شدند ؟
جوابی که رسول مکرم داده اینست:
🔻نکته:
هر پیامبری به ابتلاء و امتحانی دچار شد به خاطر درک مقام امیرالمومنین بود.
خدا ولایت علی را بر تمام عالم عرضه کرد همه قبول کردند ولی انگار حضرت یونس مردد بود یک نفر پیدا میشود به عظمت علی ؟
الله اکبر !مگر میشوداین انسان به این چنین مقامی برسد؟
کمی دو دل بود اینجا بود که خدا اگر انبیا را دچار ابتلائاتی کرد برای اینکه مقام علی علیه السلام را بشناسد آدم را مبتلا کرد و به زمین هبوط پیدا کرد که بعد دست بلند کرد گفت یا عالی بحق علی .
خدا هم گفت حالا که فهمیدی علی همه کاره ی عالم هست من مشکلت را برطرف میکنم همه ی انبیا برای اینکه بفهمند مقام علی علیه السلام چیست دچارمشکلی شدند و بعد متوسل شدند به امیرالمومنین .
دیدند که علی علیه السلام چه آبرویی چه مقامی چه منزلتی در بارگاه خدا دارد.
❌ ابن برای من و شما درس هست من و شما هم باید ولایت امیرالمؤمنین را با تمام وجود بدانیم و نسبت به او اذعان کنیم اعتراف کنیم همه کاره ی عالم امیرالمؤمنین است علم اولین و آخرین در سینه ی امیرالمؤمنین است لذا ما پای منبر و سفره ی کسی هستیم که انبیا برای فهم مقام او دچار اختلاف شدند سر فهم مقام امیرالمومنین انبیا هم باید در شکم ماهی اسیر باشند ما خدا را هزاران بار شاکریم که سر سفره ی کرامت امیرالمؤمنین مهمانیم.
💮 دعایی که از اسرار است و صبح و شب باید خوانده شود.
از امام صادق صلواه الله علیه :
لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَیْتَ
هر صبحگاه و هر شامگاه این دعا را سه بار بخوان :
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ
«بار خدایا! مرا در زره محکم خود ، که هر کس را خواهى در آن جاى مى دهى ، قرار ده» ؛
فَإِنَّ أَبِی ع کَانَ یَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ.
زیرا پدرم مى فرمود : این از دعاهایى است که در گنجینه است [و نااهلان بدان دسترسى ندارند]
این دعا میتواند اثر گذارو مشکل انسان را بر طرف کند .
⁉️سوال:
با وجود مقدر بودن اتفاقات و وقایع عالم، چه نیازی به دعا کردن هست؟؟
⭕️اولا. دعا میتواند در مقدرات تغییر ایجاد کند و بلا را از انسان دفع کند.
دعای ما خودش عبودیت است ما که دعا نمیکنیم که حتما برآورده بشود ما دعا میکنیم تا با خدا انس بگیریم.
دعا میکنیم چون وظیفه ما دعا کردن است . ولی امام فرمود اگر شما دعا کنید دعای شما میتواند مقدرات قطعی را برگرداند. مقدرات نوشته و حتمی شده یک مشکل و یک بیماری آورده ،ولی دعا میتواند ورق را برگرداند و میتواندمشکل را حل کند . دعا این تاثیر را دارد که حتی مقدرات را تغییر دهد
⭕️ثانیا. بعضی مقدرات خیر عالم هست که فقط به شرط دعا به انسان میرسد و اگر انسان دعا نکرد، خدا آن خیر را از انسان منع میکند (رسیدن آن نعمت به انسان مشروط به دعا شده است)
بسیاری از خیراتی که خدا برای ما نوشته شده به شرط و شروط است
مثلا اگر این فرد امسال به دیدار اقوام و بستگان رفت زنده بماند و اگر نرفت همین امسال عمر او تمام شود .
منظور، زندگی او را به صله رحم مشروط کرد رزق او را به صدقه مشروط کرد. خیراتی که به او میرسد را به برخی امور مشروط میکند.
خیرات را به دعا مینویسند در پرونده ما .
دعا را دست کم نگیرید. هر کدام از ادعیه یک موقعیت در یک فضا در یک حال روحی میتواند مشکل انسان را برطرف کند عمده آن است که اهل دعا باشیم.
⭕️در روایت داریم در روزهای خوش کسی اهل دعا باشد صدای او آشناست به او پاسخ می دهند.
ولی فقط در روز های سختی صدا کرد صدای او آشنا نیست و تاثیر دعا او هم کمتر میشود در هر موقعیتی در خوشی و ناخوشی اهل دعا باشیم.
اللهم اجعنا من التوابین